Registrace elektromobilů za rok 2022 vzrostly meziročně o polovinu

Prosinec 2022
5
Registrace elektromobilů za rok 2022 vzrostly meziročně o polovinu
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz
  • V Česku se za rok zaregistrovalo 3 892 elektromobilů, na LPG to však nestačilo
  • Registrace elektromobilů vzrostly meziročně o polovinu
  • Registrace plug-in hybridů meziročně poklesly

Dlouhodobě průběžně sledujeme registrace elektromobilů a plug-in hybridů v Česku a již jsme psali o tom, že se v Česku prodal rekordní počet nových aut na LPG, která v registracích těsně porazila elektromobily. I když ve druhé polovině roku dle statistik SDA v měsíčních výsledcích elektromobily porážely auta na LPG a v listopadu vedly i v celkovém počtu registrací od začátku roku, nakonec to prosinec navzdory očekáváním změnil. Pojďme se podívat na podrobné statistiky.

Registrace elektromobilů za prosinec ovládl Volkswagen

Případy, kdy v posledních dvou letech v registracích elektromobilů v Česku zvítězila jiná značka než domácí Škoda, bychom spočítali na prstech jedné ruky. Tentokrát se to podařilo Volkswagenu, který si připsal 58 nově zaregistrovaných elektromobilů, zatímco Škoda Auto „pouze“ 51 nových registrací, třetí Tesla si jich připsala 39. Celkově se v Česku za prosinec registrovalo pouhých 289 elektromobilů, což je meziroční pokles o 13 % a oproti listopadu dokonce o 35,4 %.


Za rok 2022 zaznamenala nejvíce nově registrovaných elektromobilů Škoda

V číslech od začátku roku, tedy za celý rok 2022, už ale jednoznačně vyhrála domácí Škoda Auto, která zaznamenala 1 293 nově registrovaných elektromobilů, což je přesně třetina domácího trhu. Na druhém místě se umístil Volkswagen se 448 registracemi a na dělené třetí příčce se umístily značky Hyundai a Tesla, které zaregistrovaly 298 nových elektromobilů. Na pátém místě byl Mercedes-Benz s poměrně malým odstupem (280 registrací) a přes 200 registrací elektromobilů si připsaly ještě značky Kia a BMW. Ostatní pak jsou na polovině a méně. Celkově se v Česku za uplynulý rok zaregistrovalo 3 892 elektromobilů, což je meziroční nárůst o 47,1 %.


Mezi PHEV je Škoda první, ale ne tak výrazně

V registracích plug-in hybridů není domácí Škoda dlouhodobě tak silná jako mezi elektromobily. Sice jí i zde patří první místo v registracích za uplynulý rok, ale s 619 registracemi má pouze 17,4 % trhu, což je mnohem méně než mezi elektromobily. Druhý je Mercedes-Benz se 495 registracemi a třetí Hyundai, který jich má přesně o 200 méně. Čtvrté je BMW s 266 registracemi a přes 200 má na kontě ještě Volvo a Toyota. Celkově se za celý rok zaregistrovalo 3 560 plug-in hybridů, což je naopak meziroční pokles, konkrétně o 4,7 %.


Registrace nabíjecích aut za rok 2022

Nových nabíjecích aut celkově, tedy elektromobilů a plug-in hybridů dohromady, se v Česku za poslední rok zaregistrovalo 7 451, což je o 16,8 % více než v roce 2021. Vzhledem k prvnímu místu v samostatných kategoriích je jasné, že i v součtu je na prvním místě domácí Škoda Auto, která má na kontě 1 912 nově zaregistrovaných nabíjecích aut. Na druhém místě je Mercedes-Benz se 775 registracemi a třetí Volkswagen, který si připsal 630 nových aut do zásuvky. Čtvrtý Hyundai jich má 593 a páté BMW pak 478.


Vozy na LPG se vrátily před elektromobily

V celkovém přehledu má samozřejmě nadpoloviční většinu benzín a více než 20 % patří naftě. Na třetí příčce se ale dlouhodobě drží hybridy bez externího nabíjení, kam SDA počítá full-hybridy i mild-hybridy. Jejich podíl na trhu je 12,8 %, což už rozhodně není zanedbatelné číslo. Nových vozů na LPG se registrovalo 3 966, což představuje tržní podíl 2,07 %, elektromobily měly s počtem 3 862 registrací podíl 2,01 %. Plug-in hybridy pak měly 1,85 % a pokud bychom počítali nabíjecí auta dohromady, byl by to podíl 3,86 %, což už také není zanedbatelné. Ale ve srovnání se státy na západ od nás, kde je to ovšem podpořeno dotacemi a pobídkami, je to velmi málo. Tržní podíl vozů na CNG klesl na 0,42 % (808 registrací) a opravdu zanedbatelné jsou registrace vodíkových aut, která přibyla pouze 3.


Jak se budou vyvíjet registrace v letošním roce? To zatím zůstává otázkou. Ale vzhledem k výraznému zlevnění Tesel se elektromobily střední velikosti staly mnohem dostupnější. Jelikož Tesla výrobní kapacity má, lze očekávat nárůst jejích prodejů, tedy i registrací. Na trh se chystají i nové elektromobily, včetně značek, od kterých se také očekávají dostupnější ceny. Je pravděpodobné, že plug-in hybridy už zůstanou v závěsu elektromobilů, ale u samotných elektromobilů lze očekávat další výrazný nárůst registrací.

Diskuze ke článku
Josef L
Josef L
To je tristní prodej, dvě nejprodávanější značky mají těsně na 50 aut a zbytek je "zaokrouhlovací chyba".
Petr Kozohorský
Petr Kozohorský
Zkusme trochu počítat. Tak např. benziňák se spotřebou 7 l/100 km, nájezd převážně 10 tis. km/rok, což představuje 700 l benzínu/rok. A benzín zdraží např. ze 40 Kč na 70 Kč. To jsou zvýšené náklady na PHM 21 tis./rok. Vážně si myslíte, že tentýž člověk, který finančně neutáhne zýšení PHM o 21 tis. Kč/rok, půjde a pořídí si auto za 1 mil.? Dle mne je motivací koupě cena EV v kombinaci s finanční situací občanů. Přeloženo do češtiny - pokud občan na EV nemá, může litr PHM klidně zdražit na 200 Kč a ani tak si občané EV nekoupí.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze