Ekström, „mistr extrémů“, nejrychlejší z hybridních Audi, Macík vyhrál

Rally Dakar 2024 – 5. etapa
Ekström, „mistr extrémů“, nejrychlejší z hybridních Audi, Macík vyhrál
Fotografie: A.S.O./C.Lopez
  • Z posádek hybridních speciálů Audi RS Q e-tron byl tentokrát nejrychlejší Ekström
  • Mezi kamiony vyhrál Martin Macík, Aleš Loprais měl problémy
  • V kategorii Classic vyhrál Ondřej Klymčiw se Škodou 130LR

Včerejší 5. etapa slavné Rally Dakar 2024 vedla z Al-Hofuf do Shubaytahu. Měřila 645 kilometrů, ale závodilo se na pouhých 118 kilometrech. Možná proto, že šlo o pokračování maratónské etapy, kdy posádky byly přes noc odkázány jen na sebe a případnou pomoc ostatních soutěžících, tedy maximálně rychlé asistence, která jede po trase soutěže.

Z posádek Audi RS Q e-tron nejrychlejší Ekström

V kategorii osobních aut vyhrál Katařan Nasser Al-Attiyah, dosud čtyřnásobný vítěz Dakaru, se speciálem Prodrive Hunter, na který přesedlal z Toyoty. Druhý dojel Francouz Guerlain Chicherit s Toyotou a třetí jeho týmový kolega, Argentinec Juan Cruz Yacopini. Posádkám vozů Audi RS Q e-tron se tolik nedařilo, nejrychlejší byl Mattias Ekström na 8. místě se ztrátou 5 minut a 16 sekund na vítězného Katařana. Ekström střídá pozici nejrychlejšího a nejpomalejšího jezdce v týmu Audi. Jeho týmový kolega, Španěl Carlos Sainz, za ním zaostal o necelé 4 minuty a dojel až na 28. místě, zatímco Stéphane Peterhansel o rovných 5 minut, přičemž skončil dvě příčky za Sainzem. Před oba zmiňované se dostal nejrychlejší Čech, Martin Prokop, který skončil na 11. místě se ztrátou 5 minut a 41 sekund na vítěze etapy.


Carlos Sainz s Audi RS Q e-tron se propadl

V průběžném pořadí vede Yazeed Al Rajhi ze Saudské Arábie a za něj se posunul Katařan Nasser Al-Attiyah se ztrátou 9 minut a 3 sekund. Carlos Sainz s Audi RS Q e-tron se naopak propadl na 3. místo a na vedoucího jezdce ztrácí 11,5 minuty. Čtvrtý je jeho týmový kolega, „mistr extrémů“, Mattias Ekström se ztrátou dalších 11 minut na třetí místo. Stéphane Peterhansel na 6. místě ztrácí dalších 12 minut. Martin Prokop je na 12. místě a na první desítku ztrácí necelých 20 minut.

Martin Macík nejrychlejší mezi kamiony, Loprais měl závadu

Mezi kamiony vyhrál Martin Macík se svým Ivecem, druhý byl Nizozemec Mitchel Van Den Brink se stejným typem vozu a třetí jeho krajan Vick Versteijnen, taktéž s Ivecem Powerstar. Iveca Powerstar tedy obsadila první tři místa. Až na čtvrtém místě dojela Tatra Buggyra, kterou pilotuje další Nizozemec, Pascal De Baar. Přibližně 4 minuty za ním dojel jeho krajan Gert Huzink s hybridním Renaultem z českých dílen MKR Technology. O dvě příčky za ním, tedy na 7. místě, dojel další hybridní kamion, konkrétně Hino, které pilotuje Japonec Teruhito Sugawara. Jaroslav Valtr s Tatrou Phoenix dojel až na 12. místě se ztrátou 26,5 minuty na vítěze etapy a Aleš Loprais pak o další tři příčky za ním a ztrátou dalších 13 minut. Ten bojoval s technickým problémem a na trase opravovali auto, jak vysvětlil ve videu níže.


Vede Van Kasteren před Macíkem a Lopraisem

V průběžném pořadí mezi kamiony se na první příčce stále drží Van Kasteren, ale mírně se k němu přiblížil Martin Macík, který se posunul na druhou příčku a ztrácí na něj 22 minut. Naopak Aleš Loprais se propadl na 3. příčku a na Van Kasterena má ztrátu 26 minut. Před polovinou Dakaru to ale ještě nic neznamená. 4. místo si i nadále drží Pascal De Baar s Tatrou Buggyra a jeho týmový kolega Jaroslav Valtr je šestý. Gert Huzink s hybridním Renaultem je osmý a Teruhito Sugawara s hybridním Hinem 11., přičemž na první desítku ztrácí přibližně 20 minut.

Mezi motocyklisty vyhrál etapu Chilan Pablo Quintanilla před Francouzem Adrienem Van Beverenem a třetí byl Australan Toby Price. Slovák Štefan Svitko dojel osmý a nejrychlejší Čech, Martin Michek, 15. V průběžném pořadí se do vedení dostal Ross Branch z Botswany, druhý je Chilan Jose Ignacio Cornejo Florimo a třetí Američan Ricky Brabec. Martin Michek je 10. a Štefan Svitko 15.

Kategorie Mission 1000 nezávodila, Ondřej Klymčiw vyhrál etapu v Classic

Kategorie Mission 1000 pro uhlíkově neutrální vozy, zejména elektromobily a vodíkové elektromobily, v 5. etapě nezávodila a měla jen přejezd. Tam se tedy na pořadí nic nemění. V kategorii Classic pak vyhráli Ondřej Klymčiw s Josefem Brožem, kteří jedou s vozem Škoda 130LR. Kategorie Classic nejede na co nejrychlejší průjezd, ale na pravidelnost. Česká posádka se dostala i do celkového vedení kategorie Classic! Držme tedy palce, aby Škodovku dovezli na této příčce až do cíle.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze