Rekordní investice promění české železnice: rychlotrať, elektrifikace i ETCS

Rekordní investice promění české železnice: rychlotrať, elektrifikace i ETCS
Fotografie: Škoda Transportation
  • V lednu 2025 bude na 622 kilometrech hlavních koridorů zaveden výhradní provoz zabezpečovacího systému ETCS
  • Příští rok se Správa železnic vrhne do modernizace nádraží i elektrifikace tratí

Ministerstvo dopravy oznámilo, že v příštím roce na české železnici začnou další desítky důležitých staveb. Správa železnic má na příští rok k dispozici 62,7 miliard korun, což je o miliardu více než letos. Rekordních 39,3 miliard korun poputuje na investice, včetně modernizace uzlu Česká Třebová nebo výstavby první části rychlotratě mezi Brnem a Přerovem, kde budou vlaky jezdit až 200 km/h. „Velkým milníkem bude zahájení výstavby prvních traťových úseků pro rychlost 200 km/h v rámci budování rychlého spojení mezi Brnem a Přerovem. Z hlediska bezpečnosti je třeba uvést na prvním místě spuštění výhradního provozu moderního vlakového zabezpečovače ETCS,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.


Ostré spuštění výhradního provozu moderního zabezpečovacího systému ETCS na 622 kilometrech, které proběhne v lednu, přitom přiblíží Česko evropským standardům.

Nové projekty a rychlotratě

V roce 2025 také začne elektrifikace trati z Týniště nad Orlicí do Solnice (dvě koleje a navíc i trolejové vedení pro elektrické vlaky získá do konce roku úsek ze Střelic do Zastávky u Brna), modernizace úseku Praha–Ruzyně–Kladno či přestavba nádraží v Hradci Králové a České Třebové. Zahájí se také výstavba rychlotratí s přípravou na vysokorychlostní vlaky, přičemž z plánovaného počtu 750 km je nyní naprojektována už plná polovina budoucí sítě. Geologický průzkum pak probíhá na trase budoucí VRT Moravská brána a u Krušnohorského tunelu.

V současnosti obnovujeme například historicky cenné objekty v Pardubicích, Ostravě-Vítkovicích, Jaroměři nebo Lovosicích, v rámci celkových modernizací vzniknou nová nádraží v Praze-Bubnech a Brně-Králově Poli. V příštím roce pak zahájíme rekonstrukci zbývající části Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží, úplně nový objekt začneme budovat v Mladé Boleslavi,“ přibližuje budoucí plány Správy železnic její generální ředitel Jiří Svoboda. Letos přitom byly dokončeny rekonstrukce pardubického nádraží a trati do Stéblové. Dvě koleje přibyly na Branickém mostě v Praze či mezi Střelicemi a Zastávkou u Brna. Hotová je i modernizace nádraží v Plzni, Českých Budějovicích a Berouně.

Celkem se letos dokončí 73 kilometrů zmodernizovaných tratí, příští rok k nim přibude dalších 47 kilometrů. Na opravy a údržbu tratí pak půjde příští rok 19,25 miliard korun. Tato částka se ale ještě navýší o prostředky určené na odstranění povodňových škod.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze