Rally Dakar 2024 sice oficiáně odstartovala 5. 1. 2024 prologem, ale tam se závodilo na pouhých 27 kilometrech. Opravdový začátek dakarského závodění znamenala až první etapa, která se jela o den později. Ta vedla z Aluly do Al Henakiyah, měřila celkem 541 kilometrů a z toho se závodilo na 414 kilometrech.
Carlos Sainz s Audi RS Q e-tron dojel druhý
V kategorii osobních aut dnešní etapu vyhrál Belgičan Guillaume De Mevius s francouzským navigátorem Xavierem Pansenrim, kteří jedou se speciálem Prodrive Hunter. Hned za nimi ovšem dojel Carlos Sainz s hybridním speciálem Audi RS Q e-tron E2 a ztratil na ně pouhou minutu a 44 sekund. Třetí dojel Jihoafričan Giniel de Villiers s Toyotou Hilux, který už ovšem na vítěze etapy ztratil 9 minut a 18 sekund. Vítěz prologu, Švéd Mattias Ekström s druhým Audi, dojel 10. a na vítěze etapy mu chybělo již více než 14 minut. Třetí posádka týmu Audi Sport vedená zkušeným Stéphanem Peterhanselem se pravděpodobně potýkala s problémy, protože dojela až na 26. místě se ztrátou 32 minut na vítěze etapy. Martin Prokop s Fordem pak dojel až na 48. místě se ztrátou 49 minut. Ten sám potvrdil, že se s problémy potýkal, konkrétně šlo o dva defekty. Řekl, že to byla velmi náročná kamenitá etapa. Druhý nejlepší Čech, Tomáš Ouředníček s Toyotou, pak dojel hned za ním přibližně s minutovou ztrátou. Stejné pořadí patří zmíněným posádkám i v průběžném pořadí.
Van Kasteren nejrychlejší, před hybridním Renaultem a Tatrou
Mezi kamiony vyhrál opět Nizozemec Janus Van Kasteren s Ivecem, který trasu zvládl za 4 hodiny, 55 minut a 25 sekund. Druhý dojel jeho krajan Gert Huzink s hybridním Renaultem z českých dílen MKR Technology, který na něj ztratil pouhých 7 minut a 3 sekundy. Třetí byl Jaroslav Valtr s Tatrou Phoenix týmu Buggyra se ztrátou 11 minut na Van Kasterena. Čtvrtý pak Aleš Loprais s Pragou V4S, který potvrdil slova Martina Prokopa o náročné kamenité etapě. Následovala litevská posádka s Tatrou Jamal týmu Fesh Fesh, Martin Macík dojel etapu jako devátý a následoval jej Pascal De Baar s druhou Tatrou týmu Buggyra Racing. Teruhito Sugawara s hybridním kamionem Hino skončil 12. s hodinovou ztrátou na vítěze etapy. I zde pořadí v etapě odpovídá celkovému pořadí.
Mission 1000 na zajímavé závodění nevypadá
Mezi motocyklisty vyhrál Ross Branch z Botswany před Američany Ricky Brabecem a Masonem Kleinem. Z našich byl nejrychlejší Martin Michek, který první etapu dojel na 10. místě. Hodnocení v kategorii Mission 1000 je v první etapě již zveřejněno a je vidět, že se neměří čas jednotlivých posádek. Hodnotí se pouze to, jakou část etapy soutěžící zvládli. V první etapě mají téměř všichni 100 % a z toho vyplývajících 10 bodů do celkového pořadí. Výjimkou je jen Ital Oscar Polli na elektrickém motocyklu, který má z první etapy 0 %, nezískal tedy ani jeden bod. Vypadá to ale, že půjde jen o to, kdo ujel nejvíce, než že bychom se mohli těšit na zajímavé závodění.
Jak tipujete pokračování hybridních speciálů v hlavním závodě, tedy hybridních vozů Audi RS Q e-tron a hybridních kamionů Renault a Hino? V dnešní etapě svoji rychlost ukázal jak speciál Audi Carlose Sainze, tak i Renault C460 Hybrid Gerta Huzinka. Posádky obou vozů dojely na druhém místě ve svých kategoriích. Dojedou podle vás na pódiových pozicích, nebo budou zase bojovat s technickými problémy jako loni? Rádi si přečteme vaše tipy i názory v komentářích.