Ministerstvo dopravy oznámilo, že v příštím roce na české železnici začnou další desítky důležitých staveb. Správa železnic má na příští rok k dispozici 62,7 miliard korun, což je o miliardu více než letos. Rekordních 39,3 miliard korun poputuje na investice, včetně modernizace uzlu Česká Třebová nebo výstavby první části rychlotratě mezi Brnem a Přerovem, kde budou vlaky jezdit až 200 km/h. „Velkým milníkem bude zahájení výstavby prvních traťových úseků pro rychlost 200 km/h v rámci budování rychlého spojení mezi Brnem a Přerovem. Z hlediska bezpečnosti je třeba uvést na prvním místě spuštění výhradního provozu moderního vlakového zabezpečovače ETCS,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Pozitivní zprávy a dlouhodobý trend promyšlených investic na české železnici! 🛤️✅
— Martin Kupka (@makupka) November 21, 2024
Spolu s @jirisvoboda_cz jsme dnes na tiskové konferenci zrekapitulovali letošní rok a představili výhled pro rok 2025.
Držíme vysoký objem financí do železnice. Správa železnic bude v příštím… pic.twitter.com/AgtUJYZiP2
Ostré spuštění výhradního provozu moderního zabezpečovacího systému ETCS na 622 kilometrech, které proběhne v lednu, přitom přiblíží Česko evropským standardům.
Nové projekty a rychlotratě
V roce 2025 také začne elektrifikace trati z Týniště nad Orlicí do Solnice (dvě koleje a navíc i trolejové vedení pro elektrické vlaky získá do konce roku úsek ze Střelic do Zastávky u Brna), modernizace úseku Praha–Ruzyně–Kladno či přestavba nádraží v Hradci Králové a České Třebové. Zahájí se také výstavba rychlotratí s přípravou na vysokorychlostní vlaky, přičemž z plánovaného počtu 750 km je nyní naprojektována už plná polovina budoucí sítě. Geologický průzkum pak probíhá na trase budoucí VRT Moravská brána a u Krušnohorského tunelu.
„V současnosti obnovujeme například historicky cenné objekty v Pardubicích, Ostravě-Vítkovicích, Jaroměři nebo Lovosicích, v rámci celkových modernizací vzniknou nová nádraží v Praze-Bubnech a Brně-Králově Poli. V příštím roce pak zahájíme rekonstrukci zbývající části Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží, úplně nový objekt začneme budovat v Mladé Boleslavi,“ přibližuje budoucí plány Správy železnic její generální ředitel Jiří Svoboda. Letos přitom byly dokončeny rekonstrukce pardubického nádraží a trati do Stéblové. Dvě koleje přibyly na Branickém mostě v Praze či mezi Střelicemi a Zastávkou u Brna. Hotová je i modernizace nádraží v Plzni, Českých Budějovicích a Berouně.
Celkem se letos dokončí 73 kilometrů zmodernizovaných tratí, příští rok k nim přibude dalších 47 kilometrů. Na opravy a údržbu tratí pak půjde příští rok 19,25 miliard korun. Tato částka se ale ještě navýší o prostředky určené na odstranění povodňových škod.