😢Vypněte si prosím blokování reklam na našem webu.
Náš web je závislý na reklamě. Bez příjmů z reklamy pro vás nemůžeme připravovat články ani videa. Ve vašem prohlížeči máte ale reklamy blokovány.
Kia EV9
test

Kia EV9

Zaostřeno na spotřebu
2

Jak si vede Kia EV9 v testu spotřeby, když venku panují teploty těsně nad bodem mrazu? To jsme zjistili v dalším testu spotřeby, ve kterém jsme otestovali provedení se zadním náhonem v druhé nejvyšší výbavě Earth.

Kia EV9 je jedním z největších elektrických SUV, která se na evropském trhu prodávají. Kvůli rozměrům se moc nehodí do města, ale hlavně na dálnice. Za kolik největší model v nabídce značky jezdí? To jsme zjišťovali na našem kombinovaném okruhu. Otestovaný vůz přijel v prostřední výbavě Earth, měl zadní pohon a baterii s kapacitou 99,8 kWh. Moc nepotěší hmotnost, která v případě zadokolky přesahuje hranici 2,4 tuny. I přes obrovskou baterii je tak potřeba jezdit s EV9 opatrněji a nevyužívat její plný dynamický potenciál. V takovém případě lze jezdit za hodnoty okolo 22 kWh na 100 km. Jakmile se ale řidič rozvášní, rázem může spotřeba vyskočit na 35 kWh na 100 km, a tím začne rapidně klesat dojezd. V rámci jízdy jsme měli k dispozici tři jízdní režimy Eco, Smart a Sport, přičemž test se konal v prvním zmíněném.

Technické parametry Kia EV9 RWD Long Range

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 5 010 × 1 980 × 1 755 mm, 2 426 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon150 kW, 204 koní, točivý moment: 350 Nm
Baterie99,8 kWh (96 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 210 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?, dojezd: 541 km
Cena od1 749 000 Kč

Cena vozu činí v základu 1 809 980 Kč a v rámci novinářské specifikace zde byl příplatkový bílý lak karoserie, což cenu zvedlo o dalších 30 tisíc Kč. V základní ceně byla krom jiného zahrnuta 19" kola, se kterými měla být spotřeba a dojezd vyšší než v případě větších disků.

Palubní počítač u EV9 ukázal spotřebu 22,8 kWh/100 km.

Nedílnou součástí každého testu spotřeby je kombinovaný okruh, kde měřím spotřebu podle palubního počítače. Celý okruh je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. Palubní počítač ukázal po dojetí do cíle spotřebu 22,8 kWh/100 km a je fér přiznat, že jsme natrefili na jednu uzavírku, která cestu po okresní silnici zkrátila kvůli objížďce o cca 10 km. Venkovní teplota během okruhu činila 0 °C.

Vyhodnotil jsem i spotřebu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, vyšla spotřeba na 20,5 kWh/100 km, při „stodesítce“ na rychlostní silnici vůz odebral 26 kWh/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h spotřeba vyskočila na hrozivých 29,4 kWh/100 km.

Reálná zimní spotřeba u vozu Kia EV9 Earth vyšla na 27,03 kWh/100 km.

Za celý test spotřeby jsem ujel 85 km, během kterých jsem vyhodnocoval i reálnou spotřebu podle nabíjení, která bývá většinou vyšší o ztráty právě během doplňování energie. Celkově šlo o kombinaci města, dálnice i okresek. Ve městě to bylo celkem 14 kilometrů a spotřeba tam byla 20,7 kWh/100 km podle palubního počítače. Zbytek tvořily dálnice a okresky, ale právě kvůli zmíněnému testu dálničního dojezdu převažovaly dálnice, které tvořily cca 60 % z celkové vzdálenosti během testu. Palubní počítač pak ukázal za celý test hodnotu 26 kWh/100 km. Celkem po opětovném nabití na původní kapacitu baterie vůz odebral 31,88 kWh, takže reálná spotřeba vyšla na 27,03 kWh/100 km.

Režim jízdy Spotřeba Teoretický dojezd
Město (ujeto 14 km) 20,7 kWh/100 km 482 km
Mimo město (90 km/h) 20,5 kWh/100 km 486 km
Rychlostní silnice (110 km/h) 26 kWh/100 km 383 km
Dálnice (130 km/h) 29,4 kWh/100 km 339 km
Kombinovaný okruh (48 km) podle palubního počítače 22,8 kWh/100 km 437 km
Celý test (85 km) podle nabíjení 27,03 kWh/100 km

Venkovní teplota se během okruhu pohybovala okolo 0 °C. Během celého testu to pak bylo v rozmezí 0 až 1 °C.

Teoretický dojezd vychází z údaje o spotřebě v daném režimu a údaje o využitelné kapacitě baterie, která je 99,8 kWh.

Komentář autora:

Při testování spotřeby u modelu EV9 jsem si uvědomil, že je u ní velká baterie vážně potřeba. Takřka 100kWh bateriový set je zde povinností, protože jinak by dojezd i při 100% stavu baterie nepřesáhl 320 km. EV9 je přitom ideálním dálničním křižníkem, který dokáže posádku dokonale izolovat od všeho kolem. V rámci co nejnižší spotřeby se vyplácí jezdit v režimu Eco a taktéž do rychlosti 135 km/h. Na druhou stranu, v době testu nám příliš nepřálo počasí a teploty těšně nad bodem mrazu znamenaly vyšší odběr energie a nižší dojezd. V teplejších dnech by tak dojezd byl vyšší klidně o dalších 100 km.

Foto: Roman Havlín, fDrive.cz