Včerejší 3. etapa Rally Dakar 2024 byla zatím letos nejdelší, protože měřila 733 kilometrů. Z toho se závodilo na 438 kilometrech speciálky, takže závodních kilometrů bylo trochu méně než ve 2. etapě. Posádky startovaly v Al Duwadimi a cíl byl v Al Salamiya.
Mattias Ekström ztratil na vítěze jen 9 sekund
Mezi osobními auty byl nejrychlejší Brazilec Lucas Moraes s Toyotou, který měřený úsek projel v čase 4 hodiny, 14 minut a 51 sekund. Hned za ním ale dojel Švéd Mattias Ekström s Audi RS Q e-tron, který zaostal o pouhých 9 sekund. Třetí Yazeed Al Rajhi ze Saudské Arábie s Toyotou na něj pak ztratil přesně minutu. I to je ale na tak dlouhé trase plné nástrah terénu velmi malý rozdíl. Carlos Sainz s druhým hybridním speciálem Audi dojel šestý se ztrátou 3,5 minuty na vítěze etapy. Třetí z týmu Audi, Stéphane Peterhansel, dojel devátý se ztrátou necelých 12 minut na Moraese a k tomu s 4minutovou penalizací. Martin Prokop dojel 11. se ztrátou necelých 15 minut na vítěze etapy. Ten tuto etapu hodnotí jako velmi náročnou. První úsek byl kamenitý, kde tempo přizpůsobil tomu, aby neprorazil pneumatiku. Druhý byl naopak písčitý, kde zase bojoval se zapadáváním, možná i kvůli tomu, že po kamenitém úseku měli vyšší tlak v pneumatikách.
V průběžném pořadí po 3. etapě vede Yazeed Al Rajhi, o pouhých 29 sekund před Carlosem Sainzem a třetí Mattias Ekström ztrácí přibližně 8,5 minuty. Stéphane Peterhansel se dostal na 8. místo se ztrátou přibližně 22 minut na Al Rajhiho. Nejlepší Čech, Martin Prokop s Fordem, na vedoucí posádku ztrácí mírně přes hodinu a drží 21. příčku.
Mezi kamiony etapu vyhrál Aleš Loprais se speciálem Praga V4S, který měřený úsek projel za 4 hodiny, 56 minut a 41 sekund. Druhý byl Martin Macík se ztrátou přibližně 4,5 minuty a třetí Nizozemec Janus Van Kasteren. Nizozemec Pascal De Baar s Tatrou Buggyra byl pátý a jeho týmový kolega s Tatrou Phoenix sedmý. Za ním dojel Nizozemec Gert Huzink s hybridním Renaultem z dílen MKR Technology. Teruhito Sugawara s hybridním kamionem Hino dojel až 16. se ztrátou více než hodinu a půl na Lopraise.
V průběžném pořadí se do vedení dostal Aleš Loprais o 3 a čtvrt minuty před Janusem Van Kasterenem s Ivecem. Na třetím místě s odstupem dalších 10 minut pak je Martin Macík, také s Ivecem. Pascal De Baar drží čtvrtou příčku, Jaroslav Valtr pátou a Gert Huzink šestou. Japonec Teruhito Sugawara je průběžně 10.
Mezi motocyklisty vyhrál Argentinec Kevin Benavides před Američanem Rickym Brabecem a Francouzem Adrienem Van Beverenem. Slovák Štefan Svitko byl osmý a nejrychlejší Čech, Martin Michek, 10. Průběžné pořadí vede i nadále Ross Branch z Botswany před Chilanem se jménem Jose Ignacio Cornejo Florimo a Američanem Rickym Brabecem. Nejrychlejší Čech, Martin Michek, se udržel na 10. příčce a Štefan Svitko se posunul o dvě místa dopředu na 14. pozici.
V kategorii Mission 1000 pro stroje s elektrickým a vodíkovým pohonem začalo odpadat více strojů, které nezvládly projet zkrácenou trasu etapy. První čtyři týmy to zvládly a udržely si 100 %, ale za nimi už se přece jen začíná rýsovat pořadí. Jordi Juvantény s vodíkovým kamionem ovšem získal bonus 10 bodů, takže se posunul na 1. místo před další tři posádky, které jen zvládly celou trasu, ale bez bonusu. Smolařem zůstává Oscar Polli, který má od začátku soutěže odjeto pouze 8 % trasy.
Skvěle se dařilo Ondřeji Klymčiwovi v kategorii Dakar Classic, který dojel i 3. etapu na 2. místě a stejnou příčku si drží i v průběžném pořadí. Že by se mu konečně podařilo prolomit smůlu? Držme mu palce, aby mu tyto výkony vydržely.