O důležitosti modelu Kia EV9 svědčí marketingový spektákl, který okolo jeho příchodu automobilka vytváří. Vůz je odhalován postupně a dodnes neznáme jeho techniku. Už ale víme, jak bude definitivně vypadat a také co v praxi znamená heslo současných designérů značky Kia pod vedením Karima Habiba „spojování protikladů“. A nutno přiznat, že tu zase po nějaké době máme hodně výrazný automobil. Koncept sice leccos odhalil, avšak práce s detaily, nočním designem i ztvárněním obou konců auta dokázala překvapit. Zejména originálně střižený přední konec, který svými citlivě rozloženými horizontálními liniemi dokázal zatraktivnit velkou plochu, která už ani nenapodobuje tradiční masku spalovacích automobilů a přesto vypadá zajímavě. Za zmínku také stojí, jak málo se podobá menšímu EV6 a přesto je nepochybně kiovská.
Poznávacím znamením samozřejmě zůstávají výrazné blatníky zvýrazněné velkými lemy a nechutí ke křivkám. Novátorské pocity pak umocňují zapuštěné kliky dveří a originální tvarování D-sloupku, který jakoby těsně pod střechou končil, a samotná střecha budí dojem, že se nad autem vznáší. Celek tak působí menší, než ve skutečnosti je, a setkání s ním na silnici bude jistě zážitek. Zejména se zajímavými koly a v barvě, která nechá vyniknout kontrastům ostrých a měkkých vlisů. Své samozřejmě dodává i záď, jejíž podobu už sice známe, avšak teprve v plenéru se ukázalo, jak dobře návrháři vybalancovali hmoty, které zůstávají téměř jediným designérským prostředkem.
Uvnitř nacházíme dvě velká překvapení. To první je na palubní desce a dostalo podobu velkého plovoucího modulu se dvěma 12,3" displeji, který se rázně vypořádal jak s většinou mechanických tlačítek, tak s tradiční architekturou bohatě členěných masivních palubek. Několik fyzických ovladačů zůstalo, například k ovládání ventilace, ovšem uživatele čeká seznámení s tabletovým stylem. Zajímavým detailem je podlouhlý segmentový displej zamaskovaný v ozdobné liště na přepínání mezi jednotlivými médii a skupinami. Zaujme rovněž netradiční volant obsypaný tlačítky jako za starých časů, mezi nimiž nechybí slibný ovladač s nápisem Terrain.
Větší překvapení Kia připravila ve druhé řadě sedadel. Ta může být dvou/třímístná a nabízí nejen možnost rychlého sklopení opěradel pro relaxaci během stání, ale především možnost otočení o 180 stupňů a vytvoření konferenčního prostoru. To je vlastnost u SUV vskutku nevídaná a dává EV9 spolu se zcela plochou podlahou platformy E-GMP nové možnosti využití. Tisková zpráva zatím nebyla konkrétnější, ale předpokládáme, že se tato inovace odkoukaná ze světa MPV bude týkat šestimístného provedení. Nezapomnělo se ani na obyvatele třetí řady. Cestu jim tam totiž zpříjemní nejen obligátní stojánky na nápoje, ale také nabíjecí zásuvky na přenosnou elektroniku.
Tesla musela jít s cenou dolů, aby dokázala prodat produkci, co H/K? Prodá produkci i za současné ceny?