Do třetice všeho vodíkového. Renault uvedl vodíkový Master s dojezdem 700 km

IAA Hannover 2024
5
Do třetice všeho vodíkového. Renault uvedl vodíkový Master s dojezdem 700 km
Fotografie: Renault
  • Jezdit na elektřinu, přesto ujet najednou až 700 km a tankovat jen pět minut
  • Přesně tato zadání dokáže splnit třetí a poslední pohon pro nový Renault Master

I když na vodík jako palivo pro malou mobilitu panují stále rozporuplné názory, někteří výrobci pokračují v usilovném vývoji palivových článků a jejich implementaci. Nejnovějším plodem tohoto úsilí je vodíková verze Renaultu Master, která se na veletrhu IAA Hannover 2024 představila jako třetí na stejné platformě po dieselu a čistě bateriovém pohonu. Jmenuje se Renault Master H2-Tech Prototype a z názvu je patrné, že zatím nejde o sériové provedení. Přesto jako předzvěst modelu, který si napřesrok už budete moci koupit, stojí rozhodně za pozornost. Nabízí totiž užitečnost, plně srovnatelnou s běžnou spalovací dodávkou, tedy normovaný dojezd až 700 km a pětiminutové tankování. A bonusem k tomu je volný vjezd do bezemisních zón.

Do multipohonové platformy totiž Renault, kromě konvenčních vznětového a čistě bateriového, zabudoval i palivové články o výkonu 47 kW a vyrovnávací trakční baterii s kapacitou 20 kWh. K tomu výměník k vyhřívání kabiny přímo teplem z palivových článků a výsledkem by měla být nesnížená užitečnost díky rostoucí síti evropských vodíkových plnicích stanic. Těch by mělo být koncem letošního roku kolem 200 a i když si většina z nich o zeleném vodíku může stále nechat jen zdát, přesto jde o dobrou základnu k důkladnému ozkoušení, zaběhnutí a také zlevnění této zajímavé technologie. Master je každopádně připraven dobře, nabízí dvě velikosti tlakových zásobníků na 7,5 nebo 9 kg a možnost namontovat libovolnou nástavbu z programu pro spalovací a elektrické verze.

Vodíkový Master je výsledkem vývoje podniku Hyvia, který založil Renault se společností Plug. Vznikat bude na stejné výrobní lince jako elektrické a spalovací verze ve francouzském Batilly, zatímco palivové články bude vyrábět specializované linka ve Flins. Podrobnější technické údaje zatím neznáme.

Diskuze ke článku
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Mně to ježdění na vodík nejde přes zuby, logika to vážně nebere. Upřímně tomu nerozumím, leda by zatím stály tak dotace. :-D
Stanislav Vondraš
Vodík, jako zdroj energie pro automobil, má tolik nevýhod, že bych se o nějakém pokusu ho použít vůbec nezmiňoval.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze