Vlajková Kia EV9 na dálnici: kolik na ní ujede v zimě?
test

Vlajková Kia EV9 na dálnici: kolik na ní ujede v zimě?

Test dálničního dojezdu s videem
6

Pravidelně pro vás testujeme reálný dojezd elektromobilů v různých podmínkách. Dnes v tomto ohledu proklepneme vlajkovou loď automobilky Kia, její obří elektromobil EV9 pro sedm osob. Jak si povede v našem klasickém dálničním testu a kolik ujede reálně kilometrů po dálnici v zimě?

Kia EV9 je vskutku monumentální auto, a to nejen vzhledem. S délkou přes pět metrů, třetí řadou sedadel, prostorem pro až sedm cestujících a cenou přes 1,5 milionu Kč je pravou vlajkovou lodí korejské automobilky.

Mastodont v zimě na dálnici. Kolik na ní ujede KIA EV9?

My jsme k testu dojedu dostali verzi pro tento účel nejvhodnější. Tedy variantu s pohonem pouze zadní nápravy, výkonem 150 kW a velkou Li-ion baterií s chemií NCM a kapacitou 99,8 kWh (96 kWh využitelných). Vyššímu dojezdu hrají do karet také pouze 19" kola. Základní cena této varianty je 1,75 milionu Kč v základní výbavě Air. Kia nabízí ještě verzi s výrazně menší 76,1kWh baterií za 1,6 milionu Kč, ale vzhledem k vyšší spotřebě bych ji nedoporučoval a určitě bych vždy volil tu s větší baterií.

Technické parametry Kia EV9 RWD Long Range

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 5 010 × 1 980 × 1 755 mm, 2 426 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon150 kW, 204 koní, točivý moment: 350 Nm
Baterie99,8 kWh (96 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 210 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?, dojezd: 541 km
Cena od1 749 000 Kč

Kolik ujede EV9 ve městě a mimo něj?

Ještě než se pustíme na dálnici, prozradím vám, jakou má EV9 obecně spotřebu a jaký má dojezd. Já jsem v zimních podmínkách s EV9 ujel necelých 200 kilometrů po Praze a okreskách kolem ní a vyšla mi zimní spotřeba 21,7 kWh/100 km, tedy reálný dojezd téměř 450 kilometrů. Náš standardní 60km okruh spotřeby kombinující dálnici, město a silnice 1. třídy pak EV9 ujela v zimě se spotřebou 22,8 kWh/100 km a znamená to reálný kombinovaný zimní dojezd 437 kilometrů.

Kia EV9
Zimní spotřeba ve městě

Revír dálnice

A jak je na tom na dálnici? To jsme prověřili na naší klasické 300km trase obsahující cestu z okraje Prahy – Černého Mostu – na konec dálnice D11, poté na konec dálnice D35 a zpět do Prahy. V autě jedeme ve dvou, topíme na 22 stupňů Celsia a jedeme vždy na horní hranici rychlostních limitů. Pokud chceme jet 130 km/h podle GPS, musíme jet s EV9 rychlostí 135 km/h podle tachometru. Počasí hraje Kie do karet a i přesto, že provádíme test v lednu, je i brzy ráno 6 stupňů Celsia nad nulou, sucho a jasno.

Kia EV9

Trasu jsem naplánoval do navigace s tím, že Kia odhaduje, že na konec dálnice D11 dojedu po 116 kilometrech jen s 57 %, což nevypadá vůbec pozitivně, na otočce na konci dálnice D35 pak Kia odhaduje stav nabití jen 35 % po 177 kilometrech a na zpáteční cestě do Prahy automaticky vkládá nabíjecí zastávku. To nevypadá příliš pozitivně, ale uvidíme, jaká bude realita. V průběhu testu oceňuji vysoké pohodlí EV9. Dobré odhlučnění, pohodlný a plavný podvozek plus jistý pocit jsou devizami tohoto rodinného korábu, celkový dojem kazí jen časté pípání různých asistentů a upozornění, každé jiným tónem a velmi výrazně.

Kia EV9
Trasa testu

Po 100 kilometrech je stav baterie 68 % a Kia EV9 vykazuje spotřebu velmi vysokých 32,8 kWh/100 km. Pokud bychom měli takovou spotřebu i dále, neurazila by EV9 v zimě po dálnici ani 300 kilometrů a přemýšlím, že náš test zkrátím, abychom vůbec zpět do Prahy dorazili. Po 200 kilometrech je spotřeba velmi podobná – 32,3 kWh/100 km a stav baterie je 33 %. Abychom do Prahy dorazili s určitou rezervou, otočil jsem se na dálnici D35 o jeden sjezd dříve, celková trasa tak bude činit 270 kilometrů.

Stav po 100km, 155 km, 200 km a v cíli po 278 km

Vysoká spotřeba, ale i rychlé nabíjení

Celková spotřeba po 270 kilometrech se pak ustálila na hodnotě 32,2 kWh/100 km, do cíle v Praze jsem dorazil s 8 % po 278 kilometrech. Celkový reálný dálniční dojezd je rovných 300 kilometrů, což na dnešní dobu mezi moderními elektromobily není úplně moc, při zimních cestách na hory je tak potřeba počítat s tím, že po zhruba 270 kilometrech (s rezervou) bude nutné na pár minut zastavit a nabít. Díky 800V architektuře a ultrarychlému dobíjení výkonem až 210 kW ale EV9 doplňuje energii rychle a za pár minut budete připraveni na další cestu. Test nabíjení jsme vám přinesli v minulém týdnu.

Je nejdražší i nejrychlejší? Jak rychle se vlastně nabije obří KIA EV9?

Celkový reálný dálniční dojezd je rovných 300 kilometrů.

Celkově je tedy zimní spotřeba EV9 opravdu vysoká. Velké rozměry a vzhledem k nim spíše menší baterie dělají své a mezi dnešními moderními elektromobily má EV9 spíše podprůměrný dálniční dojezd. Kompenzuje to ale rychlým nabíjením, přičemž stačí krátká zastávka a auto je připraveno na další porci kilometrů.

Foto: fdrive.cz

Diskuze ke článku
Dini Dini
Dini Dini
V testu to není, ale asi jste vyjížděli se 100% a dojezd počítáte do 0% a to není reálný dojezd. Ten je spíš tak 90-10, o 20% míň a po městě ještě spíš 80-20 přece jen je to nmc baterka.

Takže po dálnici reálně 220km.
Handsome Jack
Handsome Jack
300 km není tak špatné, jak to vypadá - moje Tesla Model Y má takovou spotřebu v zimě, když jedu 160-170 km/h a pospíchám. Když je cesta kratší než 300 km, nebo vím, že budu potřebovat delší zastávku (například na oběd), tak to není takový problém co se týče dojezdu.
Petr Jahoda
Petr Jahoda
Slusnej šrot. Za 1.75 mega ujedete 300 km. Když větší mráz budete rád, že dojedete z Prahy do Brna. O vyšší rychlosti se raději ani nebavím. Proč by si člověk měl takové auto kupovat, nechapu a ještě Kiu, jako bonus k tomu.
Josef L
Josef L
Naposledy upraveno: 16. 2. 05:31
Při testu začínala ráno teplota na +6°C, tedy to není žádná zima. Z mnohaletých zkušeností mohu říci, že +6°C a -6°C je velký rozdíl ve spotřebě a troufám si tvrdit, že v mrazech cestu Praha-Brno na jedno nabití lidi se slabšími nervy nedají, nebo Ti, kteří chtějí mít po dojezdu alespoň 20% kapacity. Jasně je tam rychlé nabíjení, ale dobíjet na 200 km trase je už se 100 kWh baterií šílenost. Dost to má na svědomí koeficient odporu vzduchu, KIA s hodnotou 0,28 to nezvládla. S tímhle autem bych na hory opravdu jezdit nechtěl.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze