Kia EV9 vyjíždí. Spojuje protiklady a ujede přes 541 km

Kompletní představení
Kia EV9 vyjíždí. Spojuje protiklady a ujede přes 541 km
Fotografie: Kia
  • Kia EV9 měří přes pět metrů a stane se novým vrcholem nabídky značky Kia v Evropě
  • Spoléhá na 800V architekturu E-GMP, přináší však významné novinky
  • Nejvýkonnější verze zrychlí na stovku za 5,3 s, ovšem pouze za poplatek

Kia dnes oficiálně odhalila nový model EV9 včetně technických podrobností. Zatím pouze ve virtuálním prostoru, fyzicky se ukáže veřejnosti koncem března na výstavě Seoul Mobility Show 2023 a hned nato začátkem dubna na globálním autosalonu v New Yorku. Nabídne prostor šesti či sedmi cestujícím s možností klubového uspořádání, pohon zadních (RWD) či všech (AWD) kol a výběr ze dvou kapacit baterie, přičemž pro menší z nich Standard je RWD jedinou volbou a toto provedení bude k mání jen na vybraných trzích. Zákazníci se mohou těšit nejen na výrazný design Karima Habiba ve stylu Spojování protikladů, ale i na paletu technologických i softwarových novinek.

Stylově odlišná verze GT Line nabídne jako obvykle o něco sportovněji laděné detaily vně i uvnitř

Konstrukce automobilu se jako první model značky podřídila nové třístupňové strategii udržitelnosti. Ta v prvním bodě vylučuje používání přírodní kůže, ve druhém bude postupně aplikovat deset definovaných položek a v tom třetím zvyšovat podíl použitých biomateriálů typu kukuřice, cukrové třtiny a přírodních olejů. Značka se rovněž zavázala do roku 2030 zvýšit podíl recyklovaných plastů při konstrukci nových automobilů na 20 %. Jsou to kroky k dosažení velkého strategického plánu na dosažení plné uhlíkové neutrality firmy v roce 2045.

Karoserie je dlouhá 5 010, široká 1 980 a vysoká 1 755 mm při rozvoru 3 100 mm, nahlížet tedy bude mezi největší v Evropě prodávaná SUV. Na výběr bude z 19", 20" či 21" kol. Při konstrukci byla uplatněna i některá zcela nová řešení, například tzv. propojení B-sloupku s podvozkem (podstata tohoto řešení je aktuálně předmětem patentového řízení a Kia o ní nic bližšího neuvedla), které má zajistit bezprecedentní ochranu posádky i baterie při bočním nárazu. O aktivní bezpečí se dále stará téměř nekonečný seznam bezpečnostních asistentů včetně inteligentního adaptivního tempomatu s inteligentním ukazatelem rychlostních limitů. Dálniční jízdu usnadní například asistent změny pruhu hlídaný senzorem rukou na volantu. Podmíněné autonomní funkce vozidla už tedy nepůjde ošálit občasným strčením do volantu či zavěšením závaží na jeho rameno.

Zatímco podobu exteriéru i interiéru už Kia nedávno odhalila, nyní nás seznámila s technickými podrobnostmi. Příchodem modelu Kia EV9 se platforma dostává k větší baterii Long Range o kapacitě 99,8 kWh netto. Právě s ní bude na výběr mezi pohonem zadních a všech kol a v prvním případě můžeme očekávat dojezd WLTP více než 541 km. Tato kombinace využívá elektromotor 204 k/350 Nm a z klidu zrychlí na stovku za 9,4 s. Zajímavé je, že zadokolka Standard nabídne o něco vyšší výkon 218 k/350 Nm a také díky podstatně lehčí baterii pokoří stokilometrové tempo už za 8,2 sekundy. Vrcholné provedení AWD pak vyždímá ze dvou elektromotorů systémový výkon 385 k/600 Nm, který jej katapultuje na 100 km/h za šest sekund. Za příplatek ovšem nabídne funkci Boost, přídavek dalších 100 Nm a o sedm desetinek rychlejší čas 0–100 km/h.

Interiér se stal veganským a nabídne mimo jiné i volitelné kamery místo zpětných zrcátek

Zajímavé parametry ovšem nabídne i nabíjení. Automobilka sice zatím nezveřejnila špičkový příkon, avšak pochlubila se tím, že z hlediska dojezdu nejlepší verze RWD Long Range doplní na patřičně rychlé nabíječce s 800V technologií za 15 minut energii na dalších 239 km jízdy. Kompletní homologace ještě není hotová, takže i hodnoty dojezdu jsou, stejně jako všechny ostatní, zatím předběžné a mohou se měnit v čase i místě. Nicméně dojezd podle WLTP by měl v tomto případě přesáhnout 541 km. Této hodnoty bylo dosaženo díky udržení součinitele čelního odporu vzduchu na hodnotě Cx 0,28, která je pro takto hmotné SUV znamenitá. K jejímu dosažení pomohla i další novinka; 3D tvarovaný spodní kryt vozu s vypouklými (vpředu) i konkávními (vzadu) plochami.

Výše zmíněnou funkci Boost si bude možné, stejně jako řadu dalších, nově dálkově předplatit. V palubním virtuálním obchodě Kia Connect bude k mání i celá řada dalších funkcí, jako příklad byly uvedeny třeba další optické signatury na svítící příďové sestavě LED, streamovací služby či třeba inteligentní parkovací asistent RSPA 2 s dálkovým ovládáním. Ten bude částečně využívat bohatou senzoriku, připravenou pro budoucí zavedení autonomního řízení 3. úrovně. Vysoká míra propojení pochopitelně pokračuje i dálkovými aktualizacemi OTA a v rámci značky novými technologiemi typu Digital Key 2 s ultraširokopásmovým přenosem, která umožní otevřít i nastartovat auto mobilem, aniž by bylo nutné jej kvůli tomu vytahovat z kapsy. Součástí bohaté standardní výbavy bude i systém V2L s celkovým poskytovaným výkonem 3 680 W při 230 V.

Technické parametry Kia EV9 AWD Boost

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 5 010 × 1 980 × 1 755 mm, 2 426 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon283 kW, 385 koní, točivý moment: 700 Nm
Baterie99,8 kWh (99,8 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 230 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?, dojezd: 563 km
Cena od2 099 980 Kč
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze