Kia EV9 GT-Line AWD (2025)
test

Kia EV9 GT-Line AWD (2025)

Koráb, který si zamilujete
4

Plně elektrické korejské SUV jsme již prověřili snad po všech stránkách. Jenže pro letošní rok se model EV9 dočkal drobných vylepšení, což nám dalo důvod jej znovu otestovat. Tak jaký je?

S délkou 5 015 mm, šířkou 1 980 mm a výškou 1 780 mm je tento elektromobil nepřehlédnutelný. EV9 je to nejvíc, co se dá aktuálně od korejského výrobce zakoupit. Luxusní SUV může pojmout šest/sedm osob, přičemž na prvních dvou řadách sedadel je tolik místa, že ani cestující s robustnější postavou a výškou okolo 190 cm nepocítí, že by jim v nějakém ohledu chyběly cenné centimetry. Už při pohledu na EV9 je znát, že je to „terénní krabice“. Koeficient odporu zde ale činí přívětivých 0,28, což je skutečně pěkná hodnota. Svůj podíl na tom jistě mají vysouvací kliky, důmyslně zakrytovaný podvozek, aktivní vzduchová klapka za maskou chladiče a nově pro letošní rok i možnost zakoupit zpětný kamerový systém, který nahrazuje klasická obří zpětná zrcátka. Tento prvek sice stojí i v nejvyšší výbavě GT-Line dalších 35 tisíc Kč, ale jeho přínos je nezpochybnitelný.

Technické parametry Kia EV9 99,8 kWh AWD

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 5 010 × 1 980 × 1 755 mm, 2 674 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon283 kW, 384 koní, točivý moment: 700 Nm
Baterie99,8 kWh (96 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 210 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 22,8 kWh / 100 km, dojezd: 668 km
Cena od1 909 000 Kč

Oproti jiným konkurenčním elektrickým SUV nabídne auto i „frunk“, což je úložný prostor pod přední kapotou. Kdo zvolí provedení s pohonem všech kol, do jeho útrob se vejde 52 litrů nákladu. Skromnější zájemci o EV9 ale mohou volit provedení s pohonem zadní nápravy, které nabídne přední kufr o mnohem větším objemu 90 litrů. To se už počítá. Já měl na test verzi AWD, ale přesto nemohu říci, že by se pod přední kapotu nevešel AC nabíjecí kabel a nabíječka pro připojení vozu k domácí 230V síti. A jelikož auto má rozvor 3,1 m, je jasné, že do jeho kabiny se vejde skoro kdokoliv. Po usednutí za volant jsem byl překvapen, kolik místa v autě vlastně je. Ne vždy totiž platí heslo „velká karoserie = hodně místa v kabině“. Tady je ale vše v pořádku a prakticky si nemohu na nic stěžovat. Jedničku s hvězdičkou si odnáší přední sedadla s bohatými možnostmi nastavení, elektrickým výhřevem, odvětráváním a lehkým masážním programem. Ten sice nepatří ke špičce, ale svůj účel do jisté míry plní. Sedačky jsou navíc v rámci ekologie potaženy veganskou kůží.

Velmi pohodlný byl rovněž poměrně velký volant, který měl v sobě integrována poctivá fyzická tlačítka. To usnadnilo ovládání audiosystému a přepínání palubních informací. Infotainment vozu byl svižný, reagoval přesně a snad jen přístup k deaktivaci některých bezpečnostních systémů chce trošku zvyku. Řidič může využít tlačítko s hvězdičkou na volantu, které lze naprogramovat pro přímý přístup do nitra nastavení bezpečnostních systémů. Vůz totiž hlídá bdělost řidiče, kam kouká, zda drží pruh a nebo zda dodržuje maximální povolenou rychlost. EV9 je pak obecně velmi schopné auto. Skrze dálkové ovládání na klíčku od vozu lze například zaparkovat/vyjet z úzkých prostor, adaptivní tempomat pak využívá AI a učí se ze stylu jízdy řidiče.

Za pomocí pádel pod volantem pak lze regulovat rekuperaci ve čtyřech stupních. V tomto ohledu lze pochválit i za funkci i-Pedal, kdy lze vůz řídit pouze jedním pedálem. Ačkoliv Kia EV9 disponuje celkem velkou baterií o kapacitě 99,8 kWh, hlavně v zimě se ukazuje, že ani přesto neujede více jak 300 km v průměru. Může za to nejen tvar vozu, ale také hlavně hmotnost začínající na cifře 2,7 tuny. U mnou testovaného exempláře se ale povedlo díky přívětivým jarním teplotám okolo 14 °C jezdit v průměru za 20,9 kWh na 100 km. Hodně pomohl klidnější styl jízdy a často používaný jízdní režim Eco. Kdo by snad chtěl jezdit za ještě méně, bude se muset hodně snažit. Testovaná verze totiž měla téměř 400 koní, využívala točivý moment 700 Nm a s výbavou GT-Line se automaticky pojí 21" disky kol. Ty sice nevypadaly špatně, ale našli by se určitě tací, kteří by se chtěli odlišit. Jenže tady nastává problém. Kia nenabízí další jiné designy litých kol, což je za mě škoda. Na druhou stranu, toto auto je o komfortním jízdním projevu a dojezdu.

Vůz nabízel pasivní odpružení s technologií FSD a kdo by chtěl adaptivní odpružení, bude muset počkat na vrcholnou verzi GT. Na nějaké sportovní hrátky tedy EV9 GT-Line rozhodně není, protože ačkoliv pasivní tlumiče uměly nabídnout velmi dobrý jízdní komfort, při ostrém jízdním tempu bylo znát, že podvozek měl spoustu práce se zvládáním velké hmotnosti, která se tlačila různými směry. Verze GT-Line tak vlastně jen dobře vypadá a její výkon 384 koní je zde hlavně proto, aby se celá posádka bezpečně dostala z různých předjížděcích manévrů či připojovacích pruhů. A jak vlastně funguje příplatkový kamerový zpětný systém? Zatímco v sesterském Ioniqu 5 jsem s ním měl z počátku testu problém, tady bylo vše v pořádku. Obrazovky kamer jsou totiž umístěny trošku jinak než v případě Ioniqu 5, což má pozitivní vliv zorné pole řidiče. Obraz kamer byl jasně čistý, plynulý a komu by to bylo málo, v kabině lze v rámci nejvyšší výbavy využívat digitální zpětné zrcátko.

Osobně bych si příplatek 35 tisíc korun za tento prvek výbavy odpustil, avšak ti, kdo hledí na co nejnižší aerodynamický odpor a klid na palubě, ho ocení. V kabině totiž bylo výrazně větší ticho než v případě verze s klasickými velkými zrcátky. Lehce se snížila i spotřeba, což přidá cenné kilometry dojezdu. Kdo zvolí testovanou verzi, dostane možnost využívat zrychlení z 0 na 100 km/h v čase 5,3 s. To je na tak velké a těžké auto hodně solidní. Posílit by ale potřebovaly brzdy, které zvládnou maximálně jedno kritické brzdění či velmi krátkou ostrou jízdu na okresce. Znovu se tak ukazuje, že toto auto se bude nejlépe cítit při pohodovém jízdním tempu na velmi kvalitní silnici.

Kia EV9 je zkrátka skvělý rodinný elektromobil. Možná je tak trochu i splněným snem různých dobrodruhů, kteří ocení možnost připojit přívěs o hmotnosti až 2,5 tuny (pouze verze AWD) i přípravu na všechny možné systémy obousměrného dobíjení (V1G, V2G, V2H atd.).

Foto: Roman Havlín, fdrive.cz

kia-ev9
Klady
  • spotřeba v jarních teplotách
  • hromada místa na prvních dvou řadách sedadel
  • velmi rychlé nabíjení
  • solidní dojezd s lehkou nohou
Zápory
  • složitost nastavení některých jízdních systémů
  • brzdy při vyšší zátěži rychle vadnou
Diskuze ke článku
Martin
Martin
Kdo potřebuje ohromné SUV s velkou spotřebou. Že by zase hloupá móda? Pochopím tahání např. lodě atd. Ale jinak auto naprosto nesmyslné. Možná ještě pro vyžraný amíky.
Dini Dini
Dini Dini
Když dnes vybírám auto pro sebe, první co mě zajímá je jak jsou otravné asistenty, případně jak jednoduše se dají vypnout.
Petr Štěpánek
Petr Štěpánek
Ačkoliv Kia EV9 disponuje celkem velkou baterií o kapacitě 99,8 kWh, hlavně v zimě se ukazuje, že ani přesto neujede více jak 300 km v průměru.

je zajímavé, že se udává průměrná spotřeba 17,7 kWh/100km

zkrátka podvodníci

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze