Automobilka Audi se do dobrodružství na Dakaru s hybridními speciály Audi RS Q e-tron pustila v roce 2022. Složení posádek bylo stejné jako letos. Byli to dva zkušení matadoři a jeden téměř nováček. Největší hvězdou je desetinásobný vítěz Dakaru, Francouz Stéphane Peterhansel, kterého naviguje jeho krajan Edouard Boulanger. Dakarskou legendou je i Španěl Carlos Sainz, trojnásobný vítěz Dakaru, po jehož pravici sedí navigátor Lucas Cruz, také ze Španělska. Nváčkem byl Švéd Mattias Ekström, který Dakar poprvé zkusil o rok dříve, ale nedokončil ho. Navigátora mu dělá také jeho krajan, Emil Bergkvist.
Audi RS Q e-tron bylo rychlé, ale...
Tehdy bylo od začátku jasné, že hybridní speciály jsou rychlé. A to i přestože jsou o 100 kg těžší než jejich konkurenti. Jejich piloti ale těžili z výkonové charakteristiky elektromotorů, které poskytovaly dostatečný výkon takřka v každé situaci bez nutnosti řadit. Jde totiž o sériové hybridy, takže kola pohání pouze elektromotory a z hlediska řízení se auto chová jako elektromobil. Spalovací motor, dvoulitrový čtyřválec, běží v optimálním režimu a pouze pohání generátor. Od počátku zajížděly jejich posádky časy na předních příčkách v jednotlivých etapách. Ale také se postupně projevovaly problémy s tlumiči na zadní nápravě, kvůli kterým se posádky propadaly v průběžném pořadí níže.
Nejúspěšnější z pilotů vozů Audi RS Q e-tron byl tehdy právě nováček Mattias Ekström, který Rally Dakar 2022 dokončil na 9. příčce. Jeho týmový kolega Carlos Sainz byl 12. a Stéphane Peterhansel 59. Škoda problémů s navigací v první etapě a poruch zadního zavěšení v následujících etapách, kterých si nejvíce „užil“ Peterhansel a následně ztratil i tím, že dal tlumič ze svého auta Carlosu Sainzovi a sám čekal na asistenční kamion s náhradními díly. Díky této pomoci ale Sainz mohl bojovat o první desítku, což sice nevyšlo, ale skončil těsně za ní.
V roce 2023 dojel do cíle jen jeden hybridní speciál Audi
O rok později se potvrdila rychlost hybridních speciálů Audi RS Q e-tron a jejich piloti se opět střídali ve sbírání dílčích úspěchů v podobě etapových vítězství a umístění v první trojce. Technických problémů ubylo, ale pořád nějaké byly. A dvě největší hvězdy, Peterhansel i Sainz, tentokrát zastavily nehody. Oba zkušení piloti poškodili své vozy po skoku přes dunu. Mattias Ekström s posledním Audi RS Q e-tron v soutěži se stíhací jízdou v posledních etapách, kdy končil vždy na „bedně“, posunul na konečné 14. místo.
Ani letos se to neobešlo bez problémů, zkrátka Dakar není okruhové závodění, kde stačí postavit výborné auto, mít špičkové jezdce a úspěch se dostaví. Na Dakaru se závodníci řítí vysokou rychlostí po poušti, kde hrozí skok přes dunu, stejně jako kamenitými úseky, na nichž zase hrozí proražení pneumatiky nebo i závažnější poškození vozu. A každá posádka má s sebou jen dvě náhradní pneumatiky. Na to letos málem doplatil Carlos Sainz, protože neměl velký náskok na druhého Loeba a prorazil za etapu tři pneumatiky. Zachránil ho týmový kolega Mattias Ekström, podobně jako v prvním ročníku Stéphane Peterhansel. Dal mu své pneumatiky a sám čekal hodiny na asistenční kamion. Jelikož byl tentokrát jako poslední z pilotů týmu Audi, plnil už hlavně roli superrychlé asistence. A pomohlo to, protože Carlos Sainz první příčku udržel. Ale opět to viselo na vlásku, zkrátka Dakar je drsný.
Carlos Sainz vyhrál, ale bez pomoci týmového kolegy by to nezvládl
V dnešní závěrečné etapě už Carlos Sainz nijak neriskoval. Po Loebových včerejších problémech měl na druhého De Meviuse luxusní náskok téměř hodinu a půl, takže dojel v pohodě na 17. místě se ztrátou téměř 11 minut na vítězného Loeba. Ale to mu k vítězství stačilo. Carlos Sainz se tak zapsal do historie Dakaru tím, že tuto náročnou rally jako první vyhrál s hybridním vozem. A Audi RS Q e-tron E2 se stalo prvním hybridním vozem, který vyhrál Dakar!
Co bude s Audi RS Q e-tron dál?
Jak to ale bude se speciály Audi RS Q e-tron dál? Audi totiž již dříve oznámilo, že letošní Dakar je jejím posledním. Rozloučili se tedy úspěchem a přesouvají se k jiným aktivitám v motoristickém sportu. Zmizí tím hybridní speciály ze startovního pole Dakaru? Nebo Audi poskytne vozy nějakému soukromému týmu? To jsou otázky, na které zatím neznáme odpověď. Rádi si přečteme vaše názory v komentářích. Přáli byste si, aby hybridní speciály Audi RS Q e-tron na Dakaru pokračovaly?