Ambiciózní čínská automobilka Nio rozšiřuje svou nabídku a v závěru loňského roku uvedla i na evropský trh svoje velké SUV s označením EL7. V Číně odstartovalo už dříve pod označením ES7, nicméně v Evropě se Nio kvůli sporu s Audi (kvůli možné záměně s modelem S7) rozhodlo použít jiné označení. My jsme špičkové SUV, které oproti těm evropským nabídne stejnou výbavu za příznivější cenu, měli možnost vyzkoušet na silnicích v Nizozemí, kde jsme vyzkoušeli také unikátní výměnu baterie ve speciální stanici.
Čínské NIO EL7 je luxusní SUV s výměnnou baterií a nekompromisní výbavou
Svou délkou 4,9 metru se NIO EL7 postaví přímo proti prémiovým elektromobilům Audi Q8 e-tron, BMW iX nebo Mercedesu EQE SUV.. Pochlubit se může i třímetrovým rozvorem slibujícím hodně místa uvnitř. Design je typický Nio, tedy s rozdělenými světly vepředu, ostře řezanými a elegantními rysy a zajímavou zádí s LED páskem táhnoucím se po celé šířce auta. EL7 je stylový a design je někde mezi Evropou a Koreou. Pokud by na přídi bylo logo Hyundai nebo Audi, nikdo by se moc nedivil.
Oproti ET7 zde přibylo otevírací panoramatické okno, praktičnost je opět ve znamení možnosti tažení až 2tunového přívěsu a velkého kufru s objemem 658 litrů. Je to tedy objem včetně prostoru pod podlahou kufru, ale i tak je to solidní číslo. Díky sklápěcím zadním sedadlům si navíc můžete prostor kufru upravovat dle potřeby.
To, že jde o Nio, prozrazuje hlavně pohled nad čelní sklo, kde najdeme pro Nio charakteristické hrby. V tom prostředním se skrývá LiDAR s dlouhým dosahem až půl kilometru. Po stranách ho pak doplňuje ještě dvojice kamer. To vše je součástí Aquily. To není voda, ale systém 33 senzorů včetně LiDARu, 8 HD kamer a 3 panoramatických kamer, 5 radarů a 12 ultrasonických senzorů. To vše zpracovává počítač ADAM s čipy od NVIDIe a úkolem celého systému je poskytovat řidiči dokonalou asistenci a hlavně vidět mnohem dál než lidské oči.
Velká škoda je, že Nio vůbec nemá přední kufr. A důvod? Nio má unikátní možnost rychlé výměny baterií. Hardware, který by šel jinak umístit kolem prostoru baterie, muselo Nio přemístit jinam, a to pod kapotu. Tu navíc nemusíte otevírat ani pro doplnění vody do ostřikovačů, protože přístup je zvenku u stěračů.
Interiér snese přísná měřítka
První dojem z interiéru je skutečně výborný. Už jenom přístup do něj je na úrovni, stačí se jemně dotknout vyjížděcí kliky zevnitř a dveře se pootevřou, nechybí ani „soft close“ na dveřích. Ty už mají standardní rámová okna, nikoliv bezrámová jako u ET7, ale odhlučnění je díky tomu i dvojitým akustickým sklům ještě o úroveň lepší. Interiér si můžete zvolit v bílé, černé nebo mokka barvě, a to je vlastně vše, co si můžete zvolit. Žádná příplatková výbava tady neexistuje, vše je ve standardu, tedy i masážní a ventilovaná sedadla, parfémování, prémiový soundsystém s 23 reproduktory a výkonem 1 000 W nebo obrovské panoramatické okno + head-up displej a čtyřzónová klimatizace. Je tady jednoduše vše.
Nio do Evropy dováží jen koženkové interiéry a kdo chce pravou kůži, má smůlu. Hezkým materiálem je pak ratan, který pokrývá přístrojovou desku i dveře. Nio jde také cestou totální minimalizace tlačítek, kterých je v interiéru jen pár. Zaujme vysoký středový tunel, avšak u podlahy s královským odkládacím prostorem, na druhou stranu je nezvyklé, že žádné Nio auto nemá schránku před spolujezdcem, což je zvláštní.
Co musím fakt vyzdvihnout, je infotainment. Prostředí na velkém 12,8" AMOLED displeji je moderní, přehledné, rychlé a je to jeden z nejlepších systémů v autě, který jsem měl možnost používat. Ostatně z designu je jasné, kde se Nio inspirovalo. A nejen v designu – například i zde si zrcátka a volant nastavujete tlačítky na volantu, ovládání klimatizace opět velmi připomíná Teslu. Oproti ní ale Nio nabídne i parfémování interiéru třemi vůněmi a hezkými možnostmi nastavení, navíc je tu i bohaté ambientní osvětlení s širokými možnostmi ovládání. V mapě lze snadno vyhledávat nabíjecí i swapovací stanice, auto podle nich plánuje trasu. Nechybí integrované Spotify a Tidal i běžné nebo online rádio se stanicemi z celého světa včetně Česka. Je fajn, že Nio použilo i docela 10,2" HDR a přehledný displej před řidičem, který zobrazuje podstatné základní informace, zejména pak animacemi ukazuje, co vidí ve svém okolí. Vtipné je, že vám ale může ukazovat i otáčky motoru nebo napětí baterie, což jsou jinak spíše údaje, které si u jiných aut musíte vyčíst z diagnostické aplikace. Pro elektro-geeky tedy ideální. Interiér doplňuje „robůtek“ Nomi, který sídlí na přístrojové desce. Mrká na vás, otáčí se a reaguje na situaci, případně ukazuje základní informace.
Vzadu je hodně místa a pasažéry vzadu potěší rovná podlaha, dobrá podpěra pro stehna, hodně místa na hlavu i kolena nebo kvalitní materiály a čtyřzónová klimatizace. Cestování zde je tak fajn i na delší cesty.
Výkon 480 kW v základu
EL7 vyjíždí na totožné platformě jako sedan ET7, parametry má tak stejné. Slibuje tři kapacity baterie – 75, 100 a 150 kWh s tím, že první dvě jsou už v prodeji a ta nejvyšší, která má být dokonce s pevným elektrolytem, tedy takzvaná solid state baterie, má dorazit letos v létě. 100kWh baterie má využitelnou kapacitu 90 kWh a WLTP dojezd 509 km, reálně tedy kombinovaně zhruba 400 km. Dojezd 75kWh baterie je pak 391 kilometrů dle WLTP, reálně se tak budeme pohybovat někde mírně nad 300 kilometry. To ostatně potvrdila i naše testovací jízda, kde jsme dosáhli spotřeby necelých 18 kWh na 100 km, což by u větší baterie stačilo na bezmála 500 km dojezdu, na dálnici jsme pak jeli za 23 kWh na 100 km, reálný dálniční dojezd pak bude u větší baterie dosahovat 390 kilometrů, u menší pak 300 kilometrů.
NIO EL7 Long (100 kWh)
Rozměry | 4 912 × 1 987 × 1 720 mm, 2 441 kg |
---|---|
Výkon | 480 kW |
Baterie | 100 kWh, CCS Combo, Mennekes |
Dojezd | 430 km (WLTP) |
Zajímavé je, že Nio používá stále jen 400V architekturu a Nio má i poměrně nízký maximální nabíjecí výkon jen 140 kW, nicméně Nio cílí hlavně na výměny baterií, nižší výkon je tak pochopitelný. AC nabíjení má pak standardních 11 kW. Zajímavé je, že bez ohledu na velikost baterie dostanete stejný pohon. EL7 je vždy čtyřkolka se dvěma elektromotory a vysokým výkonem 480 kW, tedy přes 650 koní, který auto dokáže vystřelit na stovku za 3,9 vteřiny, tedy jen o desetinku pomaleji než sedan ET7. V základu tak dostanete motorizaci, za kterou si u konkurence připlatíte stovky tisíc i milion korun.
Získá si vás komfortem
Nio EL7 mě, stejně jako ET7, příjemně překvapilo tím, jak kultivované, vyladěné a jízdně komfortní auto to je. V ničem si nezadá s evropskou konkurencí a je výrazně pohodlnější než například Tesla. Díky vzduchovému podvozku je jízda plavná, auto dobře žehlí nerovnosti a nabídne dobré odhlučnění.
Auto nabídne několik módů, na Eco mód je ovládání mdlejší a rekuperace nejsilnější. Tu si nemůžete regulovat pádly, které úplně chybí, ale v infotainmentu si sílu můžete zvolit ve třech krocích. Trochu zamrzí, že Nio nenabídne jednopedálové ovládání a pro zastavení musíte vždy šlápnout na brzdu. Na režimy Sport a Sport plus auto ztuhne a dokáže vystřelit skutečně špičkově. EL7 nabídne mohutný zátah i výbornou odezvu na plyn, který lze skvěle dávkovat. Na druhou stranu je to velké SUV a rozhodně nemá sportovní ambice. Ostatně při ostřejší změně směru jízdy působí auto gumově a ne nijak agilně. Ostatně ke sportovní jízdě nevybízejí plochá sedadla takřka bez bočního vedení.
Výtky mám pak k asistentu řízení Nio Pilot. I přes přehršel senzorů se mi několikrát stalo, že auto vyjelo z pruhu při protisvětle nebo v případě ostře se lámajícího se horizontu. Na dálnici nebo v zácpě ale Pilot funguje dobře a spolehlivě.
Nabíjení? Ne, výměna baterie!
Slabinou Nia je maximální nabíjecí výkon, který je 140 kW, což je výrazně méně než u konkurence. Na 80 % tak auto nabijete za 31 minut u menší, respektive 40 minut u větší baterie. To je průměrně o 10 až 15 minut déle než u konkurence.
A když vám baterie dochází, nejste odkázaní jen na nabíjení, ale i na unikátní možnost, kterou nabízí Nio zatím jako jediné – rychlou výměnu baterie. A já jsem to mohl také vyzkoušet. Stačí přijet k výměnné stanici, které rostou i po Evropě. Dopředu v infotainmentu vidíte, jak nabité jsou jednotlivé baterie ve stanici, přičemž vždy dostanete tu, se kterou jste přijeli (75/100kWh). Vždy je to kus za kus a nová baterie je vždy nabitá na 90 %. Auto do výměnné stanice automaticky zacouvá a za zhruba 4 minuty máte baterii vyměněnou, načež auto opět samo vyjede. Celá záležitost trvá asi 6 minut, což je samozřejmě výrazně rychlejší než nabíjení. Pokud vás výměna baterie zajímá více, podívejte se na samostatný článek s videem, kde je vše podrobně zachyceno.
Plná baterie elektromobilu za 5 minut? Vyzkoušeli jsme NIO Battery Swap
Nio cení zuby
S EL7 se Nio skutečně vytáhlo a jde o velmi povedené auto, do kterého byste ani náhodou neřekli, že pochází z Číny. Evropsky střižené SUV dobře vypadá, nabídne velmi dobré zpracování, špičkovou výbavu, pohodlí na úrovni německých konkurentů a infotainment na úrovni Tesly. Zamrzí snad jen absence předního kufru nebo pomalejší nabíjení, které je ale vyvážené unikátní možností výměny baterií.
Celý tento mix navíc dostanete za cenu výrazně nižší, než nabídne evropská konkurence. Cena v Holandsku totiž činí v přepočtu 1,8 milionu Kč s DPH. Jde o cenu bez baterie, s ní pak EL7 stojí 2,1 milionu Kč v případě 75kWh baterie nebo 2,3 milionu Kč se 100kWh baterií. Pro porovnání, srovnatelně vybavené a výkonné Audi SQ8 e-tron vás vyjde na 3,3 milionu Kč, BMW iX M60 na 3,6 milionu Kč a vrcholný Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+ SUV na stejnou částku. Německá konkurence je tak minimálně o milion korun dražší, a to už pro některé může být pádný důvod ke koupi. Nio tak dokazuje, že s čínskou konkurencí je potřeba rozhodně počítat.
Foto: Martin Pultzner, fdrive.cz