Kia EV9 je vskutku monumentální auto, a to nejen vzhledem. S délkou přes pět metrů, třetí řadou sedadel, prostorem pro až sedm cestujících a cenou přes 1,5 milionu Kč je pravou vlajkovou lodí korejské automobilky.
Mastodont v zimě na dálnici. Kolik na ní ujede KIA EV9?
My jsme k testu dojedu dostali verzi pro tento účel nejvhodnější. Tedy variantu s pohonem pouze zadní nápravy, výkonem 150 kW a velkou Li-ion baterií s chemií NCM a kapacitou 99,8 kWh (96 kWh využitelných). Vyššímu dojezdu hrají do karet také pouze 19" kola. Základní cena této varianty je 1,75 milionu Kč v základní výbavě Air. Kia nabízí ještě verzi s výrazně menší 76,1kWh baterií za 1,6 milionu Kč, ale vzhledem k vyšší spotřebě bych ji nedoporučoval a určitě bych vždy volil tu s větší baterií.
Technické parametry Kia EV9 RWD Long Range
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 5 010 × 1 980 × 1 755 mm, 2 426 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 150 kW, 204 koní, točivý moment: 350 Nm |
Baterie | 99,8 kWh (96 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 210 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | ?, dojezd: 541 km |
Cena od | 1 749 000 Kč |
Kolik ujede EV9 ve městě a mimo něj?
Ještě než se pustíme na dálnici, prozradím vám, jakou má EV9 obecně spotřebu a jaký má dojezd. Já jsem v zimních podmínkách s EV9 ujel necelých 200 kilometrů po Praze a okreskách kolem ní a vyšla mi zimní spotřeba 21,7 kWh/100 km, tedy reálný dojezd téměř 450 kilometrů. Náš standardní 60km okruh spotřeby kombinující dálnici, město a silnice 1. třídy pak EV9 ujela v zimě se spotřebou 22,8 kWh/100 km a znamená to reálný kombinovaný zimní dojezd 437 kilometrů.

Revír dálnice
A jak je na tom na dálnici? To jsme prověřili na naší klasické 300km trase obsahující cestu z okraje Prahy – Černého Mostu – na konec dálnice D11, poté na konec dálnice D35 a zpět do Prahy. V autě jedeme ve dvou, topíme na 22 stupňů Celsia a jedeme vždy na horní hranici rychlostních limitů. Pokud chceme jet 130 km/h podle GPS, musíme jet s EV9 rychlostí 135 km/h podle tachometru. Počasí hraje Kie do karet a i přesto, že provádíme test v lednu, je i brzy ráno 6 stupňů Celsia nad nulou, sucho a jasno.

Trasu jsem naplánoval do navigace s tím, že Kia odhaduje, že na konec dálnice D11 dojedu po 116 kilometrech jen s 57 %, což nevypadá vůbec pozitivně, na otočce na konci dálnice D35 pak Kia odhaduje stav nabití jen 35 % po 177 kilometrech a na zpáteční cestě do Prahy automaticky vkládá nabíjecí zastávku. To nevypadá příliš pozitivně, ale uvidíme, jaká bude realita. V průběhu testu oceňuji vysoké pohodlí EV9. Dobré odhlučnění, pohodlný a plavný podvozek plus jistý pocit jsou devizami tohoto rodinného korábu, celkový dojem kazí jen časté pípání různých asistentů a upozornění, každé jiným tónem a velmi výrazně.

Po 100 kilometrech je stav baterie 68 % a Kia EV9 vykazuje spotřebu velmi vysokých 32,8 kWh/100 km. Pokud bychom měli takovou spotřebu i dále, neurazila by EV9 v zimě po dálnici ani 300 kilometrů a přemýšlím, že náš test zkrátím, abychom vůbec zpět do Prahy dorazili. Po 200 kilometrech je spotřeba velmi podobná – 32,3 kWh/100 km a stav baterie je 33 %. Abychom do Prahy dorazili s určitou rezervou, otočil jsem se na dálnici D35 o jeden sjezd dříve, celková trasa tak bude činit 270 kilometrů.
Vysoká spotřeba, ale i rychlé nabíjení
Celková spotřeba po 270 kilometrech se pak ustálila na hodnotě 32,2 kWh/100 km, do cíle v Praze jsem dorazil s 8 % po 278 kilometrech. Celkový reálný dálniční dojezd je rovných 300 kilometrů, což na dnešní dobu mezi moderními elektromobily není úplně moc, při zimních cestách na hory je tak potřeba počítat s tím, že po zhruba 270 kilometrech (s rezervou) bude nutné na pár minut zastavit a nabít. Díky 800V architektuře a ultrarychlému dobíjení výkonem až 210 kW ale EV9 doplňuje energii rychle a za pár minut budete připraveni na další cestu. Test nabíjení jsme vám přinesli v minulém týdnu.
Je nejdražší i nejrychlejší? Jak rychle se vlastně nabije obří KIA EV9?
Celkový reálný dálniční dojezd je rovných 300 kilometrů.
Celkově je tedy zimní spotřeba EV9 opravdu vysoká. Velké rozměry a vzhledem k nim spíše menší baterie dělají své a mezi dnešními moderními elektromobily má EV9 spíše podprůměrný dálniční dojezd. Kompenzuje to ale rychlým nabíjením, přičemž stačí krátká zastávka a auto je připraveno na další porci kilometrů.
Foto: fdrive.cz
Takže po dálnici reálně 220km.