Carlos Sainz se přiblížil k historickému vítězství hybridu na Dakaru

Rally Dakar 2024 – 11. etapa
Carlos Sainz se přiblížil k historickému vítězství hybridu na Dakaru
Fotografie: A.S.O./Frederic Le Floc'h/DPPI
  • Carlos Sainz s hybridním speciálem Audi RS Q e-tron dojel třetí
  • Martin Prokop se posunul na pátou příčku celkově
  • Mezi kamiony vyhrál Loprais, celkově je druhý za Macíkem

Včerejší předposlední etapa Rally Dakar 2024, která byla v pořadí 11., vedla z Aluly do Yanbu a měřila 420 km. Zajímavé na tom je, že se závodilo v celé její délce. Jelikož poslední etapa bývá tradičně relativně krátká a už se tam moc získat nedá, byla to rozhodující etapa zejména pro kategorii osobních vozů, kde měl například vedoucí Carlos Sainz náskok na Sebastiena Loeba pouhých 13 minut.

Carlos Sainz s Audi RS Q e-tron si pojistil vedení

Mezi osobními auty byl nejrychlejší Francouz Guerlain Chicherit s Toyotou před Belgičanem Guillaumem De Meviusem ze stejného týmu. Pro Carlose Sainze bylo důležité, že dojel před svým pronásledovatelem, Sebastienem Loebem. Konkrétně zajel třetí nejrychlejší čas a hned po něm dorazil Mattias Ekström s druhým speciálem Audi RS Q e-tron, který mu pravděpodobně „kryl záda“. Ostatně, předchozí etapu dojel Sainz právě díky němu, protože mu poskytl svoji pneumatiku. Martin Prokop s Fordem Raptor dorazil 11. a Stéphane Peterhansel s posledním z hybridních speciálů Audi pak na 18. příčce.

Carlos Sainz si tedy v průběžném pořadí pojistil vedení a přiblížil se k historickému vítězství hybridního vozu na Dakaru! Sebastien Loeb měl naopak velké problémy, ztratil na vítěze etapy skoro hodinu a půl a propadl se v průběžném pořadí až na třetí příčku. Na druhou pozici se posunul Belgičan Guillaume De Mevius. O dvě příčky na pátou pozici poskočil i Martin Prokop, kvůli tomu ž dvě posádky před ním zvolily příliš rychlé tempo a urazily kolo, jak popisuje ve videu výše. Peterhansel je na 11. místě a Ekström kvůli obrovské ztrátě při pomoci Sainzovi v předchozí etapě až 50. Jejich úkol už je ale hlavně role superrychlé asistence, kterou plní skvěle.

První tři posádky kamionů byly české

Mezi kamiony k žádnému velkému zvratu nedošlo. Etapu vyhrál Aleš Loprais se speciálem Praga V4S před Martinem Macíkem s Ivecem a Jaroslavem Valtrem s Tatrou Phoenix týmu Buggyra. Na „stupních“ tedy dojely tři české posádky. Čtvrtý pak byl Nizozemec Pascal De Baar s novým speciálem Tatra Buggyra. Hybridní Hino, pilotované Teruhitem Sugawarou, dojelo na 6. příčce a Gert Huzink s hybridním Renaultem, který vyhrál dvě předchozí dvě etapy, dojel až 20. se ztrátou přes 3 hodiny, takže měl nejspíše nějaké problémy.


V průběžném pořadí se na prvních třech příčkách nic nezměnilo. I nadále vede Martin Macík před Alešem Lopraisem a oba své pozice posílili. Jejich pronásledovatel, mladý Nizozemec Mitchel Van Den Brink, je třetí, ale jeho ztráta na Lopraise už je přibližně 2,5 hodiny, takže jeho pozici nijak neohrožuje. Teruhito Sugawara je sedmý, Pascal De Baar 11. a Gert Huzink si i přes velkou ztrátu v etapě udržel 12. příčku.


K žádné změně nedošlo v průběžném pořadí kategorie motocyklů. Vedení si hlídá Američan Ricky Brabec, druhý je Ross Branch z Botswany a třetí Adrien Van Beveren. Slovák Štefan Svitko stále drží devátou příčku a Čech Martin Michek 10., takže ani u nich se nic nemění.

V kategorii Mission 1000 dojeli téměř všichni si 100% výsledkem, což je nudné. Pouze španělský motocyklista Francisco Jose Gomez Pallas získal jen 84 %. Překvapivě i Ital Oscar Polli, který měl dosud nejhorší výsledky, dojel tuto etapu se 100 %. Vedení i nadále drží Jordi Juvantény s vodíkovým kamionem MAN a nic se nemění ani na dalších „pódiových“ pozicích.

Rally Dakar 2024 - Mission 1000

V kategorii Classic se nedařilo Ondřeji Klymčiwovi, který počtvrté vyrazil Škodovkou na Dakar. Dojel až na 57. místě, a tím se propadl v průběžném pořadí na 24. pozici. Věříme ale, že hlavní cíl, kterým je vyjet milion korun pro Centrum paraple, se mu podaří splnit.

Jak hodnotíte letošní Dakar? Máte radost z výsledků hybridních speciálů i českých posádek? Co říkáte na kategorii Mission 1000? Rádi si přečteme i vaše názory v komentářích.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze