Společnost Flix Bus hodlá do tří let nasadit do provozu vodíkový autobus

Společnost Flix Bus hodlá do tří let nasadit do provozu vodíkový autobus
Fotografie: FlixMobility
  • V červenci letošního roku firma FlixMobility úspěšně uvedla na trh autobusy poháněné bioplynem a E-busy
  • Na cestě dlouhé 400 km se ušetří v průměru 6,6 kg emisí CO2 na osobu

Do roku 2024 chce společnost FlixMobility uvést na trh první dálkový autobus, jenž bude poháněn vodíkem. Nový systém palivových článků, který zcela nahradí konvenční dieselové pohony a dosáhne uhlíkové neutrality, by se mohl stát budoucím řešením pohonu pro dálkové autobusy. FlixMobility se spolu se svými partnery Freudenberg Fuel Cell e-Power Systems a ZF Friedrichshafen AG podílí na nedávno zahájeném výzkumném projektu HyFleet. Projektové konsorcium nedávno obdrželo oficiální potvrzení od německého Spolkového ministerstva dopravy a digitální infrastruktury. Cílem je uvést do života udržitelnou mobilitu bez emisí CO2.

Po vyvinutí této technologie plánuje společnost FlixMobility od roku 2024 v Evropě testovat a postupně uvádět do provozu autobusy poháněné palivovými články, a stanovit tak nové standardy v dálkové dopravě. Jako přidružený partner se na projektu podílí klimatická nevládní organizace atmosfair, v budoucnu se k němu připojí také významný evropský výrobce autobusů. Díky modernímu vozovému parku a vysoké kapacitě jsou dálkové autobusy společnosti FlixMobility již dnes jedním z nejekologičtějších dopravních prostředků. Zákazníci mohou kompenzovat svoje emise CO2 již při nákupu jízdenky. FlixMobility již v červenci letošního roku úspěšně uvedla na trh autobusy poháněné bioplynem, E-busy a dálkový autobus vybavený solárními panely.

Pokud cestující přesedlají z osobních automobilů na dálkové autobusy, každá cesta dálkovým autobusem na vzdálenost 400 km ušetří v průměru 6,6 kg emisí CO2 na cestujícího. Praktické řešení pro zcela uhlíkově neutrální provoz flotil dálkových autobusů v pravidelném provozu však stále chybí. To je důvod, proč se aktuálně vyvíjí revoluční řešení mobility. Ve skutečnosti vede jeden cestující k emisím 26 gramů oxidu uhličitého na ujetý kilometr. Při cestě z Mnichova do Berlína by to činilo přibližně 15,6 kg CO2 na jednu osobu. Ve srovnání s přepravou dopravním letadlem, která na stejné cestě způsobí zhruba 143 kg ekvivalentu CO2, je to velmi malé množství. Společnost FlixMobility počítá, že daleko více emisí ušetří plánované autobusy s palivovými články poháněné zeleným vodíkem, což povede k 0 g emisím CO2.

Zatímco na vnitroměstských linkách autobusy na vodíkový pohon již jezdí, řešení pro dálkové autobusy stále chybí, a to především vzhledem k mimořádné náročnosti provozu dálkových autobusů: autobusy FlixBus ročně ujedou přibližně 200 tisíc km, přičemž denně je to i více než 1 000 km, obvykle jen s krátkými zastávkami. V závislosti na počtu řidičů zapojených do cesty si autobus musí ze zákona udělat přestávku po 4,5 hodinách jízdy, které dosáhne zhruba po 450 km. Z tohoto důvodu by každá alternativa autobusu s dieselovým motorem měla být schopna ujet minimálně 500 km před doplněním paliva. Vodík nabízí velké možnosti, protože bude schopen dosáhnout požadovaného dojezdu nebo dokonce více a doba tankování bude stejně krátká jako u autobusů na naftu. Dieselové autobusy ve vozovém parku společnosti FlixBus tak mohou být v budoucnu nahrazeny autobusy s palivovými články.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze