Sainz s hybridním Audi RS Q e-tron ve třetí desítce. Udrží celkové vedení?

Rally Dakar 2024 – 10. etapa
2
Sainz s hybridním Audi RS Q e-tron ve třetí desítce. Udrží celkové vedení?
Fotografie: A.S.O./J.Lindini
  • Carlos Sainz s Audi RS Q e-tron dojel etapu až na 25. příčce
  • Velké problémy měl jeho týmový kolega Mattias Ekström
  • Mezi kamiony opět vyhrál Huzink s hybridním kamionem z Česka

Rally Dakar 2024 už se pomalu chýlí ke konci, dnes se jela 10. z celkově 12 etap. Ta byla okružní, protože startovala v Alule, kam se také soutěžící vrátili. Měřila celkem 612 km, ale měřené úseky, na kterých se závodilo, měly celkem jen 371 km. I podle pořadatelů nemělo jít o náročnou etapu, nicméně někteří soutěžící se obávali navigace, jelikož etapa křížila trasy, kterými se jelo v předchozích dnech. Velké množství stop mohlo být matoucí.

Etapu vyhrál Guerlain Chicherit s Toyotou

S nástrahami trati si nejlépe poradil Francouz Guerlain Chicherit s Toyotou, který dojel téměř 6 minut před druhým v pořadí, Jihoafričanem Brianem Baragwanathem se speciálem Century CR7-T. Třetí byl Litevec Benediktas Vanagas s Toyotou Hilux, stejně jako vítěz etapy. Nejrychlejší Čech, Martin Prokop se speciálem Ford Raptor, dojel devátý se ztrátou téměř 12 minut na Chicherita. Hybridní speciály Audi RS Q e-tron pak měly buď problémy, nebo se posádky rozhodly své stroje šetřit. Nejrychlejší byl Peterhansel na 16. místě, druhý z nich byl Sainz na 25. místě a Mattias Ekström pak až na 130. příčce se ztrátou téměř 26 hodin, z čehož činí 19,5 hodiny penalizace.

To by mohlo ukazovat i na technické problémy, při kterých možná ostatní posádky pomáhaly Sainzovi. Ekström, který je v průběžném pořadí nejníže, mu možná poskytl díl ze svého auta a čekal na asistenci. Ale to jsou jen dohady, nicméně je to scénář, jakého jsme byli mnohokrát svědky v předchozích letech u Audi Sport. Etapa každopádně byla náročná. Martin Prokop řekl, že se opět nenaplnily sliby pořadatelů, že půjde o jednoduchou etapu, protože byla velmi náročná. Ve videu níže popsal problémy, se kterými se potýkali. Šlo o navigační problém a defekt nejen pneumatiky.


V průběžném pořadí i nadále vede Carlos Sainz, protože jeho pronásledovatel, Sebastien Loeb, dojel až 17. Rozdíl mezi nimi se ale ztenčil na pouhých 13 minut a 22 sekund. Podaří se to Sainzovi v posledních dvou etapách udržet? Rádi si přečteme i vaše tipy v komentářích. Vypadá to na opravdu zajímavý souboj až do konce. Třetí je Brazilec Lucas Moraes s Toyotou, ale na Loeba ztrácí téměř 50 minut, takže hlavní aktéry souboje o vítězství tolik neohrožuje. Alespoň zatím ne. Faktem ale je, že dnes na Sainze stáhl přibližně 10 minut.

Etapu opět vyhrál Gert Huzink s hybridním kamionem z Česka

Mezi kamiony si pro své letošní druhé etapové vítězství opět dojel Nizozemec Gert Huzink s hybridním speciálem Renault postaveným v Česku. V těsném závěsu minuty a 8 sekund dojel Martin Macík s Ivecem a třetí byl Nizozemec Michiel Becx se stejným typem vozu jako Macík. Aleš Loprais se speciálem Praga V4S dojel čtvrtý a minutu po něm Pascal De Baar se speciálem Tatra Buggyra. Jaroslav Valtr s Tatrou Phoenix týmu Buggyra Racing dojel sedmý a za ním byl Teruhito Sugawara s hybridním kamionem Hino.


V průběžném pořadí mezi kamiony i nadál vede Martin Macík před Alešem Lopraisem a oba své pozice posílili. Jejich pronásledovatel, mladý Nizozemec Mitchel Van Den Brink, dojel až 14. s téměř hodinovou ztrátou na Huzinka. Obě české posádky tedy mohou jet relativně v klidu pro první a druhé místo, pokud se nic zásadního nestane. Van Den Brink už totiž na Lopraise ztrácí téměř hodinu a půl. A podobnou ztrátu má na svého krajana další Nizozemec, Janus Van Kasteren na 4. místě. Teruhito Sugawara je sedmý a další české posádky, případně nizozemské posádky s vozy českých týmů, jsou až ve druhé desítce. Pascal De Baar a Gert Huzink na 11. a 12. pozici ale ještě evidentně o první desítku bojují.


Mezi motocyklisty vyhrál Američan Ricky Brabec, druhý byl Chilan Jose Ignacio Cornejo Florimo a třetí Francouz Adrien Van Beveren. Nejrychlejší Čech, Martin Michek, dojel 14. a Slovák Štefan Svitko 22. Průběžné pořadí vede Ricky Brabec, druhý je Ross Branch z Botswany a třetí Adrien Van Beveren. Štefan Svitko stále drží devátou příčku a Martin Michek 10., takže tam se nic nemění.

V kategorii Mission 1000 ani v kategorii Dakar Classic ale výsledky zatím nejsou k dispozici. Lze předpokládat, že v Mission 1000 žádné zásadní změny nebudou, ale jsme zvědaví, jak si povede Ondřej Klymčiw, který se vydal Škodovkou na Dakar a po některých etapách dokonce vedl průběžné pořadí. V té včerejší měl ale problémy a propadl se do druhé poloviny první desítky.