Největší český úspěch v historii a první vítězství hybridu

Rally Dakar 2024 – 12. etapa
Největší český úspěch v historii a první vítězství hybridu
Fotografie: A.S.O./E.Vargiolu/DPPI
  • Vyhrál Carlos Sainz s Audi RS Q e-tron, Martin Prokop byl pátý
  • Martin Macík a Aleš Loprais získali „double“ pro české barvy
  • V jedné stopě skončil Martin Michek na českém historickém maximu

Poslední etapa Rally Dakar 2024 byla tradičně výrazně kratší než ostatní etapy. Nedalo se tedy moc získat, pouze by se dalo zbytečným riskováním ztratit. Vedla z Yanbu a končila také tam, tradičně na pláži. Měřila celkem 328 km, z nichž se závodilo na 175 km měřených úseků.

Carlos Sainz s Audi RS Q e-tron už jel na jistotu

Mezi osobními auty se ale přece jen závodilo i na předních pozicích. Sebastien Loeb se evidentně snažil získat zpět celkové druhé místo, o které včera přišel. Vyhrál s náskokem 5 minut na druhého Guillauma De Meviuse. Třetí byl Litevec Vaidotas Zala s vozem Mini John Cooper Works Rally Plus. Z posádek hybridních speciálů Audi RS Q e-tron byl nejrychlejší Mattias Ekström na 12. místě. Martin Prokop byl 16. a hned za ním dojel o 4 sekundy právě Carlos Sainz, kterému šlo jen o udržení první příčky, na které měl velký náskok. Stéphane Peterhansel do cíle dorazil na předposlední 135. příčce se ztrátou přes 13 hodin. Hodnocení etapy z pohledu Martina Prokopa si můžete poslechnout ve videu níže.


Celkově vyhrál Carlos Sainz s hybridním speciálem Audi RS Q e-tron, kterému zůstala ještě hodina a 20 minut náskoku. Sebastienu Loebovi dnešní vítězství na celkové druhé místo nestačilo, takže se z něj nakonec radoval Guillaume De Mevius, Loeb se musel spokojit s bronzem. Ke třem stříbrným medailím a jedné bronzové tedy získal další bronz. Vítězství mu ale pořád uniká. Skvělý úspěch se ale podařil Martinu Prokopovi, který skončil pátý. Vylepšil tak své dosavadní maximum, kterým byla dvě šestá místa z let 2019 a 2023. A zároveň jde o historicky nejlepší umístění české posádky na Dakaru! Martin Prokop a jeho navigátor Viktor Chytka se tedy zapsali do historie. Pokud jde o další dva vozy týmu Audi Sport, ve druhé půlce dělaly hlavně superrychlou asistenci Sainzovi, tomu odpovídá i jejich umístění. Ekström skončil 48. a Peterhansel 55. Před nimi na 45. místě dojel Karel Trněný s Fordem F-150 a 96. skončil Tomáš Ouředníček s Toyotou.

Aleš Loprais závodil až do konce

Mezi kamiony průběžně druhý Aleš Loprais se speciálem Praga V4S rozhodně na jistotu nejel a poslední etapu vyhrál. Druhý byl Jaroslav Valtr s Tatrou Phoenix týmu Buggyra a třetí Nizozemec Janus Van Kasteren s Ivecem. Čtvrtý skončil Gert Huzink s hybridním Renaultem postaveným v Česku a pátý Martin Macík s Ivecem. Pascal De Baar se speciálem Tatra Buggyra dojel devátý a Daniel Stiblík s Tatrou Phoenix stejného týmu pak 10. Teruhito Sugawara s hybriním kamionem Hino tentokrát až 16.


V celkovém pořadí se na špici nic nezměnilo. Vyhrál Martin Macík, který si tím připsal své první dakarské vítězství a dosáhl něčeho, co se dosud z českých pilotů kamionů podařilo pouze Karlu Lopraisovi. Jeho synovec Aleš Loprais ale dojel na druhém místě, takže v kategorii kamionů z toho byl český „double“. Toho čeští piloti kamionů dosáhli naposledy před 36 lety, když v roce 1988 poprvé zvítězil Karel Loprais s Tatrou a druhý dojel Jiří Moskal s LIAZem. Třetí letos skončil 21letý Nizozemec Mitchel Van Den Brink s Ivecem. Teruhito Sugawara se posunul na šesté místo a Pascal De Baar s Tatrou skončil na 10. místě. Gert Huzink pak dojel o příčku za ním, tedy na 11. pozici. 13. byl Michal Valtr s Ivecem z Macíkovy dílny MM Technology, jeho otec Jaroslav Valtr 18. a Daniel Stiblík 20.

Martin Michek vyrovnal české maximum

V jedné stopě už také poslední etapa s pořadím nijak výrazně nezahýbala. Celkově vyhrál Američan Ricky Brabec, druhý byl Ross Branch z Botswany a třetí Francouz Adrien Van Beveren. Slovák Štefan Svitko si udržel devátou pozici a Martin Michek 10. Tím vyrovnal své nejlepší umístění z roku 2021 a zároveň české maximum. Poprvé mezi motocyklisty dojel na 10. místě Stanislav Zloch v roce 1998. Z ostatních českých motocyklistů letos dojel na 22. místě Milan Engel, 27. byl Jan Brabec, 42. David Pabiška a hned za ním Martin Prokeš. Na 53. místě dojel Libor Podmol a 94. pak Dušan Drdaj.

V kategorii Mission 1000 vyhrál Španěl Jordi Juvantény s vodíkovým kamionem MAN, druhý dojel Francouz Jean Michel Paulhe s hybridní buggynou na ethanol a třetí čínský motocyklista Wenmin Sun.

Pořadí kategorie Mission 1000 na Rally Dakar 2024

V kategorii Classic se nakonec Ondřej Klymčiw a Josef Broz, kteří vyrazili Škodovkou na Dakar, propadli kvůli technickým problémům na 24. místo, ale i tak z toho bylo nejlepší české umístění. Na 56. místě dojeli Jan Vinš a Tomáš Hovorka s vozem Mitsubishi Pajero a dámská posádka s legendární „Kachnoui“, Barbora Holická a Lucie Engová, dojela na 63. místě.

Kombinace „doublu“ mezi kamiony, pátého místa mezi osobními auty a 10. místa mezi motocyklisty nikdy v historii českých účastí nenastala. Je to tedy největší český úspěch v historii Dakaru. Navíc páté místo mezi osobními auty je prvenstvím v historii českých posádek na Dakaru. A k tomu se letos podařila kombinace nejlepších umístění ve třech kategoriích najednou! Takže letošní česká účast byla mimořádně úspěšná a dofejme, že to bude pokračovat a vrátí se zlatá éra Čechů na Dakaru.

Audi RS Q e-tron je prvním hybridem, který vyhrál Dakar

Zároveň šlo o historický úspěch pro elektrifikované pohony, protože Carlos Sainz vyhrál s hybridním Audi RS Q e-tron E2. Bylo to první vítěztví vozu s alternativním pohonem v historii. Když tedy nepočítáme loňskou kategorii Challenge New Energie pouze pro vozy s alternativním pohonem. Carlos Sainz s hybridním speciálem Audi dokázal vyhrát v běžné kategorii osobních aut a zároveň získal absolutní vítězství, protože byl nejrychlejší ze všech posádek. Osobní auta a kamiony se totiž počítají i ve společném pořadí a tam byl Martin Macík na 18. místě.

Co na výsledky letošního Dakaru říkáte? Budeme rádi za vaše názory v komentářích.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze