Volty v bahně. Tatra uvedla svůj historicky první nákladní elektromobil

e-Salon 2025
5
Volty v bahně. Tatra uvedla svůj historicky první nákladní elektromobil
Fotografie: Tatra
  • Tatra představila další prototyp náklaďáku do těžkého terénu na alternativní paliva
  • Na e-Salon přivezla historicky první nákladní Tatru, poháněnou čistě z baterií
  • Ta si zachovává příslovečnou terénní průchodnost kopřivnických výrobků

Tatra odhalila třetí terénní nákladní automobil řady Tatra Force e-Drive, tentokrát verzi BEV 8×8, což je vůbec první vozidlo značky Tatra, poháněné výhradně bateriemi. Ten navazuje na starší, konstrukčně příbuzné prototypy Force e-Drive FCEV 8×6 s palivovými články (2023) plus odlišnou konfigurací náprav a Force e-Drive PHEV 8×8 (2024). V rámci letošního e-Salonu v pražských Letňanech se ukázal těžký čtyřnápravový sklápěč ve verzi do nejtěžšího terénu, vybavený dvěma dvojicemi náprav, tvořených tradičně u značky výkyvnými polonápravami, uchycenými na centrální nosné rouře. Tento vynález Hanse Ledwinky z roku 1923 dodnes Tatrám zajišťuje bezprecedentní průchodnost terénem a klidnou jízdu i na těch nejrozbitějších vozovkách.

Stejně jako předchozí vodíkový a plug-in hybridní prototyp, je i plně elektrická novinka posazena rámu standardního spalovacího typu Tatra Force třetí generace, z nějž využívá i další komponenty, včetně kompletního pohonu náprav s přiřaditelným pohonem přední skupiny, závěry diferenciálů, rozvodovkou a dvoustupňovou redukční skříní Tatra. Elektromotor Danfoss tedy nepohání každou nápravu ani každé kolo zvlášť, ale je uložen místo spalovacího motoru a spolupracuje se speciální, čtyřstupňovou automatizovanou převodovkou Eaton EV, která výrazně zefektivňuje využití jeho síly. I zde je přídavný modul, v tomto případě obsahující jen baterie a výkonovou plus regulační elektroniku, usazen shora na rámu na úkor korby.

Celkem 12 baterií nabízí celkovou kapacitu 480 kWh, s nimiž vůz podle typu provozu a zátěže ujede 300 až 400 km. Jsou podle potřeby chlazeny i ohřívány a poskytují elektromotoru dostatek energie k trvalému výkonu 449 k a krátkodobému 748 k. Trvalý točivý moment dosahuje 2 300 Nm, krátkodobý potom až 2 600 Nm. Dvě přední nápravy s připojitelným pohonem jsou řízeny, odpruženy vzduchovými měchy se stabilizátorem, vybaveny osovými diferenciály a každá z nich má nosnost 10 tun. Zadní dvojice náprav má odpružení kombinované vzduchové, nosnost po 13 tunách, osové diferenciály a mezinápravový diferenciál. Brzdy jsou na všech kolech elektronicky řízené bubnové, vhodné do blátivého prostředí, nechybí senzor zatížení. Celková hmotnost automobilu činí 44 tun, z toho polovina připadá na náklad. Elektrická Tatra rovněž utáhne až 18tunový vlek.

Protože vůz využívá komponenty normální spalovací verze, bude k dispozici už brzy, navíc v široké paletě různých konfigurací pohonů, nástaveb či parametrů. Čistě bateriovým elektromobilem to také nekončí; Tatra nyní pracuje na verzi se spalovacím prodlužovačem dojezdu či na komunálním vodíkovém vozidle s automatizovaným řízením. Na vývoj bateriové verze přispěl fond projektu TAČR Trend, podporující český průmysl.

Diskuze ke článku
den
den
Nevypada to dobre. Snad je to levny.
Co to maji za cerne bedny mezi koly ? Nejsou to nahodou puvodni nadrze ? :-)))

Vyhozeni originalni transmise pomohlo by usetrit na vaze a miste pro baterku.
Co misto za sedadly v kabine - maji tam pul metru mista.
Je videt byl tam obrovsky spalovaci motor - na co je vyuzito misto, ktere zabira v kabine?

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze