I když na vodík jako palivo pro malou mobilitu panují stále rozporuplné názory, někteří výrobci pokračují v usilovném vývoji palivových článků a jejich implementaci. Nejnovějším plodem tohoto úsilí je vodíková verze Renaultu Master, která se na veletrhu IAA Hannover 2024 představila jako třetí na stejné platformě po dieselu a čistě bateriovém pohonu. Jmenuje se Renault Master H2-Tech Prototype a z názvu je patrné, že zatím nejde o sériové provedení. Přesto jako předzvěst modelu, který si napřesrok už budete moci koupit, stojí rozhodně za pozornost. Nabízí totiž užitečnost, plně srovnatelnou s běžnou spalovací dodávkou, tedy normovaný dojezd až 700 km a pětiminutové tankování. A bonusem k tomu je volný vjezd do bezemisních zón.
Do multipohonové platformy totiž Renault, kromě konvenčních vznětového a čistě bateriového, zabudoval i palivové články o výkonu 47 kW a vyrovnávací trakční baterii s kapacitou 20 kWh. K tomu výměník k vyhřívání kabiny přímo teplem z palivových článků a výsledkem by měla být nesnížená užitečnost díky rostoucí síti evropských vodíkových plnicích stanic. Těch by mělo být koncem letošního roku kolem 200 a i když si většina z nich o zeleném vodíku může stále nechat jen zdát, přesto jde o dobrou základnu k důkladnému ozkoušení, zaběhnutí a také zlevnění této zajímavé technologie. Master je každopádně připraven dobře, nabízí dvě velikosti tlakových zásobníků na 7,5 nebo 9 kg a možnost namontovat libovolnou nástavbu z programu pro spalovací a elektrické verze.
Vodíkový Master je výsledkem vývoje podniku Hyvia, který založil Renault se společností Plug. Vznikat bude na stejné výrobní lince jako elektrické a spalovací verze ve francouzském Batilly, zatímco palivové články bude vyrábět specializované linka ve Flins. Podrobnější technické údaje zatím neznáme.