Z Prahy do Plzně Arrivou. Firma už si objednala nové vlaky u Škodovky

Z Prahy do Plzně Arrivou. Firma už si objednala nové vlaky u Škodovky
Fotografie: Škoda Transportation
  • Výrobci Škoda Transportation se podařila série velkých zakázek
  • Tou nejnovější je dodávka 22 souprav pro nadnárodního dopravce Arriva
  • Ten totiž vysoutěžil 15letý provoz linek z Prahy do Chebu a z Prahy do Železné Rudy

Společnost Arriva vlaky, dcera nadnárodního dopravního gigantu, už na českých kolejích nějakou dobu působí a obsluhuje hned několik rychlíkových linek, zejména z Prahy. Aktuálně podepsala smlouvu na dopravní soubor na relacích Ex6 Praha–Plzeň–Cheb a R16 Praha–Plzeň–Klatovy/Železná Ruda. Tu bude obsluhovat celkem 15 let od prosince 2028 a do té doby si musí obstarat potřebné vlaky. Proto si rovnou objednala od Škody Transportation 22 elektrických jednotek ve dvou různých verzích. Celkem 16 třívozových bude pendlovat v hodinovém a dvouhodinové taktu mezi Prahou a Klatovy, pokud dojde k elektrizaci pokračování do Železné Rudy, má ministerstvo opci i na tuto větev. Šest čtyřvozových souprav bude obsluhovat expresní spojení mezi Prahou a Chebem.


Půjde o nový typ elektrických motorových, částečně nízkopodlažních jednotek, označený 26Ev. Ty dostanou tlakotěsnou kabinu a sedadla domácího výrobce Borcad, která by měla údajně být širší, než je dnešním standardem u nových vlaků v našem regionu. Každopádně budou ve standardním rozložení 2+2 ve druhé a 2+1 v první třídě. V třívozové soupravě o délce 82 250 mm jich bude celkem 224, ve čtyřvozové délky 109 500 mm potom 315, přičemž v první třídě nabídnou rozteč za sebou/proti sobě 2 000/1 000 mm, ve druhé třídě pak 1 840/885 mm. Palubní výbava bude odpovídat dnešní standardům, nad jejich rámec nabídnou klatovské soupravy multifunkční prostory na přepravu kočárků či bicyklů, chebské zase studené a teplé bistro. Každý vůz jednotky obslouží jedny jednokřídlové dveře šířky 1 300 mm na každé straně.

Dvousystémové soupravy pro napěťové soustavy 3 kV DC a 25 kV AC dosáhnou nejvyšší rychlosti 200 km/h a měly by být technicky i morálně připravené na dalších 30 let provozu. Třívozová verze vyvine výkon 2 800 kW, čtyřvozová 4 200 kW. Odlehčená konstrukce vozů spočívá vždy na dvou otočných dvounápravových podvozkách, samozřejmostí je plnění evropských iteroperabilních norem TSI a instalace jednotného evropského zabezpečovače ETCS. Soupravy rovněž plní požární bezpečnost kategorie B pro tunely, delší než 5 km. Bude možné spřahovat až tři třívozové jednotky do jediné soupravy s mnohočlenným řízením. Výrobce nabízí různý design čel soupravy i interiéru plus konfiguraci salónů na přání.

Tento kontrakt je přelomový pro obě strany. Arriva vůbec poprvé vstupuje bo byznysu s dálkovými elektrickými vlaky, Škoda Transportation zase poprvé získala zakázku nadnárodního dopravce. Ten se prý rozhodoval mezi nabídkou Škody a švýcarského Stadleru, nakonec podepsal kontrakt s okřídleným šípem. Bude jej stát zhruba 300 milionů eur.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze