Most a Litvínov spouští pilotní provoz vodíkového autobusu. Ujede okolo 350 km

Most a Litvínov spouští pilotní provoz vodíkového autobusu. Ujede okolo 350 km
Fotografie: Unipetrol
  • Dojezd autobusu činí 350 km
  • Poprvé se autobus ukázal veřejnosti koncem června

Rafinérská a petrochemická skupina Orlen Unipetrol zahájila ve spolupráci s městy Most a Litvínov pilotní provoz vodíkového autobusu, který vyvinula slovenská společnost Mobility & Innovation Production s.r.o. „Vodíkový autobus bude zařazen do provozu na vybraných linkách ve městech Most a Litvínov od čtvrtka 29. června do neděle 9. července,“ přiblížil Daniel Dunovský, ředitel Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova. První dny byl autobus v provozu v Mostě, následně se přesunul do Litvínova. Poslední den testování pak bude opět v Mostě. Součástí pilotního provozu bylo představení vodíkového autobusu veřejnosti ve středu 28. června od 13:00 do 14:30 před městským úřadem v Litvínově a od 15:00 do 16:30 před magistrátem v Mostě.

Most a Litvínov se stanou jedněmi z prvních měst v České republice, kde byl nasazen vodíkový autobus do běžného provozu na pravidelných linkách. „Vodík vnímáme jako jeden ze zásadních nástrojů pro splnění dekarbonizačních cílů. Orlen Unipetrol nám zprovozněním vodíkové stanice otevřel ideální příležitost pro testování vodíkového autobusu na Mostecku. Bude-li zkušební provoz úspěšný, začneme činit konkrétní kroky k tomu, abychom do konce roku 2024 získali takový autobus do vozového parku našeho dopravního podniku,“ řekl Marek Hrvol, primátor statutárního města Most. „Pro naše město je to vítaná příležitost jak se reálně posunout vpřed na cestě za rozvojem nízkoemisní a bezemisní mobility ve veřejné dopravě,“ doplnila Kamila Bláhová, starostka města Litvínov.

Vodíkový autobus

Na testovacím provozu vodíkového autobusu spolupracují obě města se skupinou Orlen Unipetrol, která tento vodíkový autobus pro tento pilotní projekt zprostředkovala a finančně podpořila. „Zodpovědně se podílíme na rozvoji nové technologie, která bude brzy hrát důležitou roli v energetickém mixu pro plnění cílů čisté mobility a dekarbonizace, které jsou součástí bezemisního rozvoje Evropské unie i České republiky,“ vysvětlil Tomáš Herink, člen představenstva společnosti Orlen Unipetrol. Vodíková technologie je navíc ideálním doplněním bateriové elektromobility pro rozvoj nízko emisní a bezemisní osobní, hromadné i nákladní dopravy jak na silnici, tak na železnici."

Nízkopodlažní elektrický autobus s vodíkovými palivovými články má celkovou délku 7 982 cm, šířku 2 550 cm a výšku 2 940 cm. Jeho maximální kapacita je až 68 cestujících, z toho 20 míst je k sezení. Plně klimatizovaný autobus ujede na vodík až 350 km a dalších 100 km na baterii. O pohon autobusu se stará elektromotor Siemens Elfa s celkovým výkonem 125 kW a točivým momentem 1 019 Nm. Elektromotor je napájen dvojicí akumulátorů s celkovou kapacitou 70 kWh. Celková kapacita čtyř vodíkových nádrží je 10,5 kg a jejich doplnění trvá 10 minut.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze