Slavná Rally Dakar 2024 včera pokračovala druhou ostrou etapou. Ta vedla z Al Henakiyah do Al Duwadimi, měřila celkem 655 kilometrů, z nichž se závodilo na 463 kilometrech. Byla to navigačně náročná etapa a celkovým pořadím po 1. etapě pěkně zamíchala.
Nejrychlejší bylo Audi RS Q e-tron Stéphana Peterhansela
Nejrychlejší v kategorii osobních aut, ale i nejrychlejší absolutně, byl tentokrát Francouz Stéphane Peterhansel s hybridním speciálem Audi RS Q e-tron E2. Ten zvládl měřený úsek projet v čase 3 hodiny, 54 minut a 40 sekund. Je až s podivem, že na tak dlouhé etapě za ním jeho krajan Sebastien Loeb se speciálem Prodrive Hunter zaostal o pouhých 29 sekund. Třetí v pořadí, Američan Seth Quintero s Toyotou, už měl ztrátu mírně přes 3 minuty. Další dva speciály Audi RS Q e-tron, které pilotují Mattias Ekström a Carlos Sainz, dojely na sedmém a osmém místě se ztrátou necelých 16, resp. mírně přes 17 minut na svého týmového kolegu, který etapu vyhrál. Nejlepší česká posádka, Martin Prokop a Viktor Chytka s vozem Ford Raptor přezdívaným „Shrek“ dojela na 10. místě se ztrátou mírně přes 19 minut na vítězného Peterhansela. Martin Prokop také zhodnotil celou etapu ze svého pohledu ve videu níže. Bojoval v ní zejména s pomalejšími vozy před sebou, protože kvůli dvěma defektům z první etapy startoval až na konci první padesátky.
V průběžném pořadí se naopak do vedení dostal Carlos Sainz s druhým vozem Audi RS Q e-tron, který vyhrál první etapu a ve druhé etapě dojel před vítězem té první. Druhý Yazeed Al-Rajhi s Toyotou na něj ztrácí necelé 2 minuty a třetí Sebastien Loeb se speciálem Prodrive Hunter pak mírně přes 4 minuty. Mattias Ekström s druhým Audi je šestý se ztrátou mírně přes 11 minut na svého týmového kolegu a Stéphane Peterhansel je o tři příčky za ním se ztrátou o cca 2 minuty vyšší. Martin Prokop se posunul na 26. místo se ztrátou 49 minut na Sainze a Tomáš Ouředníček na 49. pozici ztrácí na vedoucí posádku přes hodinu a půl.
Mezi kamiony byl druhý Loprais a třetí Macík
Mezi kamiony pokračuje v krasojízdě Nizozemec Janus Van Kasteren s Ivecem, který vyhrál i druhou etapu. Pouhých 6 sekund (!) za ním ale dojel Aleš Loprais se speciálem Praga V4S a další dvě minuty po něm pak Martin Macík s dalším Ivecem. Čtvrtý byl další Nizozemec, Pascal De Baar se speciálem Tatra Buggyra. Ten přitom stihl postavit na kola svého krajana a bývalého týmového kolegu Gerta Huzinka s hybridním Renaultem z českých dílen, který do cíle etapy dojel na 8. místě za Jaroslavem Valtrem s druhou Tatrou týmu Buggyra. Jeho syn Michal Valtr, nováček za volantem závodního kamionu, pak dojel se svým Ivecem 10. a Teruhito Sugawara s hybridním kamionem Hino byl v etapě 12. Aleš Loprais etapu zhodnotil (video níže) jako náročnou.
Průběžné pořadí kamionů se přeskládalo podle výsledků druhé etapy. První tedy zůstal Van Kasteren, který vyhrál i první etapu, ale za něj se posunul Aleš Loprais se ztrátou necelých 13 minut a třetí je Martin Macík, který na Nizozemce ztrácí necelých 22 minut. Následují dvě posádky vozů Tatra týmu Buggyra v pořadí Pascal De Baar a Jaroslav Valtr. Za nimi pak je Gert Huzink s hybridním Renaultem z českých dílen MKT Technology. Ten už má letos za sebou jedno položení na bok, ale díky pomoci Pascala De Baara ho to nestálo moc času. Na 9. místě pak figuruje Tatra Jamal českého týmu Fesh Fesh litevské posádky s Vaidotasem Paskeviciusem za volantem.
V jedné stopě pak vyhrál Chilanem Jose Ignacio Cornejo Florimo. Na desátém místě dojel Slovák Štefan Svitko a nejrychlejší Čech byl opět Martin Michek na 16. místě. Průběžné pořadí i nadále vede Ross Branch z Botswany před Chilanem se jménem Jose Ignacio Cornejo Florimo a Američanem Rickym Brabecem. Nejrychlejší Čech, Martin Michek, se udržel 10. a Štefan Svitko je 16.
Kategorie Mission 1000 téměř beze změny
V kategorii Mission 1000 se hodnotí jen to, jak velkou část výrazně zkrácené etapy soutěžící na většinou elektrických strojích zvládli projet. I ve druhé etapě mají téměř všichni 100 %. Výjimkou je Francouz Sylvain Espinasse, který má ve druhé etapě pouze 64 % a Ital Oscar Polli, který má i ve výsledcích druhé etapy 0 %. Ostatní tedy mají v průběžném pořadí 100 % a plných 20 bodů, takže pořadí se utváří až na konci. Předposlední v průběžném pořadí je Sylvain Espinasse s 81 % a 16 body a poslední je Oscar Polli s 13 % a 0 body. Ostatní jsou tedy na dělénném prvním až osmém místě. Škoda, že pořadatelé neudělali alespoň hodnocení pravidelnosti, když už nechtěli, aby se v této kategorii závodilo na rychlost, jaké se používá v eco-rally, nebo i Dakar Classic pro historická vozidla.
Mimochodem, právě v kategorii Dakar Classic se Ondřej Klymčiw s Ondřejem Brožem, kteří jedou se Škodou 130LR, drží na průběžném druhém místě se ztrátou pouhého jednoho bodu na vedoucí pozici. To je skvělý výsledek na to, že už se Škodovkou na Dakar letos neměli v plánu jet.