České dráhy modernizují, aktuálně shánějí elektrické motorové jednotky

České dráhy modernizují, aktuálně shánějí elektrické motorové jednotky
Fotografie: České dráhy
  • Národní dopravce vypsal zadávací řízení na dodání až 47 elektrických jednotek
  • Kontrakt bude zahrnovat i servis až na 15 let a dodávky vybraných náhradních dílů
  • Vlaky by měly primárně zamířit do Pardubického kraje

České dráhy se pustily v rámci tzv. Strategie 2030 do historicky nejrozsáhlejší modernizace svého vozového parku za 100 miliard korun. Ta má z provozu vytlačit poslední přestárlé vlaky pocházející často i ze 60. let 20. století a nahradit klasické soupravy na regionálních spojích moderními ucelenými jednotkami, které nevyžadují objíždění lokomotivy na konečných, a významně tím šetří čas i pracovní síly. V současné době mají objednáno 110 elektrických motorových jednotek (EMU) RegioPanter od Škody Transportation v různých konfiguracích, 72 dvouvozových dieselových jednotek (DMU) Regio 160 od PESA Bydgoszcz, 20 devítivozových netrakčních jednotek Viaggio Comfort (pod obchodním názvem Comfort Jet) s řídicím vozem a 50 třísystémových elektrických lokomotiv Vectron, obojí pro rychlost 230 km/h od Siemens Mobility, v případě Comfort Jetu v konsorciu se Škodou Transportation.

Aktuálně běží výběrová řízení na dodání 15 dvousilových jednotek pro závislou i nezávislou trakci (s bateriovým pohonem) pro Moravskoslezský kraj, 90 EMU pro pražskou aglomeraci, které mají doplnit a částečně nahradit stárnoucí CityElefanty a 60 dvousystémových EMU pro vnitrostátní rychlíkové linky s rychlostí až 200 km/h, které mají nahradit velkou část klasických souprav, tvořených dosud často až padesátiletými vagony bez klimatizace a další moderní výbavy a lokomotivami ze 70. a 80. let.

Nejnovější soutěž bude vypsána na dvousystémové (3 kV DC/25 kV AC) elektrické motorové jednotky pro minimálně 140 cestujících (EMU 140) a rychlost 160 km/h. Jednotky mají být v nízkopodlažním provedení, s klimatizací, 1. i 2. třídou, prostorem pro kočárky a jízdní kola, moderním audiovizuálním informačním systémem, Wi-Fi a zásuvkami na dobíjení přenosné elektroniky či invalidních vozíků a elektrokol. Hlavním zájemcem o provoz nových vlaků je Pardubický kraj, ovšem není sám. Souprav má být až 47 a předpokládaná hodnota kontraktu zahrnujícího i servis na 15 let a vybrané náhradní díly činí 8,4 miliardy korun. U Český drah vyhrála dosud všechny soutěže na dodání příměstských, regionálních i rychlíkových EMU Škoda Transportation.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze