Prohlédli jsme si nový vodíkový náklaďák Tatra Force e-Drive

5
Prohlédli jsme si nový vodíkový náklaďák Tatra Force e-Drive
Fotografie: Petr Vomáčka, fDrive.cz
  • Auto je kvůli technologii těžší o cca 2 tuny než naftová verze
  • Ujede až 500 km a výkon motoru může být navýšen až na 580 kW

Tatra Force e-Drive je vybavena vodíkovými palivovými články, které generují elektřinu pro pohon vozidla. Ve srovnání s naftovou verzí je těžší přibližně o 2 tuny kvůli pokročilé technologii a bezpečnostní výbavě. Z toho 1,6 tuny připadá na baterii LI NMC s kapacitou 171 kWh. Přestože je těžší, nový model neztrácí nic ze své robustnosti a schopnosti zvládat náročný terén, což je charakteristické pro značku Tatra.

Architektura celého systému je navržena na 600 A při 800 V, což zajišťuje vysokou efektivitu a výkon. Elektromotor nabízí trvalý výkon 480 kW, který může být navýšen až na 580 kW. Tento výkon poskytuje vozidlu dostatečnou sílu pro zvládnutí i těch nejnáročnějších úkolů.

Dojezd a efektivita

Jedním z klíčových parametrů pro hodnocení nákladních vozidel je jejich dojezd. Tatra Force e-Drive dokáže na jedno naplnění nádrží na vodík urazit přibližně 500 km, což je dostatečné pro většinu komerčních aplikací. Tento dojezd byl ověřen na trase z Moravské Třebové do Mohelnice, která představuje reálné provozní podmínky. Nádrže na vodík jsou typu 3, což znamená, že mají hliníkové jádro omotané kompozitním materiálem z uhlíku. Tento typ nádrží je znám pevností a odolností, což přispívá k celkové bezpečnosti vozidla.

Komfort a technologie

Interiér Tatry Force e-Drive je navržen s důrazem na pohodlí a moderní technologie. Kabina je prostorná a ergonomicky uspořádaná, což zajišťuje pohodlí řidiče i posádky. Vozidlo je vybaveno moderními technologiemi, včetně pokročilého infotainmentu a řady asistenčních systémů, které zvyšují komfort a bezpečnost jízdy.

Ekologie a udržitelnost

Vodíkový pohon představuje ekologickou alternativu k tradičním spalovacím motorům. Výfukové emise se skládají pouze z vodní páry, což znamená nulové emise CO2 a dalších škodlivin. Tatra Force e-Drive tak přispívá k snižování ekologické stopy dopravního sektoru a podporuje přechod k udržitelným zdrojům energie.

Tatra Force e-Drive představuje revoluční krok v oblasti těžké dopravy. Kombinace výkonného vodíkového pohonu, pokročilé technologie a robustní konstrukce dělá z tohoto modelu ideální volbu pro náročné dopravní úkoly. První dojmy z jízd s tímto vozidlem jsou velmi pozitivní a ukazují, že Tatra opět potvrzuje svou pozici inovátora a lídra v oblasti nákladních vozidel. Vodíková Tatra Force e-Drive je nejen technickým skvostem, ale také významným příspěvkem k udržitelnosti dopravy. S tímto modelem Tatra dokazuje, že spojení tradice a inovace může vést k úspěchu na cestě k ekologičtější budoucnosti.

Diskuze ke článku
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Naposledy upraveno: 3. 6. 08:15
Provozuschpopné by to bylo, to je jasné, byla na to dotace, tak to nějak aspoň trochu fungovat musí. Ale teď zazní otázka, kolik to stojí peněz oproti běžné sklápěčcě? Navíc je tam asi náprava navíc, není? Další sada kol navíc na provoz. A co mýto? To je podle počtu náprav / hmotnosti, není tomu tak? Patrně to ještě nebude rentabilní až na velké výjimky s přihlédnutím k ceně provozu (vodík) a pořizovací ceně. Navíc to teď půjde vyrýbět opravdu leda po kusech, myslím si. Teď jsem bylv CZ Loko, který slavně udělal lokomotivu na zemní plyn. V reálném životě neprodala ani jeden kus. Projekt lokomotivy na zemní plyn ožil jen díky dotacím. Prima cvičení pro konstruktéry, ale tím to asi skončilo. A bohužel, bateriové lokomotivy CZ Loko zatím ani nevyvíjí.
Michal Vaner
Michal Vaner
Ta bateri je docela veliká. Funguje jen jako buffer pro ten vodíkový článek, nebo jde i přímo dobíjet? Nevýhodou vodíku je jeho cena, ale použití jako plugin-hybrid by to mohlo aspoň částečně zlepšit - každou noc si dobít 150kWh a o to míň spotřebovat vodíku.
Danny Czech
Danny Czech
Jsem asi ovlivněn už tím, že ten náklaďák vypadá směšně s tou cihlou za kabinou, ale tohle mi připadá jako úplná pitomost. Schválně bych chtěl vidět kolik na to bude nakonec objednávek. Vodík mi přijde smysluplný v místech, kde není možnost použít baterky, tohle je prachsprostá sklápěčka, která bude přes noc stát v nějakém areálu, zrovna pro tenhle účel v Evropských podmínkám nevidím jediný důvod, proč dát přednost předraženému vodíku před baterkami.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze