Dneškem počínaje budou muset dopravci, působící na české veřejné železniční síti, spravované Správou železnic (SŽ), používat od 1. 8. 2024 na vybraných úsecích jednotný evropský železniční zabezpečovač ERTMS/ETCS. Sdělil to Drážní úřad (DÚ) jako orgán, zodpovídající za bezpečnost provozu na síti SŽ. Není to zatím bezpodmínečný příkaz, platí jen při splnění dvou podmínek: tou první je vozidlo, vybavené aktivní mobilní částí ETCS, kompatibilní s daným traťovým úsekem. Druhou je strojvedoucí s příslušným školením. Dopravce je zároveň povinen DÚ ohlásit, jakým způsobem bylo toto opatření realizováno. Cílem je urychlení opatření, vedoucích k vyšší bezpečnosti na dráze, jehož potřebu vyvolala zejména nedávna tragická čelní srážka dvou vlaků v Pardubicích.
Opatření se týká těchto úseků:
- Česká Třebová–Adamov
- Modřice–Břeclav, Hustopeče u Brna–Šakvice, Hrušovany u Brna–Židlochovice
- Břeclav–Přerov–Bohumín*
- Česká Třebová–Olomouc–výhybna Dluhonice–Prosenice, výhybna Dluhonice–Přerov
- Beroun–Ejpovice
* V úsecích Napajedla–Tlumačov a Lipník n. Bečvou–Drahotuše je traťová část ETCS dlouhodobě vypnuta a postupuje se podle příslušných rozkazů o výluce.
Opatření přichází s předstihem před bezpodmínečným, spuštěním ETCS na celkem 1 260 km tratí po celé republice, plánovaným na začátek roku 2025, které je zejména menšími, soukromými dopravci často kritizováno jako předčasné (EU požadovala zavedení mezi roky 2025 až 2030) a zbytečně přísné. Implementace u nás totiž neumožní provoz vozidel bez mobilní části ETCS ani na výjimku, což by jinak klidně možné být mohlo. Znamená to konec stovek starších vozidel, včetně muzejních, což omezí konkurenci na českých železnicích. Cena zabudování do jednoho vozidla se totiž počítá v desítkách milionů korun a navíc se na něj čeká dlouho kvůli omezeným kapacitám výrobců. Přesto se již v roce 2040 počítá s výhradním provozem pod ETCS na celé síti.
Zatímco České dráhy mají v tuto chvíli vybaveny přes čtyři stovky vozidel vycvičeno 700 strojvedoucích, soukromí dopravci zatím tak daleko nejsou. A také někteří z nich nehodlají nový příkaz DÚ respektovat, protože k jeho vydání údajně nemá úřad pravomoce. Speciálním případem je firma Metrans, která svá nová hnací vozidla systémem ETCS vybavila už s velkým předstihem, nakonec jí to ale nepomohlo, protože se u nás zavedla traťová část zabezpečovače, s níž nejsou mobilní jednotky Metransu kompatibilní. Někteří dopravci také dostali účelovou dotaci na pořízení ETCS, ne však všichni (neuspěly firmy RegioJet, AŽD Praha a GW Train Regio). Panují tak pochyby, zda bude spuštění bezpodmínečného provozu ETCS už od 1. ledna příštího roku vůbec možné.