Na letošní Rally Dakar jsou z vozidel s alternativním pohonem nejvýraznější Audi RS Q e-tron, o kterých jsme již psali. Přestože bojují s problémy, sbírají pěkná etapová umístění, a třetí etapu dokonce Carlos Sainz s jedním ze speciálů Audi RS Q e-tron vyhrál. Na Dakaru jsou ale i jiná vozidla s alternativním pohonem. Pojďme se na ně podívat.
Jak funguje pohon Audi RS Q e-tron?
Nejprve se ale zastavme u zmíněných vozů Audi RS Q e-tron. Podle názvu si mnozí myslí, že jde o elektromobily, když Audi už označení e-tron používá pouze u elektromobilů. Dříve jej automobilka používala i u plug-in hybridů, ale ty nyní nesou skromnější označení TFSI e. Dakarský speciál ale není čistokrevným elektromobilem, přestože nese označení e-tron. Kola sice pohání pouze elektromotory, ale trakční baterie má kapacitu pouhých 52 kWh, což by zdaleka nestačilo na celou etapu, zvláště pak ne při jízdě v závodním tempu. Pro srovnání, běžným elektromobilům toto množství energie stačí v běžném provozu na ujetí 200 až 400 kilometrů podle velikosti a efektivity auta. Největší elektromobily pak mají baterii o kapacitě přes 100 kWh. Závodní speciál má ale mnohem vyšší spotřebu a na ujetí etapy o délce i přes 700 kilometrů by potřeboval několikanásobně větší baterii.
Taková baterie by ale byla příliš těžká, z toho důvodu je v Audi RS Q e-tron použit spalovací motor, který pohání generátor, a tím pomáhá se zásobováním trakčních elektromotorů energií. Jde o motor TFSI o objemu dva litry ze speciálu DTM, který má snížený výkon a pravděpodobně je upraven tak, aby vydržel více. Konstruktéři využili jednu z výhod hybridního pohonu – to, že spalovací motor není omezen tím, jaké otáčky zrovna potřebuje řidič, ale může běžet v takovém režimu, kdy je nejefektivnější. Nejvyšší účinnost má spalovací motor s otevřenou škrticí klapkou (tedy na plný plyn) a zároveň běží v otáčkách, kdy má nejlepší poměr výkonu a spotřeby. To při použití u tradičního pohonu není možné. Proto hybridní vozy mají nižší spotřebu, a to platí i pro tento speciál ve srovnání s jinými závodními vozy. A spotřebě jsou přímo úměrné i emise.
Vozy Audi RS Q e-tron se tedy pohybují někde na hranici hybridu a elektromobilu s prodlouženým dojezdem. Tyto vozy dílčími úspěchy v některých etapách dokazují, že jsou opravdu rychlé. Třetí etapu dokonce Carlos Sainz vyhrál a jeho týmoví kolegové skončili na třetím a pátém místě. V některých etapách ale týmy nabraly ztrátu, takže na absolutní špičku v celkovém pořadí už ani jedna z posádek týmu Audi Sport pomýšlet nemůže. Najíždí ovšem testovací kilometry, které pak může tým využít při vývoji do budoucna. Letošní Dakar je totiž první ostrý test pro tyto speciály.
Vodíkový kamion Gaussin H2 Racing Truck na českých značkách
Dalším zajímavým vozem na Dakaru je vodíkový závodní kamion Gaussin H2 Racing Truck, který ovšem zatím jede mimo závod jako předjezdec. Jeho cílem je hlavně testování a sběr dat. Je poháněn dvěma elektromotory, z nichž každý má výkon 300 kW. Jeden pohání přední nápravu a druhý zadní, jako je to běžné v elektromobilech. Energii jim dodává palivový článek o výkonu 380 kW, což je méně než maximální výkon elektromotorů. Proto má tento kamion i baterii o kapacitě 82 kWh, která v případě potřeby maximálního výkonu pomáhá vodíkovému palivovému článku.
Tento kamion si v zásobnících veze 80 kg vodíku, což stačí na dojezd 250 kilometrů v závodním tempu. Jeho spotřeba je tedy 32 kg/100 km, což je téměř třicetinásobek toho, jakou spotřebu jsme měli při testu vodíkového vozu Hyundai Nexo FCEV. Pro ujetí dalších 250 kilometrů pak natlakování nádrží na plnou kapacitu trvá 20 minut. Zajímavé na tomto voze je, že má české registrační značky EL, které jsou určeny pro vozy s lokálními emisemi CO2 nižšími než 50 g/ km.
Speciál GCK Motorsport na bio-ethanol
Zajímavým strojem je také speciál týmu GCK Motorsport. Tento tým se snaží o maximální snížení emisí celého týmu. Například na kamionech má propracovaný systém solárních panelů pro napájení různých potřeb týmu. V minulosti zkoušeli různé alternativní pohony a letos jel Guerlain Chicherit, zkušený dakarský pilot, se speciálem, který jako palivo využívá bio-ethanol. Zpočátku, již od prologu, se potýkal s problémy a první podařená etapa byla ta třetí, ve které dojel na 15. místě se ztrátou 14 minut na vítězného Carlose Sainze s Audi RS Q e-tron. Ve čtvrté etapě při rychlém přejezdu duny skončil jeho vůz v kotrmelcích a poté zůstal na střeše. Naštěstí posádka vyvázla bez zranění, ale v soutěži samozřejmě skončila.
Z těchto vozů tedy soutěží už jen speciály Audi a vodíkový kamion s českou registrační značkou jede před startovním polem jako předjezdec. Jak si povedou Audi v dalších etapách? Pojede vodíkový kamion Gaussin příští rok už v soutěži? Na to teď nedokážeme odpovědět, ale obojí budeme sledovat.