Exponáty letošní výstavy IAA Mnichov, které stále říkáme z úcty k letitým tradicím autosalon, našly místo kromě mnichovského výstaviště i v tamějších ulicích. Těmi se prohánějí nejrůznější ekologická vozítka i vozidla, a také jeden, který sice zatím nejezdí, avšak v budoucnu přepraví více lidí, než všechny ostatní exponáty dohromady. Přímo na mnichovském náměstí Königsplatz totiž Siemens Mobility vystavil průchozí model v životní velikosti, který měří 22 metrů, avšak v budoucnu se spojí do 202metrové soupravy, schopné odvézt najednou až 1 841 lidí. Ano, je to vlak a ne jen tak ledasjaký. Jmenuje se S-Bahn XXL a od roku 2028 bude zajišťovat příměstskou dopravu v okolí bavorské metropole. Jedna jízda každé soupravy může nahradit až 1 500 osobních aut.










Svobodný stát Bavorsko si totiž před dvěma lety objednal 90 vysokokapacitních souprav Siemens Mireo City za více než 2 miliardy eur (48,7 miliardy korun), které získá na leasing a následně je pronajme dopravní společnosti DB Regio. A ta je od roku 2028 nasadí na linky kolem Mnichova, kde nahradí soupravy Alstom/Adtranz z 90. let. Hlavním účelem této transakce je podstatně navýšit kapacitu vlaků a zrychlit výměnu cestujících, protože Bavorsko počítá s dlouhodobým růstem počtu lidí, denně dojíždějících do hlavního města. Novinka ale také podstatně zlepší komfort a bezpečnost, protože nabídne v obou oblastech mnohem vyšší standardy, než bylo dosud zvykem.
Třináctivozové soupravy S-Bahn XXL, napájené z boční kolejnice, totiž nabídnou klimatizaci, dimenzovanou až na vnější teplotu 45 °C, totální bezbariérovost, zahrnující i široké průchody mezi vozy a infodispleje ve výši očí vozíčkářů s informacemi o výšce peronu či stavu výtahu, širší rozteč mezi sedadly než dosud, wi-fi, speciální determální zasklení oken s lepší prostupností mobilního signálu, celkem 168 informačních displejů, které budou, kromě obvyklých údajů, indikovat například i směr k východu či výtahu na nástupišti příští stanice a samozřejmě i zásuvky pro dobíjení přenosné elektroniky. Interiér bude vybaven LED osvětlením, které se bude přizpůsobovat denní době.
Jízdu bude zajišťovat celá paleta moderních bezpečnostních systémů, počínaje ETCS, jímž chtějí DB vybavit linky S-Bahn do roku 2030, přes automatické vedení vlaku ATO a kontrolu celistvosti soupravy TIMS až po interní systém Railigent, hlídající provozuschopnost jednotlivých vlaků a usnadňující řešení případných výpadků. Samozřejmostí budou bezdrátové aktualizace palubního softwaru. Tyto systémy zatím nejsou standardem ani na zbytku sítě DB, ovšem soupravy S-Bahn musejí vydržet v provozu několik dekád a vždy stačit moderním přepravním i dopravním požadavkům.
Řešení interiéru navrhl Siemens na základě konzultací s cestujícími, jak se jim dílo povedlo, se mohou až do neděle přesvědčit obyvatelé i návštěvníci mnichova, protože interiér modelu čelního vozu budoucí jednotky bude možné zdarma navštívit denně od 11 do 21 hodin, v neděli pak do 17 hodin. Interiérem vás provede personál, na prohlídku je třeba se na místě registrovat. A vy se můžete zamyslet, čím denně do práce dojíždíte do velkého města vy.