Tatra odhalila třetí terénní nákladní automobil řady Tatra Force e-Drive, tentokrát verzi BEV 8×8, což je vůbec první vozidlo značky Tatra, poháněné výhradně bateriemi. Ten navazuje na starší, konstrukčně příbuzné prototypy Force e-Drive FCEV 8×6 s palivovými články (2023) plus odlišnou konfigurací náprav a Force e-Drive PHEV 8×8 (2024). V rámci letošního e-Salonu v pražských Letňanech se ukázal těžký čtyřnápravový sklápěč ve verzi do nejtěžšího terénu, vybavený dvěma dvojicemi náprav, tvořených tradičně u značky výkyvnými polonápravami, uchycenými na centrální nosné rouře. Tento vynález Hanse Ledwinky z roku 1923 dodnes Tatrám zajišťuje bezprecedentní průchodnost terénem a klidnou jízdu i na těch nejrozbitějších vozovkách.



















Stejně jako předchozí vodíkový a plug-in hybridní prototyp, je i plně elektrická novinka posazena rámu standardního spalovacího typu Tatra Force třetí generace, z nějž využívá i další komponenty, včetně kompletního pohonu náprav s přiřaditelným pohonem přední skupiny, závěry diferenciálů, rozvodovkou a dvoustupňovou redukční skříní Tatra. Elektromotor Danfoss tedy nepohání každou nápravu ani každé kolo zvlášť, ale je uložen místo spalovacího motoru a spolupracuje se speciální, čtyřstupňovou automatizovanou převodovkou Eaton EV, která výrazně zefektivňuje využití jeho síly. I zde je přídavný modul, v tomto případě obsahující jen baterie a výkonovou plus regulační elektroniku, usazen shora na rámu na úkor korby.
Celkem 12 baterií nabízí celkovou kapacitu 480 kWh, s nimiž vůz podle typu provozu a zátěže ujede 300 až 400 km. Jsou podle potřeby chlazeny i ohřívány a poskytují elektromotoru dostatek energie k trvalému výkonu 449 k a krátkodobému 748 k. Trvalý točivý moment dosahuje 2 300 Nm, krátkodobý potom až 2 600 Nm. Dvě přední nápravy s připojitelným pohonem jsou řízeny, odpruženy vzduchovými měchy se stabilizátorem, vybaveny osovými diferenciály a každá z nich má nosnost 10 tun. Zadní dvojice náprav má odpružení kombinované vzduchové, nosnost po 13 tunách, osové diferenciály a mezinápravový diferenciál. Brzdy jsou na všech kolech elektronicky řízené bubnové, vhodné do blátivého prostředí, nechybí senzor zatížení. Celková hmotnost automobilu činí 44 tun, z toho polovina připadá na náklad. Elektrická Tatra rovněž utáhne až 18tunový vlek.
Protože vůz využívá komponenty normální spalovací verze, bude k dispozici už brzy, navíc v široké paletě různých konfigurací pohonů, nástaveb či parametrů. Čistě bateriovým elektromobilem to také nekončí; Tatra nyní pracuje na verzi se spalovacím prodlužovačem dojezdu či na komunálním vodíkovém vozidle s automatizovaným řízením. Na vývoj bateriové verze přispěl fond projektu TAČR Trend, podporující český průmysl.
Co to maji za cerne bedny mezi koly ? Nejsou to nahodou puvodni nadrze ? :-)))
Vyhozeni originalni transmise pomohlo by usetrit na vaze a miste pro baterku.
Co misto za sedadly v kabine - maji tam pul metru mista.
Je videt byl tam obrovsky spalovaci motor - na co je vyuzito misto, ktere zabira v kabine?