Poslední etapa slavné Rally Dakar měla letos číslo 12. Vedla z Bishy do Jeddahu, kde soutěž před dvěma týdny začínala. Měřila 680 kilometrů, ale většinu z toho tvořily spojovací úseky. Závodilo se na pouhých 164 kilometrech měřené speciálky, což je příliš krátká vzdálenost na to, aby se mohlo nějak výrazně změnit pořadí. Nějaké drobné změny ale přece jen přinesla.
Mezi osobními vozy bylo vidět, že vedoucí trojice už nechce riskovat, že udělá chybu a o umístění přijde. Ani jeden z vedoucí trojice nebyl mezi nejrychlejší trojkou poslední etapy. Vyhrál ji Henk Lategan s Toyotou, druhý byl Stephane Peterhansel s Audi RS Q e-tron a třetí Brian Baragwanath se speciálem Century CR6. Ani jeden z nich není v první desítce, zkrátka nemají co ztratit, tak to zkusili. Ale jezdci vpředu věděli, že riskovat se nemusí vyplatit a snažili se pozici udržet. Ale ne všem se to podařilo.
Enjoy the highlights from the last day of the @Dakar Rally. Thank you for following us through the adventure of our first event with the Audi RS Q e-tron*.
— Audi Sport (@audisport) January 14, 2022
>> https://t.co/i5Tnh0Pbjz#FutureIsAnAttitude #AudiDakar #Dakar2022 #RSQetron pic.twitter.com/9KVxJsxUkU
Celkově vyhrál Nasser Al Attiyah před Sebastienem Loebem a Yazeedem Al Rajhi. Mattias Ekstrom, nejúspěšnější z pilotů vozů Audi RS Q e-tron, dokončil Dakar na 9. příčce. Jeho týmový kolega Carlos Sainz byl 12. a Stephane Peterhansel 59. Škoda problémů s navigací v první etapě a poruch zadního zavěšení v následujících etapách, kterých si nejvíce „užil“ Peterhansel a následně ztratil i tím, že dal tlumič ze svého auta Carlosu Sainzovi a sám čekal na asistenční kamion s náhradními díly. Díky této pomoci ale Sainz mohl bojovat o první desítku, což sice nevyšlo, ale skončil těsně za ní. Nejlepší čeští piloti, Miroslav Zapletal a Martin Prokop, dojeli za sebou na 24. a 25. místě. Ovšem u Martina Prokopa to byla velká smůla, protože prakticky celou dobu se pohyboval v první desítce průběžného pořadí a z 8. příčky se propadl až kvůli problémům v 10. etapě.
V kamionech pravidlo o opatrnosti vedoucích jezdců úplně neplatilo. Alespoň ne pro Dmitra Sotnikovova s Kamazem. Ten sice vedl s pohodlným náskokem, ale stejně riskoval i v poslední etapě a vyhrál ji. Za ním pak dojeli Martin Macík s Ivecem a Ignacio Casale s Tatrou českého týmu Buggyra Racing. Na 8. místě pak dojel Aleš Loprais se speciálem Praga V4S, který o průběžnou čtvrtou pozici přišel také v 10. etapě, kde se propadl až do třetí desítky. Z hybridních kamionů se po problémech z předposlední etapy do boje vrátil Teruhito Sugawara s kamionem Hino 600-Hybrid, který poslední etapu dojel na 15. místě. Gert Huzink s hybridním kamionem Renault české konstrukce se potýkal s problémy od 10. etapy. V té, podobně jako Aleš Loprais nebo Martin Prokop, poškodil svůj vůz skokem přes dunu. Na rozdíl od obou jmenovaných, kteří se vrátili do boje, se potýkal s velkými problémy až do poslední etapy, kde byl klasifikován na posledním místě.
Konečné pořadí mezi kamiony je poněkud nudné, protože na prvních čtyřech místech dojely Kamazy v pořadí Sotnikov, Nikolaev, Shibalov a Karginov. Je to jediný tovární tým mezi kamiony a jede si v podstatě svoji ligu. Martin Macík dojel 7., Aleš Loprais 21. a Tomáš Tomeček s Tatrou 24. To je zvláště obdivuhodný výsledek, protože jeho úkol nebyl závodit, přestože oficiálně startoval mezi závodními kamiony. Ale jelikož na trati mohou soutěžícím pomáhat jen ostatní soutěžící, tak mezi kamiony startují i posádky, které mají za úkol dělat rychlou asistenci. Tomáš Tomeček tedy pomáhal svým týmovým kolegům s bugynami a často pomohl i jiným závodníkům. Přesto dojel v polovině startovního pole a před některými kamiony, které závodily. Například Sugawara s hybridním kamionem dojel jen o dvě příčky před ním jako 22. a Gert Huzink s hybridním Ranaultem dojel za ním na 27. příčce.
Na Dakaru se letos objevilo nejvíce hybridních vozů a tento trend bude pokračovat. Například jsme zvědaví na další evoluci Iveca týmu Project 2030, které stavěl tým MM Motorsport (Martina Macíka) v Česku a v plánu je postupná elektrifikace vozu. Stejně tak jsme zvědaví, zda Gaussin příští rok nasadí vodíkový kamion, který jel letos jako předjezdec, do závodu. A u Audi je to jasné. Po úspěšné premiéře, kterou sice provázely „dětské nemoci“ tohoto hybridního speciálu, ale podařilo se dojet a se dvěma vozy i na hezkém umístění, zcela jistě konstruktéři zapracují na technice a příští rok bude tým chtít útočit na příčky nejvyšší. Takže rozhodně je na co se těšit.