O Rally Dakar v posledních dvou letech informujeme zejména z pohledu elektrifikovaných pohonů, kterých na startu přibývá. Zejména jde o hybridní speciály Audi RS Q e-tron nebo hybridní kamiony Iveco a Hino, které startovaly v minulém ročníku. Letos ale přibyla kategorie Mission 1000, která má dát šanci vozidlům na alternativní paliva, včetně elektromobilů. Ty zatím nebyly schopné zvládnout dlouhé trasy, které musí posádky denně zdolat. Soutěžící v Mission 1000 budou mít tu čest „vykopnout míč“ na Dakaru před prologem ve městě Alula 5. ledna. Půjde o šest motorek, čtyři auta a kamion.
Mission 1000 – aby Dakar mohly jet i elektromobily
Cílem bylo umožnit start i strojům, kterým zatím dojezd na zdolání standardních etap nestačí. Výzva Mission 1000 je dobrodružstvím pro odvážné jezdce a posádky, kteří volí pohony na alternativní paliva, aby prošlapávali cestu a možná i utvářeli budoucnost tohoto sportu. Účastníci mise 1000 mají dvojí roli. Jako průkopníci a ambasadoři technologií míří do Aluly s důvěrou v to, že jejich stroje mají vše, co je třeba ke zvládnutí výzev trasy.
Mezi šesti motocykly na seznamu přihlášených jsou ty z týmu Tacita, nejnovějším pokračováním projektu, který začal v roce 2012, kdy italský výrobce nasadil elektrický motocykl na Merzouga Rally. Aktuální verze byla od základu vylepšena a přepracována. Má nominální dojezd téměř 300 kilometrů a bude svěřena dvěma ostříleným jezdcům: Francouzi Sylvainovi Espinassemu, který ukázal své schopnosti, když v roce 2016 dokončil Dakar na motocyklu o objemu pouhých 125 cm3, a Italovi Oscaru Pollimu, jednomu z předních jezdců. Mezitím si čínský výrobce Artic Leopard vybral dobrodruha Willyho Jobarda, aby vedl svůj kontingent tří motocyklů na Dakaru 2024. Francouz na svůj 17. Dakar počítá s dojezdem více než 150 kilometrů, což by mělo papírově stačit, stejně jako s neuvěřitelnou dávkou výkonu na dunách: „Je to raketa,“ hodnotí stručně svůj elektrický motocykl. Po jeho boku bude barvy Green Power Race Teamu hájit Španěl Francisco Gómez, který v letech 2000 až 2018 nastoupil na Dakar osmkrát (53. v roce 2006).
Zdolání rozmanitých terénů Dakaru je na čtyřech kolech možná ještě technicky složitější než na dvou. Jednou ze čtyř posádek, které se postavily této výzvě, je Jeana-Michela Paulhea, který pracuje v Airbus Helicopters a své technické dovednosti zúročil k vytvoření hybridního speciálu kategorie SSV. Jeho vozidlo kombinuje elektrický motor a spalovací motor na bioetanol, což zajišťuje 90% pokles uhlíkové stopy a pravděpodobný dojezd více než 200 km. Další speciál SSV závodící pod kódovým označením „HYSE-X1“ spaluje vodík a je společným projektem japonských výrobců Toyota, Honda, Kawasaki, Suzuki a Yamaha! Mužem, který měl na starosti jeho jemné doladění, nebyl nikdo jiný než Jean-Marc Fortin (Overdrive Racing), který už o vítězství na Dakaru něco ví. Camelia Liparoti, která se stala první ženou, která v roce 2010 dokončila Dakar na čtyřkolce, se také těžko obrací zády k výzvě. Tentokrát bude řídit třetí speciál SSV v kategorii Mission 1000. Půjde o stroj americké konstrukce, který také jezdí na vodík a který již pilotovala na Sonora Rally.
Pro vodíkový kamion bude denní porce kilometrů jen předkrm
Zástupce bude mít výzva Mission 1000 i mezi kamiony v podobě vodíkového kamionu MAN stáje Epsilon. Ten nebude pilotovat nikdo jiný než zkušený dakarský pilot kamionů Jordi Juvanteny, který má na kontě neuvěřitelných 31 startů na Dakaru! Vždy to bylo s kamionem a za tu dobu nasbíral 16 vítězství s kamionem 6×6 a čtyři vítězství ve třídě T5.1. Tento Španěl jel s vodíkovým kamionem už loni, v rámci kategorie Challenge New Energies. Svému letošnímu kamionu dal „mazlivé“ jméno „The Beast“, tedy Bestie. Těch 100 kilometrů v denní porci pro něj bude jen předkrm.
České posádky kamionů
Když už jsme u kamionů, tradičně velké zastoupení budou mít v běžné kategorii kamionů české posádky. Jako druhý bude s číslem 601 na dveřích startovat Martin Macík s kamionem Iveco Powerstar, který loni dojel druhý. Hned za ním se na trať vydá Aleš Loprais se speciálem Praga V4S a pátý v pořadí odstartuje Jaroslav Valtr, který na stejném místě dokončil loňskou soutěž. Na startu bude také Daniel Stiblík, který bude (stejně jako Jaroslav Valtr) pilotovat kamion Tatra Phoenix týmu Buggyra Racing. Na startu bude i Michal Valtr s vozem Ivevo Powerstar, rodina Valtrů tedy bude mít zastoupení ve třech kamionech třech různých značek. Jaroslav Valtr mladší totiž jede jako navigátor Aleše Lopraise. Posledním českým zástupcem v této kategorii bude Dušan Randýsek s vozem MAN, který ovšem jede jako rychlá asistence.
Jeden hybridní kamion je české konstrukce
V kategorii kamionů jede, stejně jako loni, několik hybridů. Japonec Teruhito Sugawara pojede s vozem Hino 600 Hybrid a Nizozemec Gert Huzink s vozem Renault C460 HYBRID z českých dílen MKR. Letos ovšem ve startovním poli chybí Kees Koolen s hybridním Ivecem týmu Project 2030, jehož ambicí bylo vůz postupně více elektrifikovat a v roce 2030, jak napovídá název týmu, startovat s plně elektrickým kamionem.
Jak zvládnou letošní Dakar hybridní speciály Audi RS Q e-tron?
Mezi osobními auty pak budeme sledovat zejména plně hybridní speciály Audi RS Q e-tron E2, které už v předchozích dvou ročnících ukázaly svoji rychlost, ale zpočátku měly hodně poruch. V loňském roce se sice jejich spolehlivost zlepšila, ovšem nevyhnuly se jim nehody. I když se podařilo dosáhnout skvělých dílčích etapových výsledků, kvůli času strávenému opravami to na celkové pódium nestačilo. Bude to letos lepší? Napište nám do komentářů svoje tipy. Za jejich volanty opět sedí hvězdy jménem Stéphane Peterhansel (celkově nejúspěšnější pilot v historii Dakaru), Carlos Sainz (trojnásobný vítěz kategorie osobních automobilů) a Mattias Ekström, který na Dakarské vítězství zatím čeká, ale má za sebou úspěchy z klasické rally, DTM nebo vítězství v Závodu šampionů. Loni skončil v celkovém pořadí z jezdců Audi nejlépe, na 14. místě. Podaří se mu letos získat první dakarské vítězství?
České barvy budou v kategorii automobilů hájit Martin Prokop, Tomáš Ouředníček. V jedné stopě to pak budou Martin Michek, Jan Brabec, Milan Engel, David Pabiška a Libor Podmol. Mezi čtyřkolkami ani lehkými sportovními prototypy (SSV) tentokrát zástupce nemáme. Která kategorie vás na Dakaru nejvíce zajímá? Budeme rádi, když nám napíšete do komentářů.