Včerejší krátká etapa nepřinesla mnoho změn a psal jsem, že snad ty zbývající nějaké zvraty přinesou. Dnešní, 759 kilometrů dlouhá 10. etapa, přinesla velké zvraty, ale většinou ne takové, jaké bychom si asi přáli. V etapě z Wadi Ad Dawasir do Bishy se závodilo na 375 kilometrech a několik posádek, které sledujeme, potkaly velké problémy. Ale vozům Audi RS Q e-tron se dařilo.
Etapu vyhrál Stephane Peterhansel s jedním ze speciálů Audi RS Q e-tron, takže již všechny tři posádky týmu Audi zaznamenaly alespoň jedno etapové vítězství. Trasu projel za 2 hodiny a 52 minut, přičemž druhý Carlos Sainz dojel pouhé dvě minuty za ním. Třetí byl Orlando Terranova se speciálem Prodrive Hunter a ztrátou další necelé dvě minuty na Sainze. Mattias Ekstrom se třetím Audi dojel třináctý se ztrátou 10 minut na svého týmového kolegu, který etapu vyhrál. Dosud nejúspěšnější český pilot v kategorii osobních vozů měl na jedné z dun nehodu, poškodil svůj Ford Raptor a do cíle dojel na předposledním 73. místě se ztrátou 4 hodiny a 40 minut, čímž přišel o naději na umístění v první desítce, kde se dosud pohyboval. Před touto etapou byl průběžně osmý. To je velká škoda.
How do the Audi driver crews change a tire on the Audi RS Q e-tron* during the stages? Co-driver Emil Bergkvist explains it to you step by step.
— Audi Sport (@audisport) January 12, 2022
>> https://t.co/i5Tnh0Pbjz#FutureIsAnAttitude #AudiDakar #Dakar2022 #RSQetron pic.twitter.com/sx6dPM4upE
Průběžné pořadí se na prvních třech příčkách nezměnilo. Vede Al Atthiya před Loebem a Al Rajhim. Mattias Ekstrom s Audi RS Q e-tron se ale posunul na 10. místo a na 9. pozici ztrácí pouhých 12 minut. Carlos Sainz se posunul na 15. místo a na první desítku, tedy svého týmového kolegu Ekstroma, ztrácí hodinu a dvě minuty. Již zmíněný Martin Prokop se ale propadl na 26. pozici se ztrátou 6,5 hodiny na vedoucího Al Atthiyu. Stephane Peterhansel se posunul o jednu pozici na 61. místo, ale stále ztrácí přes 68 hodin na vedoucího Al Atthiyu.
Mezi kamiony dojely v dnešní etapě na prvních třech místech Kamazy v pořadí Sotnikov, Nikolaev, Karginov. Za nimi ale dojel Chilan Ignacio Casale s Tatrou českého týmu Buggyra Racing, který v je v posledních etapách rychlý. Martin Macík dojel šestý a zajímavé je, že jej od prvního Sotnikova dělily jen necelé 4 minuty. Mezi kamiony to tedy bylo velmi vyrovnané. Teruhito Sugawara s vozem Hino 600-Hybrid ale měl problémy, dojel až 39. se ztrátou 2 hodiny a 20 minut na Sotnikova. Ještě větší smůlu měl Aleš Loprais, dosud nejúspěšnější Čech na letošním Dakaru. Po skoku přes dunu mu odešlo servo, takže nemohl zatáčet. Opravou ztratil hodně času a i s 24hodinovou penalizací nabral v dnešní etapě ztrátu 32 hodin a 45 minut. Ještě hůře dopadl Gert Huzink s hybridním Renaultem z Česka, který na stejně duně zlomil šasi. „Dojel“ o příčku za Lopraisem, ale ztrátu má stejnou.
Mezi posádky vozů Audi RS Q e-tron se vklínil pouze Loeb – 8. etapa Rally Dakar 2022
V průběžném pořadí tedy stále vedou tři Kamazy, ale poté co se Aleš Loprais propadl dolů, se k nim přidal i čtvrtý. Jsou v pořadí Sotnikov, Nikolaev, Shibalov a Karginov. Martin Macík se posunul na osmou příčku se ztrátou 4,5 hodiny na Sotnikova. Sugawara je čtrnáctý a o příčku před ním je Koolen s Ivecem z českých dílen, které je připravené na elektrifikaci. Loprais se propadl na 23. příčku a Huzink je hned za ním..
Doufejme tedy, že se Aleši Lopraisovi i Gertu Huzinkovi, respektive jejich mechanikům, alespoň podaří jejich stroje opravit, aby mohli v závodě pokračovat.