Včera 5. 1. odstartovala slavná dakarská rally prologem. Jeho trasa ovšem měřila 27 kilometrů, což je více, než bývalo v dobách, kdy se Dakar jezdil v Africe a prolog se většinou odehrával na evropském kontinentu. Tehdy byla jeho délka zpravidla v řádu jednotek kilometrů. Nic to ovšem nemění na tom, že v prologu ještě o moc nejde, protože se nedá mnoho získat a dá se spíše ztratit případnou chybou. Opravdové závodění začne až první etapou. Délka celé trasy prologu včetně přejezdu však byla 157 kilometrů.
Mezi osobními automobily, kde již třetím rokem startují hybridní speciály Audi RS Q e-tron, byl nejrychlejší právě jeden z nich. Konkrétně Mattias Ekström, nejmladší pilot týmu Audi s nejméně zkušenostmi z Dakaru, kterého naviguje Emil Bergkvist. Tato švédská posádka, která spoléhá na sériový hybrid „pod kapotou“, trasu zvládla v čase 16 minut a 30 sekund. Druhý dojel Američan Seth Quintero s Toyotou se ztrátou 23 sekund a třetí Francouz Sebastien Loeb se speciálem Prodrive Hunter a Brazilec Marcos Baumgart se stejným vozem, kteří trať projeli ve stejném čase a na vítězného Ekströma ztratili 38 sekund. Tyto malé rozdíly dokazují, že šlo o kratičký měřený úsek, a to pravé dakarské závodění teprve začne. Druhý pilot Audi, Francouz Stéphane Peterhansel, dojel sedmý se ztrátou 45 sekund na svého týmového kolegu a o dvě příčky za ním a ztrátou o pouhé 4 sekundy vyšší dojel nejlepší Čech, Martin Prokop s navigátorem Viktorem Chytkou. Ti jedou se speciálem Ford Raptor. Poslední z pilotů týmu Audi, zkušený Španěl Carlos Sainz, dojel až na 48. místě, ovšem jeho ztráta na rychlejšího z týmových kolegů byla pouhé 2 minuty a 18 sekund. Zdá se, že jel na jistotu s vědomím, že v prologu se stejně o vítězství na Dakaru nerozhoduje.
Aleš Loprais druhý mezi kamiony
Mezi kamiony vyhrál Nizozemec Janus Van Kasteren s vozem Iveco Powerstar týmu De Rooy, který trasu prologu ujel v čase 19 minut a 34 sekund. Hned za ním dojel Aleš Loprais s vozem Praga V4S z vlastních dílen, který na vítěze kategorie kamionů ztratil pouhých 16 sekund. Třetí pak byl další Nizozemec s dalším Ivecem Powerstar, mladý Mitchel Van Den Brink se ztrátou 45 sekund na vítěze. Hned za ním pak dojel Jaroslav Valtr s Tatrou Phoenix týmu Buggyra Racing, následovaný týmovým kolegou, Nizozemcem Pascalem De Baarem se stejným vozem. Další v pořadí byl Martin Macík s dalším Ivecem a 11 sekund za ním pak dojel Nizozemec Gert Huzink s hybridním kamionem Renault z českých dílen MKR Technology. Začal tedy česk-nizozemský souboj, který jsme mohli sledovat i loni, a zároveň souboj značek Iveco, Praga a Tatra. Druhý hybridní kamion, Hino 600 Hybrid Japonce Teruhita Sugawary, dojel na 15. místě se ztrátou 3 minuty a 6 sekund na Van Kasterena.
V kategorii motocyklů pak vyhrál Španěl Tosha Schaerina s Hondou před Australanem Danielem Sandersem a Rossem Branchem z Botswany. Nejlepší Čech, Martin Michek, dojel 11. a Slovák Štefan Svitko 23. Výsledky kategorie Mission 1000 pro elektrifikované stroje, kde je nejvíce motorkářů, zatím zveřejněny nebyly, takže na ně budeme muset počkat.