Kopřivnická Tatra představila na e-Salonu 2025 v pražských Letňanech svůj třetí prototyp z řady Force e-Drive. Tentokrát jde o čistě elektrický těžký nákladní vůz v konfiguraci 8×8. Po vodíkovém prototypu Force e-Drive FCEV 8×6 z roku 2023 a loňském plug-in hybridu Force e-Drive PHEV 8×8 přichází legendární český výrobce s modelem, který má potenciál změnit pravidla hry v segmentu těžkých užitkových vozidel. Tatra Force e-Drive BEV je navržena především pro nasazení v dolech a na stavbách ve velkých městech, kde spalovací motory trpí nízkou efektivitou při pomalé jízdě a zároveň přispívají ke znečištění ovzduší.
Plně elektrický pracant tuzemské Tatry je tu!
Baterie o kapacitě 480 kWh pro náročný provoz
Srdcem tohoto impozantního stroje je masivní lithium-iontová baterie složená z celkem 12 baterií s celkovou kapacitou 480 kWh, což je výrazně více než u běžných osobních elektromobilů, ale zároveň méně než u dálkových tahačů. Tato kapacita je optimalizována pro provoz, kde není nutný extrémní dojezd. Podle typu provozu a zátěže by měl vůz ujet 300 až 400 km. Baterie jsou podle potřeby chlazeny i ohřívány a poskytují elektromotoru dostatek energie. Baterie je umístěna v podvozku a viditelná přes ochrannou mříž. Pro dobíjení slouží standardní CCS konektor schovaný pod krytem. Vozidlo nabízí pomalé nabíjení střídavým proudem s výkonem 22 kW a rychlonabíjení stejnosměrným proudem s výkonem až 300 kW. Při využití rychlonabíjení by mělo být možné dobít baterie za přibližně dvě hodiny.
Pohon kombinující tradici s moderními technologiemi
Pohonná jednotka je koncipována zajímavým způsobem, který kombinuje moderní technologie s tradičním tatrovackým řešením. Elektromotor Danfoss nabízí trvalý výkon 449 koní (330 kW) a krátkodobý výkon až 748 koní (550 kW). Trvalý točivý moment dosahuje 2 300 Nm, krátkodobý potom až 2 600 Nm. Motor je umístěn na místě klasického spalovacího motoru a spolupracuje se speciální čtyřstupňovou automatizovanou převodovkou Eaton EV, která výrazně zefektivňuje využití jeho síly. Na rozdíl od mnoha moderních elektrických vozidel, které mají samostatné motory na každé nápravě, Tatra zachovává svůj legendární koncept s centrální nosnou rourou a pohonem přes kardanové hřídele. Tento vynález Hanse Ledwinky z roku 1923 dodnes Tatrám zajišťuje bezprecedentní průchodnost terénem. Všech osm kol může být poháněno, přičemž první dvě nápravy s připojitelným pohonem lze podle potřeby odpojit.



















Moderní kabina s kamerovým systémem
Z hlediska technických inovací přináší Force e-Drive několik zajímavých prvků. Jde o první Tatru vybavenou kamerovým systémem namísto klasických zpětných zrcátek, což u vozidla těchto rozměrů výrazně zlepšuje přehled o okolí a eliminuje mrtvé úhly. Kabina je vybavena displeji pro zobrazení obrazu z kamer a vypadá podobně jako u konvenčních nákladních vozů této kategorie. Dvě přední řízené nápravy mají odpružení vzduchovými měchy se stabilizátorem a každá má nosnost 10 tun. Zadní dvojice náprav má kombinované vzduchové odpružení a nosnost po 13 tunách. Brzdy jsou na všech kolech elektronicky řízené bubnové, vhodné do blátivého prostředí, nechybí senzor zatížení.
Užitné parametry a výhled do budoucnosti
Užitné parametry jsou u pracovního stroje klíčové. Celková hmotnost vozidla činí 44 tun, přičemž pohotovostní hmotnost je 22 tun a užitná hmotnost tedy také 22 tun. Elektrická Tatra rovněž utáhne až 18tunový vlek. Protože vůz využívá komponenty standardního spalovacího typu Tatra Force třetí generace, bude k dispozici už brzy v široké paletě různých konfigurací pohonů, nástaveb či parametrů. Tatra nechce, aby tento prototyp zůstal jen konstrukčním cvičením. Čistě bateriovým elektromobilem to nekončí, Tatra nyní pracuje na verzi se spalovacím prodlužovačem dojezdu či na komunálním vodíkovém vozidle s automatizovaným řízením. Na vývoj bateriové verze přispěl fond projektu TAČR Trend, podporující český průmysl. Je tedy pravděpodobné, že Force e-Drive BEV 8×8 se v dohledné době dostane do sériové výroby a ukáže, zda má elektrifikace v segmentu těžkých off-road nákladních vozidel skutečnou budoucnost.
