Dnešní 8. etapa slavné Rally Dakar byla dosud nejdelší. Měřila celkem 830 kilometrů, ovšem závodilo se na „pouhých“ 395 kilometrech. Zbytek tvořily spojovací úseky. A hybridním speciálům Audi RS Q e-tron se dařilo přímo skvěle.
Speciálům Audi RS Q e-tron utekl hattrick o 3 sekundy
Dosud sice většinou alespoň jedno Audi RS Q e-tron bylo na stupních vítězů v jednotlivých etapách a každá z posádek byla v první trojici alespoň jednou, ale dnešní etapu hybridní speciály Audi doslova ovládly. Nejrychlejší totiž byli Mattias Ekstrom s Emilem Bergkvistem, které velmi těsně následovali Stephane Peterhansel s Edouardem Boulangerem. Za týmovými kolegy zaostali na téměř 400 měřených kilometrech o pouhých 49 sekund! Na třetí místo se vklínili Sebastien Loeb a Fabian Lurquin se speciálem Prodrive Hunter. Ale měli to těsné, protože o pouhé 3 sekundy(!) unikly stupně vítězů třetí posádce týmu Audi Sport, Carlosu Sainzovi a Lucasi Cruzovi. Naopak Guerlain Chicherit se speciálem na bio-ethanol měl velké problémy a včetně penalizace nabral ztrátu dalších 34 hodin. Z českých reprezentantů byli nejrychlejší Martin Prokop s Viktorem Chytkou na 16. místě a ztrátou 19 minut a 26 sekund na Ekstroma.
Průběžné pořadí stále vede Nasser Al-Attiyah s Toyotou, ovšem jeho náskok před Loebem se ztenčil na 38 minut. Že by se přece jen schylovalo k souboji o vítězství? Naopak náskok Loeba na Yazeera Al Rajhiho se zvýšil na 15 minut. Ale z toho také ještě může být těsný souboj. Nejlepším z našich reprezentantů je stále Martin Prokop, který drží průběžnou 8. příčku. Mattias Ekstrom se posunul o dvě příčky na průběžnou 11. pozici s celkovou ztrátou 2 hodiny a 40 minut na vedoucí posádku a do druhé desítky, konkrétně na 18. příčku, se posunul i Carlos Sainz, jehož ztráta je o hodinu a 10 minut vyšší. Dopředu se posunul i Stephane Peterhansel, ovšem jen o 3 příčky na 62. pozici. Naopak zmíněný Chicherit se propadl za něj a je průběžně 66.
Loprais za Kamazy, dařilo se i hybridním kamionům
Mezi kamiony dojela na prvních čtyřech místech čtveřice pilotů továrního týmu Kamaz v pořadí Sotnikov, Karginov, Nikolaev a Shibalov. Za nimi dojel Ignacio Casale s Tatrou Phoenix českého týmu Buggyra Racing, následovaný Alešem Lopraisem se speciálem Praga V4S a Martinem Macíkem s Ivecem. Tato trojice ale měla poměrně velkou ztrátu, na prvního Sotnikova ztratili 20, 22 a 26 minut. Gert Huzink s hybridním Renaultem, postaveným v Česku, dojel až na 17. pozici se ztrátou hodinu a 18 minut na Sotnikova. Hned za ním, s odstupem pouhých dvou minut, dojel další hybridní kamion, tentokrát japonský Hino 600-Hybrid, který pilotuje zkušený Teruhito Sugawara, jenž má za sebou 22 účastí na Dakaru a vždy dojel do cíle. Zpočátku jezdil jako navigátor svého otce a jednou jel jako řidič doprovodného kamionu. 13krát zvítězil v kategorii do 10 litrů objemu motoru. Nesmíme zapomenout ani na Iveco nizozemského týmu Project 2030, které pilotuje Kees Koolen. To bylo postaveno v Česku v dílně MM Technology, tedy týmu Martina Macíka. Testuje komponenty, které v budoucnu umožní přestavbu na elektromobil. Koolen dnešní etapu dojel na 16. místě.
Průběžné pořadí kamionů vedou Kamazy pilotované Sotnikovem, Nikolaevem a Shibalovem, za kterými je na 4. místě Aleš Loprais. Jeho ztráta na Sotnikova ale narostla na hodinu a půl a od třetího místa jej dělí 50 minut. Martin Macík je devátý a na průběžném 14. až 16. příčce se drží posádky Gerta Huzinka, Keese Koolena a Teruhita Sugawary v tomto pořadí. Mezi dvěma hybridními kamiony tedy jede Iveco, které čeká na postupnou přestavbu na elektromobil.
Hybridním vozům Audi se tedy daří a vypadá to, že minimálně Ekstrom by se mohl probojovat do první desítky. Možná se to ale tímto tempem podaří i Sainzovi s druhým Audi RS Q e-tron, do konce zbývají ještě čtyři etapy. Ale špatně si nevedou ani hybridní kamiony.