Kia EV5 se ukázala světu. Tentokrát oficiálně

1
Kia EV5 se ukázala světu. Tentokrát oficiálně
Fotografie: Kia
  • Několik dní po úniku fotografií definitivní podoby odhalila Kia svůj model EV5 oficiálně
  • Typické pro dnešní dobu je, že tak učinila na čínském autosalonu, jen několik dní před Mnichovem
  • Na technické podrobnosti si ovšem musíme ještě počkat

Na autosalonu v čínském Čcheng-tu oslavilo oficiální světovou premiéru elektrické kompaktní SUV Kia EV5. Vůz je podle tiskové zprávy Kia určen pro rodiny mileniálů, tedy především ty mladé. Jim byl také dedikován design, který se sice proti „kosmickému“ EV9 poněkud umravnil, avšak stále ve své třídě působí jako zjevení v duchu designové filozofie Spojování protikladů vytvořené šéfdesignérem Karimem Habibem. A k nim též míří „výjimečná všestrannost a mimořádný komfort“, který má novinka skýtat. Vzletná slova hovoří také o komplexním řešení udržitelné mobility, aniž by blíže vysvětlila, co je tím přesně myšleno.

Příď se podobá konceptu, její „tygří“ styl dotvářejí denní světla sestavená to takzvané hvězdné mapy. Tvary karoserie se rovněž příliš neodrodily a spoléhají na styl Bold for Nature charakterizovaný mohutnými blatníky a zdůrazněným přechodem mezi spodní a horní skleněnou částí. Originálním, přesto funkčním, prvkem jsou maximálně upozaděné D-sloupky, které dodávají typický vzhled a přitom ještě zlepšují výhled šikmo vzad a prosvětlení zadní poloviny interiéru. Vítaným ozvláštněním rozsáhlých boků jsou zase přechody mezi vypouklými a konkávními plochami tvořící dvojici šikmých linií, z nichž ta zadní navazuje na spodní hranu zadního bočního okna.

Design se vydal stejnou cestou jako větší EV9, avšak v některých aspektech poněkud slevil ze své vyhrazenosti. Zalíbit by se měl především mladým rodinám, které by pak ideálně u značky už zůstaly

Netradičně oblá záď zase rámuje svou značnou masu klesajícím střešním spoilerem, který má kromě estetické funkce za úkol také omezovat aerodynamický závlek. Spodek nárazníku zase symbolicky ukončuje velký ochranný plát podvozku a kromě toho opticky ukotvuje kontrastní motiv dvou sbíhajících se přímek zpestřujících mohutně působící páté dveře záměrně vypouklé a ponechávající velkou plochu bez jakéhokoliv narušení. V souladu s čínským vkusem samozřejmě nechybí ani jméno automobilky vyvedené pěkně slovy, protože Číňané na loga příliš nereflektují. Stylizovaný font však pěkně hraje s celkovým vyzněním. To lze podtrhnout celkem devíti metalickými či perleťovými laky, mezi nimiž nechybí ani zelená, a jedním základním v odstínu slonové kosti.

Že Kia zažívá designově hvězdné období, je znát i v interiéru. Ten totiž dokázal díky pečlivé kombinaci prostorových přechodů, kontrastních prvků a barev vytvořit výrazný styl, aniž by to bylo na úkor praktičnosti. Ten má pomoci zmíněným mileniálním rodinám, aby se uvnitř cítily jako v další místnosti svého bytu. S vytrácejícím se denním světlem za soumraku však zážitek nekončí, rozvíjí jej propracované ambientní osvětlení, které nabízí 64 barevných voleb a desetistupňové nastavení jasu. Osvětlení se na přání automaticky přizpůsobuje nejen intenzitě vnějšího světla, ale také jízdním režimům.

Kia EV5 se podívá na trh ještě letos na podzim, pochopitelně nejdříve v Číně. Kdy přijde na řadu zbytek světa, v tuto chvíli nevíme

Ovládání sice zahodilo velkou část konvenčních tlačítek, jichž si na dosavadních modelech tolik ceníme, avšak zachovalo si některá nejdůležitější, zejména na volantu. Konzervativní či starší řidiči a jejich nechuť k novotám však zjevně přestávající být tématem i u automobilek, které ještě docela nedávno bývaly jejich posledním útočištěm. A navíc, Číňané mají prostě rádi dotykové ovládání a tam veškerá diskuze končí. Stejně jako online propojení navigace a kokpitu s bohatými možnostmi propojení uvnitř auta i s okolním světem.

Interiér lze každopádně také individualizovat s výběrem celkem čtyř barevných kombinací a pěti různých čalounění sedadel. Mezi nimi budou dvě tkaniny a pro základní model koženka. A tím také zhruba končí zatím zveřejněné oficiální informace, ačkoliv nějakou představu o základních technických parametrech již máme. Více se prý dozvíme na akci Kia EV Day v říjnu. Na nadcházejícím mnichovském autosalonu bychom novinku hledali marně, Kia mezi vystavovateli chybí, spolu s dlouhou řadou dalších velkých automobilek.