Praha začne testovat vodíkový městský autobus. Ještě letos

Praha začne testovat vodíkový městský autobus. Ještě letos
Fotografie: Škoda Electric
  • Praha ověřuje různé pohony autobusů pro budoucnost
  • Kromě elektrobusu začne testovat i vodík

Pražská městská hromadná doprava jezdí v nezávislé trakci doposud takřka výhradně na naftu. Éru CNG pražský dopravní podnik DPP přeskočil a elektrobusy jako perspektivní střednědobé řešení teprve zahajují testovací provoz. Pouze parciální trolejbusy už jezdí pátým rokem, ovšem v tomto případě nejde primárně o nezávislou trakci. Jako alternativa byl aktuálně vybrán vodík, na základě čehož rada hl. m. Prahy schválila projekt DPP na dlouhodobé testování autobusu na vodíkový pohon. Jeho součástí bude i jeho financování a uzavření memoranda o spolupráci při realizaci tohoto projektu mezi hl. m. Prahou, DPP a firmami Orlen Unipetrol RPA a Škoda Electric ze skupiny Škoda Transportation.

Škoda Electric zajistí technické řešení a homologaci vozidla Škoda H'City na vodíkový pohon ve specifikaci dle standardů kvality PID a vozidlo bezplatně zapůjčí DPP, který jej bude po celou dobu projektu provozovat. Orlen Unipetrol RPA zajistí provoz vodíkové stanice v Praze v ulici K Barrandovu a plnění vodíku do testovacího autobusu v potřebném objemu. Vodíkový autobus Škoda H'City bude tím pádem provozován na tangenciální lince 170 Pražská čtvrť–Jižní Město, jejíž prvně jmenovaná konečná obsluhuje lidnaté sídliště na jihozápadě Prahy a leží ve snadném dosahu budované plnicí vodíkové stanice. Tam bude autobus zajíždět buď mezi výjezdy na linku, nebo po cestě z domovského depa Kačerov.

Projekt je naplánován na dva roky, během nichž má standardní dvanáctimetrový nízkopodlažní autobus najezdit ročně cca 50 000 km. Odhadovaná spotřeba 10 kg vodíku na 100 km a jeho cena 300 Kč/kg znamená, že přímé provozní náklady budou proti konvenčnímu naftovému autobusu dvojnásobné, a to při polovičním dojezdu (300 km u vodíkového autobusu). Proto DPP počítá s vícenáklady 1,9–2 miliony Kč ročně. Výsledkem pilotního projektu má být ověření vhodnosti této technologie do specifického pražského provozu. Hlavní město se totiž vyznačuje poměrně řídkým osídlením, značnými vzdálenostmi mezi okrajovými částmi a zároveň velice členitým profilem. Linka 170 měří konkrétně 20 km a obsluhuje i Braník, Krč, Spořilov a severní polovinu Jižního Města.

Související články
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze