Společnost AŽD je známá nejen vývojem a výrobou automatizačních prostředků pro železniční a silniční dopravu, ale také tím, že vlastní už dvě železniční tratě, původně patřící do sítě Správy železnic a určené ke zrušení. Obě vybavil nejnovějšími technologiemi a přezdívka nejmodernější lokálky Evropy není nijak nadsazená. Zatímco na tzv. Švestkové dráze (Čížkovice–Obrnice) provozuje veřejnou hromadnou dopravu, lokálka Kopidlno–Dolní Bousov slouží především jako experimentální laboratoř nových typů zabezpečovacích a asistenčních zařízení. A právě zde se uskuteční první veřejné jízdy v samočinně řízeném vlaku po širé trati, což bude vůbec poprvé v celé Evropě.
Není to poprvé, kdy se v Česku rozjel autonomní vlak na normální trati, která k tomuto účelu nebyla zvlášť přizpůsobena, tento přelomový okamžik se odehrál již v roce 2021 v režii stejné společnosti, ovšem zatím bez cestujících. Šlo také o jiné vozidlo; pro první praktické jízdy byl přizpůsoben měřicí vůz, vzniklý přestavbou tzv. krokodýla, neboli motorového vozu řady 851. Jenže vozidlo, primárně postavené k ověřování funkčnosti ETCS, nebylo k danému účelu ideální, navíc mělo jinou práci. Proto vznikl druhý autonomní motorák, tentokrát z trochu novějšího typu 810 ze 70. let 20. století, známého pod přezdívkami orchestrion či krabička. Byl za tím účelem důkladně zrekonstruován, dostal silnější motor, nové označení 811.111 a přezdívku EDITA, což je kupodivu zkratka, která znamená Experimentální Drážní vozidlo pro Inovativní Technologie AŽD.
Právě ten vyjede 5. a 6. dubna, pak 3.–4. května, 31. května – 1. června, 1.–6. července, 4.–10. srpna, 6.–7. září a 4.–5. října v čele soupravy, která bude po zapomenuté trase Kopidlno–Dolní Bousov vozit cestující ve speciálně upraveném přívěsném vagonu. Ten obsahuje monitory, na nichž budou moci cestující sledovat, jaké parametry zpracovává složitá senzorika a řídicí elektronika. Každý den příslušného víkendu se budou konat celkem tři zpáteční jízdy po celé trase, první víkend se kvůli předpokládanému zvýšenému zájmu veřejnosti připravují ještě dva vložené zkrácené obraty Kopidlno–Dětenice a zpět. Jednosměrné jízdné na celou trasu bylo nastaveno skutečně vstřícně, stojí 50 Kč, děti do 15 let, studenti, senioři nad 65 let polovic, děti do 6 let zdarma.
EDITA
Vozidlo EDITA je vybaveno nejnovějšími technologiemi pro autonomní provoz na širé trati s řídicím expertním systémem CRV & AVV. Na základě vstupních signálů generuje požadavky na trakci a brzdu vozidla. Vstupní signály mohou pocházet od strojvedoucího (ruční řízení či řízení volbou rychlosti), anebo od systému pro autonomní řízení, který využívá:
- Detektory překážek a rizikových situací – kamery a lidary doplněné vnějšími senzory pro zajištění potřebné bezpečnosti provozu v místech s horšími rozhledovými poměry.
- Podpůrné dopravní systémy – správa digitálních map a misí autonomního vlaku.
- Diagnostické systémy – informace o fyzickém zdraví infrastruktury.
Systém pro autonomní řízení může pracovat:
V úrovni GoA2 systém samostatně řídí jízdu vozidla tak, aby byl dodržen jízdní řád s optimální spotřebou energie, a samostatně zastavuje v zastávce. Strojvedoucí dává pokyn k rozjetí vlaku, reaguje na překážky a nenadálé události, řídí nástup a výstup cestujících.
V úrovni GoA3 s personálem v oddílu pro cestující. Ten dohlíží na pohyb cestujících v prostoru zastávek a stanic a dává pokyn k uzavření dveří a k odjezdu.