Nio představilo budoucí superhit. Evropu čeká zkouška z vlastenectví

Kompletní představení
18
Nio představilo budoucí superhit. Evropu čeká zkouška z vlastenectví
Fotografie: Nio
  • Prémiová značka Nio uvádí jednu novinku za druhou
  • Ta nejnovější míří primárně na evropské zákazníky
  • Aktuálně nemá na světě jediného konkurenta

Čínské značce Nio lze jistě vyčíst ledascos, ale nedostatek vize, prostředků a kreativity to rozhodně není. Aktuálně rozšiřuje síť svých evropských butiků, prodaná auta už počítá na vyšší tisíce měsíčně, ačkoliv nejde o žádnou láci, a uvádí nové modely tempem, jaké Evropa už dávno zapomněla. Aktuálně se pochlubila novinkou, na kterou netrpělivě čeká spousta evropských elektromobilistů.

Sedan prémiové střední třídy Nio ET5 vtrhl do Evropy už vloni zcela bez respektu k místním autoritám. Nabídl totiž vlastnosti, které evropské automobilky zatím jen slibují, a to za velice zajímavé ceny. Design už plně těží z výhod čistě elektrické platformy, takže mu k ochraně sražených chodců stačí elegantní, aerodynamická a skvělému výhledu přející nizoučká příď a dokáže nabídnout i výměnné baterie, byť na úkor předního kufru. Jízdní výkony útočí na nejvyšší příčky beze studu, a to jsme se v Evropě zatím nedočkali vrcholné baterie se 150 kWh. Ani dojezd 590 km s prostřední 100kWh sadou však není špatný.

Do základní výbavy patří i střešní okno o ploše 1,35 metrů čtverečních, které se dokáže elektrochromaticky zatmavovat a zadrží 80 % tepla

Stejné nálože supermoderních technologií se pochopitelně dočkala i horká novinka; vůbec první prémiové plně elektrické kombi na světě pojmenované prostě Nio ET5 Touring. A přidala i nějaké další, o nichž si ještě povíme. Typ karoserie je k poznání na první pohled, na rozdíl od výchozího ET5, který je sice sedanem, ale tvarem karoserie navozuje pocit fastbacku na samém okraji hájemství liftbacků. Jde o klasické kombi, které v Evropě téměř podlehlo nájezdu absurdních zvýšených SUV, se všemi výhodami své koncepce. Relativně nízké (1 499 mm), zato však široké (1 960 mm) a dlouhé (4 790 mm) kombi nabízí prostor nevykoupený aerodynamickým barbarstvím, navíc zjevně konečně tvarovaný někým, kdo zná evropský vkus.

Použitá technika se neliší od výchozího sedanu, Evropané si tedy od počátku vyberou mezi baterií se 75 a 100 kWh, případně časem bez baterie (se službou BAAS), pohon je však vždy jediný. Všechna kola pohání dvojice elektromotorů o systémovém nejvyšším výkonu 490 k, vzadu synchronní s permanentními magnety, vpředu asynchronní. Vše bylo podřízeno pocitům za volantem, počínaje extrémně pevnou hybridní konstrukcí sestávající ze základního hliníkového gigaodlitku a periferií z ultravysokopevnostních ocelí. Obě nápravy používají pětiprvkové zavěšení s dvojitými příčnými rameny, vpředu se dokonce uplatnila konstrukce s tzv. virtuálním horním čepem, tedy s dělenými spodním ramenem a optimalizovanou polohou kola vůči vozovce v každém stupni propérování i natočení kol. O dokonalou izolaci od parazitních zvuků a momentů se pak stará soustava řídicích tyčí umístěných před nápravou. Jde o kinematicky vůbec nejdokonalejší závěsy, jaké zná současné produkce. O spojitost kolmých pohybů karoserie se pak starají tlumiče s hydraulickými dorazy, známé třeba z větších Citroënů.

Stroze zařízený interiér se nepokrytě inspiroval Teslou, použité materiály a zpracování však hrají zcela jinou ligu

V palubní výzbroji nechybí jedna z nejvýkonnějších současných kombinací senzoriky Aquila a výpočetní techniky Adam s LiDARem a dalšími 32 senzory, schopnými zvládnout plně autonomní jízdu. Multimediální výbava zahrnuje velký AMOLED displej a celkem 23 reproduktorů v konfiguraci 7.1.4 Surround plus virtuální asistent Nomi. Vše běží na vlastním operačním systému Banyan 2.0.

Kombi přidává k výhodám sedanu i ložný prostor o objemu 1 300 litrů, v němž nechybí zadní opěradla dělená v poměru 40:20:40, druhé dno zavazadelníku, průběžné střešní ližiny a spousta variabilních řešení. V Číně už je v autosalonech k dispozici ke zkušební jízdě i objednávce, v Evropě se dostane do nabídky později v létě a první dodávky dorazí na trhy, kde je značka aktivní, již na podzim.

Technické parametry NIO ET5 Touring Standard Range

Kompletní specifikace
Konstrukcekombi, 4 790 × 1 960 × 1 499 mm, 2 265 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon360 kW, 490 koní, točivý moment: 770 Nm
Baterie75 kWh (70,5 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 140 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?
Cena od1 690 000 Kč
Diskuze ke článku
Denys Khanzhyiev
Denys Khanzhyiev
Naposledy upraveno: 22. 6. 2023 11:45
Pochybuji o superhitu - cinsky SW, zere travu u silnice, nabiji se pomalu, drahy. Pronajem baterky je nevyhodny, pouze pri najezdu pres 100 tisic km rocne to ma smysl.
Na infrastrukturu pro vymenu baterek je potreba vynalozit obrovske penize a pak to je technology lock - nemuzes pouzit lepsi technologii bez novych obrovskych investic. To nevede dobrym smerem, zkrachuji a nechaji majitele naholickach.
Ukazte youtubera z Evropy ktery si koupi NIO - s MG4 znam, s Porche Taycanem znam, se vsemy druhy VW znam, s MB EQS Maybach znam, s KIA/Hyndai znam, s Teslou kazdy druhy novy majitel (mozna jen v Cesku) je okamzite youtuber. S NIO neznam.
Bohumil Filip
Bohumil Filip
Kolik takové auto má youtuberů, influencerů, tiktokerů a jiných trollů mi je úplně jedno. Stát tohle auto pod milion, tak jej jdu hned koupit. To se ale nestane. Cena bude odhadem 1,2 až 1,5M Kč. Navíc se nebude prodávat v ČR, protože je určeno jen pro západní trh.
Václav Plachta
Václav Plachta
V Česku jsme se tak dlouho přesvědčovali, že je elektromobilita slepá větev, až nám všichni utekli a my zůstali na chvostu nejen v Evropě! Čína a Tesla nám dají za pár let na frak a my se se svými automobilkami budeme moct vycpat!
Tomáš Čermák
Tomáš Čermák
Auta maji dobry ale co jsem cetl tak prodelavaji sileny penize. Aby to za rok nejaky NIO jeste vubec bylo. I ty vymenny stanice na baterie jsou blbost. Drahy a dovedete si predstavit jak obrovsky by musely byt kdyby tech aut jezdilo opravdu hodne. Navic vymena baterie trva ted asi 6 minut po ktere ale musite byt v aute. O co je horsi napriklad Ioniq5 se svym rychlym nabijenim. Ja mam Leaf 40 kWh, nabijim vzdy pul hodiny. A nikam mi to neomezuje. Uz jsem za den ujel i 620km.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze