České dráhy pokračují v rozsáhlé modernizaci jednotek pro příměstskou dopravu, zahájené už v roce 1997 dodávkami prvních dvoupodlažních elektrických motorových jednotek typu 1Ev, označených řadou 471 a obchodním názvem CityElefant z celkem 83kusové série. Ty dosud úspěšně obsluhují okolí Prahy a Ostravy, avšak limitem je jejich stejnosměrné trakční provedení, které jim znemožňuje zajíždět na jih republiky. V Česku jsou totiž zastoupeny všechny čtyři evropské hlavní trakční soustavy, tedy 1,5 a 3 kV stejnosměrné i 15 kV/16,7 Hz a 25 kV/50 Hz střídavé, přičemž z historických důvodů je severní část země elektrifikována soustavou 3 kV =, jižní pak 25 kV ~ s perspektivou postupného budoucího přepnutí celé sítě na 25 kV.
Navíc na všech příměstských tratích není taková frekvence cestujících, aby se tam využily nákladné dvoupodlažní hliníkové soupravy CityElefant. Proto České dráhy aktuálně objednávají velké série jednopodlažních, částečně nízkopodlažních jednotek od stejného výrobce, tedy Škoda Transportation. Ty sice mají menší obsaditelnost na délku soupravy a počet náprav (první parametr determinuje potřebnou délku nástupišť, druhý zase výši poplatku za použití dopravní cesty, vypočítaného právě mj. z počtu náprav), avšak nabízejí rychlejší výměnu cestujících, snazší servis a v neposlední řadě nižší spotřebu energie. Zvládají také nejvyšší rychlost 160 km/h místo 140 km/h u CityElefantů.
České dráhy už provozují jednosystémové i dvousystémové (pro obě zmíněná napětí) jednotky RegioPanter ve dvou i třívozové konfiguraci. Aktuálně byl podepsán kontrakt na 31 posledních třívozových dvousystémových souprav typu 20Ev, u ČD značených řadou 640, v hodnotě téměř 5 miliard korun. Soupravy výrobce, který za tím účelem investuje do rozšíření výrobních kapacit, dodá v letech 2023 a 2024 a v provozu nahradí poslední zbývající zastaralé jednotky řad 460 a 560 ze sedmdesátých let, z nichž stejnosměrná verze 460 s odporovou regulací je aktuálně elektrickým vozidlem s vůbec nejvyšší spotřebou proudu u Českých drah. Svou roli postupně dohrají také vratné soupravy s řídicím vozem a lokomotivou, sestavené z rovněž zastaralých vysokopodlažních vozů bez klimatizace.
Nová vozidla zasáhnou do provozu na koridoru mezi Prahou a Ústím nad Labem, čímž uvolní část dislokovaných CityElefantů pro jiné výkony, další pak obslouží okolí Hradce Králové směrem na Chlumec nad Cidlinou, Týniště nad Orlicí, Choceň či Jaroměř. Tedy tratě, elektrifikované výhradně 3 kV, avšak s výhledovým přepínáním na 25 kV. Jedná se už o třetí generaci RegioPanterů, která by měla být proti problémové první generaci všestranně vylepšena, a to jak funkčně, tak parametricky. Dostala totiž vylepšené podvozky i nové motory s efektivnější řídicí elektronikou. Na palubě nabídne prostor pro kočárky, klimatizaci, Wi-Fi či 230V zásuvky u sedadel.
O dostatečné akcelerační schopnosti, důležité u zastávkových vlaků, se postará trvalý výkon 2 040 kW (2 775 k), rozdělený mezi šestici asynchronních trakčních motorů Škoda ML 3942 K/4 o trvalém výkonu 340 kW a hnaných náprav v uspořádání B'o 2' + B'o 2' + 2' B'o. O rychlou výměnu cestujících zase dvojité dveře šířky 1,5 m s nástupní hranou 580 mm nad temenem kolejnice a výsuvnou plošinou pro vozíčkáře u příslušných dveří. Jednotky se kompletují v závodě Škoda Vagonka v Ostravě, od roku 2020 také v Plzni.