Toyota dodá 60 vodíkových autobusů H2.City Gold pro Štrasburk

2
Toyota dodá 60 vodíkových autobusů H2.City Gold pro Štrasburk
Fotografie: Toyota Caetano Portugal
  • Zpětná vazba od autobusových dopravců, řidičů a cestujících je velmi pozitivní
  • Špičkový výkon autobusu činí 180 kW
  • Již dříve se vodíkový autobus testoval v Mostě

Automobilka Toyota se bude prostřednictvím společnosti Toyota Caetano Portugal podílet na dodávkách 60 autobusů H2.City Gold s pohonem na vodíkové palivové články pro francouzské město Štrasburk. Jeho dojezd je více než 500 km na jedno doplnění, což odpovídá dieselovému autobusu. Model H2.City Gold vyráběný pod společnou značkou CaetanoBus a Toyota je standardní nízkopodlažní lehký autobus s hliníkovou karoserií. Od roku 2024 bude vybaven novou generací Toyota Fuel Cell Stack. Autobusy jsou také vybaveny malým lithium-titanium-oxidovým (LTO) akumulátorem s kapacitou 44 kWh a hnacím ústrojím se špičkovým výkonem 180 kW, což je výborná kombinace pro zajištění optimální účinnosti.

Vodíkový autobus je stejně bezpečný jako jeho naftový ekvivalent. Vodíkové nádrže se nacházejí na střeše vozidla, autobus je bezemisní a vypouští pouze vodní páru. Jde o největší rámcovou dohodu ve Francii na dodávku vodíkem poháněných elektrobusů od jednoho dodavatele. Smlouvu byla uzavřena s místním provozovatelem veřejné dopravy CTS. Autobus H2.City Gold již od roku 2022 jezdí ve městě La Roche a letos se prvních několika kusů dočká i další francouzské město Les Sables-d'Olonne. Autobus byl zároveň zařazen do katalogu vozidel pro veřejnou dopravu a v několika městech jezdí jako demobus. Zpětná vazba od autobusových dopravců, řidičů a cestujících je přitom velmi pozitivní.

„Jsme potěšeni, že můžeme být součástí rozšiřování vodíkových flotil v Evropě, abychom podpořili cíle dekarbonizace a pomohli budoucím generacím dosáhnout lepší kvality života. Vodíková mobilita je zásadní pro dekarbonizaci veřejné dopravy a my jsme velmi odhodláni poskytovat tuto technologii městu Štrasburk a v budoucnu dalším francouzským městům,“ uvedl obchodní ředitel CaetanoBusu Nuno Lago de Carvalho. Zájem o vodíkový autobus je i v dalších zemích. Německé Deutsche Bahn nedávno objednaly 60 kusů H2.City Gold. V Itálii má Industria Italiana Autobus (IIA) poskytnout italské autobusové společnosti SASA Bolzano pět vodíkových autobusů CaetanoBus v rámci obchodní dohody podepsané loni se společností CaetanoBus.

Vodíkový autobus se v Česku testoval v Mostě

Autobusy budou tankovat ve vodíkové čerpací stanicí instalované v depu MHD. Ve Španělsku si provozovatel veřejné dopravy EMT Madrid nedávno objednal deset autobusů H2.City Gold od CaetanoBus. Dodány mají být do konce prvního čtvrtletí roku 2024. V Česku stejný autobus testovalo před nedávnem město Most, nasazen byl na náročnou trasu s řadou převýšení. Mostu poskytl data o tom, zda je vodík perspektivním palivem pro vozidla městské hromadné dopravy.

Diskuze ke článku
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
Naposledy upraveno: 22. 5. 2023 17:58
Podle logiky článku, vodíkový autobus vypouští pouze páru, elektrický autobus nevypouští vůbec nic. Přestože vodíkový spotřebuje 3 x tolik elektřiny. Demagogie a manipulace!

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze