Čínské automobilky útočí a je to vidět i na autosalonu IAA 2023 v Mnichově. Útočiště tradičních značek letos dramaticky opanují také čínské značky a stánek tu má i nadějná čínská automobilka Nio. Její modely ET7, EL7 a ET5 jsme projeli již dříve, dokonce jsem si měl možnost vyzkoušet také výměnu baterie. Nio v létě představilo praktičtější variantu kombi elegantního sedanu ET5, který jde přímo proti Tesle Model 3 nebo BMW i4. Krásný čínský kombík jsme si mohli prohlédnout nyní poprvé naživo a skutečně stojí za to.
Nio ET5 Touring – první dojmy
Parametry zůstaly stejné jako u sedanu a v krásném, uhlazeném a sportovním designu zezadu připomínajícím třeba Porsche Taycan Cross Turismo můžete mít skutečně výbornou technik včetně možnosti výměny baterie. Evropané si tedy od počátku vyberou mezi baterií se 75 a 100 kWh, případně časem bez baterie (se službou BAAS), pohon je však vždy jediný. Všechna kola pohání dvojice elektromotorů o systémovém nejvyšším výkonu 490 koní, vzadu synchronní s permanentními magnety, vpředu asynchronní.
Vše bylo podřízeno pocitům za volantem, počínaje extrémně pevnou hybridní konstrukcí sestávající ze základního hliníkového gigaodlitku a periferií z ultravysokopevnostních ocelí. Obě nápravy používají pětiprvkové zavěšení s dvojitými příčnými rameny, vpředu se dokonce uplatnila konstrukce s tzv. virtuálním horním čepem, tedy s dělenými spodním ramenem a optimalizovanou polohou kola vůči vozovce v každém stupni propérování i natočení kol. O dokonalou izolaci od parazitních zvuků a momentů se pak stará soustava řídicích tyčí před nápravou. Jde o kinematicky vůbec nejdokonalejší závěsy, jaké zná současné produkce. O spojitost kolmých pohybů karoserie se pak starají tlumiče s hydraulickými dorazy známé třeba z větších Citroënů.
V palubní výzbroji nechybí jedna z nejvýkonnějších současných kombinací senzoriky Aquila a výpočetní techniky Adam s LiDARem a dalšími 32 senzory schopnými zvládnout plně autonomní jízdu. Multimediální výbava zahrnuje velký AMOLED displej a celkem 23 reproduktorů v konfiguraci 7.1.4 Surround + virtuální asistent Nomi. Vše běží na vlastním operačním systému Banyan 2.0.
Kombi přidává k výhodám sedanu i ložný prostor o 450 litrů, po sklopení sedadel dokonce o objemu 1 300 litrů, v němž nechybí zadní opěradla dělená v poměru 40:20:40, druhé dno zavazadelníku, průběžné střešní ližiny, oka pro uchycený sítě v zavazadlovém prostoru i na zadních sedadlech a spousta variabilních řešení. Na zadních sedadlech se v reálu sedí překvapivě úplně stejně jako u sedanu, místa na nohy i hlavu je prakticky stejně a při mých 185 centimetrech jsem měl v obou směrech zhruba 5 centimetrů místa. I zde mají sedadla nepříjemný sklon nepodpírající stehna a delší jízda nebude vzadu úplně příjemná.
V Evropě započnou testovací jízdy už tento měsíc. A cena? Za základní verzi bez baterie dáte v přepočtu 1,2 milionu Kč včetně DPH a baterii si buď můžete pronajmout za zhruba 5 tisíc korun měsíčně, nebo si ji koupit, přičemž 75kWh verze vyjde na zhruba 280 tisíc Kč.
Technické parametry NIO ET5 Touring Standard Range
Kompletní specifikaceKonstrukce | kombi, 4 790 × 1 960 × 1 499 mm, 2 265 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 360 kW, 490 koní, točivý moment: 770 Nm |
Baterie | 75 kWh (70,5 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 140 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | ? |
Cena od | 1 690 000 Kč |