Registrace elektromobilů v ČR po delší době ovládla Tesla

Září 2022
4
Registrace elektromobilů v ČR po delší době ovládla Tesla
Fotografie: Tesla Motors
  • Registrace elektromobilů v ČR za září opět překonaly vozy na LPG
  • Nejúspěšnější z vozů na alternativní paliva ale byly plug-in hybridy
  • Nejvíce registrací mezi elektromobily získala Tesla Model Y

Průběžně přinášíme statistiky registrací elektromobilů a plug-in hybridů v Česku, stejně jako přehled počtů registrací jednotlivých druhů pohonů a paliv. Zatímco v srpnu registrace elektromobilů mírně překonaly počet registrací aut na LPG (která byla po mnoho měsíců z alternativních paliv nejúspěšnější), v září byl rozdíl ještě výraznější a opět ve prospěch elektromobilů a dokonce i plug-in hybridů. A právě plug-in hybridy se po dlouhé době nejen dostaly před elektromobily, ale získaly největší počet registrací z aut na alternativní paliva.

Zajímavou informací, na kterou poukazuje Svaz Dovozců Automobilů (SDA), je i stárnutí vozového parku, které trvá dlouhodobě, ale nyní výrazně zrychluje. Na tom se podílí jednak nižší prodeje nových aut, ale i dovoz ojetých aut vyššího stáří a zároveň nízký počet vyřazovaných přestárlých vozidel. To má podle SDA negativní vliv na bezpečnost i ekologii silničního provozu. Ekologii příliš nepomáhá ani fakt, že podíl vozů na alternativní paliva, která produkují méně emisí a případně jsou i lokálně bezemisní, také není nijak závratný.

Škoda Octavia iV (2020)
Nejvíce registrací ze všech nabíjecích aut získala Škoda Octavia iV

Za září se zaregistrovalo 14 898 nových osobních aut, z nichž bylo 328 plug-in hybridů a 305 elektromobilů, tedy pouze 633 vozů schopných lokálně bezemisní jízdy. Pozitivní na tom ale je, že meziročně to je v obou zmíněných kategoriích nárůst. Konkrétně o 38 % v případě elektromobilů a 21,5 % u plug-in hybridů. Vozů na LPG se letos v září zaregistrovalo 187, na CNG 58, což je oproti stejnému měsíci v loňském roce v obou případech také mírný nárůst.

Registrace elektromobilů v ČR ovládla po delší době Tesla

Podíváme-li se na registrace elektromobilů v ČR za září, narazíme na zajímavou skutečnost. Tesla sice této kategorii vládla od otevření pražského showroomu a začátku předávání aut v Praze, ale to skončilo s prvními registracemi domácí Škody Enyaq, kterou už z trůnu nikdo nesesadil. Až teď se to podařilo Tesle Model Y. Celkem si Tesla připsala 68 registrací, zatímco domácí Škoda Auto jen 44. Třetí pak byl Volkswagen se 40 registracemi. Zatímco u Škody připadly všechny registrace modelu Enyaq (data nerozlišují varianty SUV a Coupé), v případě Tesly bylo 55 nově registrovaných vozů Model Y, což znamená, že šlo o elektromobil s nejvíce registracemi v ČR za září 2022. U Volkswagenu pak byl nejúspěšnější model ID. 4 s 23 registracemi. Za zmínku stojí, že dvě registrace již připadly i novince ID. Buzz.

Elektromobily od začátku roku

V číslech od začátku roku se už žádné velké překvapení neudálo. Nejvíce elektromobilů si za první tři čtvrtiny roku připsala domácí Škoda, konkrétně šlo o 1 071 vozů, což znamená více než třetinový podíl na trhu. Druhý byl Volkswagen s 303 registracemi a třetí Hyundai s 220 registracemi. Přes 200 nově registrovaných elektromobilů se dostala ještě čtvrtá Tesla a pátý Mercedes-Benz.

Registrace PHEV od začátku roku vede Škoda před Mercedesem

Podíváme-li se na registrace plug-in hybridů, i tam vede domácí Škoda Auto, ale jen poměrně těsně před tradičně silným Mercedesem. Zatímco domácí automobilka má na kontě 378 nově registrovaných plug-in hybridů, druhý Mercedes je v relativně těsném závěsu se 321 registracemi, které má i díky široké nabídce plug-in hybridů s naftovým motorem. Třetí Hyundai jich má 225 a těsně pod hranicí 200 registrovaných plug-in hybridů je ještě čtvrté BMW a pátá Toyota. Za samotné září byla nejvíce registrovaným plug-in hybridem Škoda Octavia iV s 58 registracemi, ale hned na druhém místě skončila novinka Mazda CX-60 s 38 registracemi. Škoda Octavia se tedy stala nejúspěšnějším nabíjecím autem celkově, byť jen o 3 registrace před Teslou Model Y.

Registrace elektromobilů a plug-in hybridů od začátku roku

Ani v součtu registrací elektromobilů a plug-in hybridů za první tři kvartály letošního roku překvapení nepřišlo. První je i nadále domácí Škoda s 1 449 registracemi, což znamená téměř třetinový podíl na trhu. Druhý je Mercedes-Benz s 522 registracemi a třetí automobilka Hyundai, která si jich připsala 445. Velmi dobře si ale vede i čtvrtý Volkswagen a páté BMW.

Počty registrací různých pohonů, z alternativních paliv vede LPG

Mezi jednotlivými palivy sice v srpnu a září došlo ke změnám, přičemž ta zářijová byla poměrně výrazná, ale pořadí za prvních devět měsíců letošního roku zatím zůstává stejné. Převahu má samozřejmě benzín a nafta, zatímco hybridy jsou třetí. Je to ale včetně mild-hybridů, protože HEV e mHEV statistiky SDA nerozlišují. Každopádně se nejedná o vozy na alternativní paliva, protože obojí tankují buď benzín/naftu. Z alternativních paliv nadále vede LPG s 2 966 registracemi před elektromobily s 2 869 registracemi. Stačil by ale ještě jeden měsíc s podobnými výsledky jako v září a pořadí by se prohodilo. Třetí jsou plug-in hybridy s 2 435 registracemi. Na čtvrtém místě je pak CNG, které má pouhých 689 registrací, a poslední tradičně vodík, jenž si připsal pouze 2 registrace od začátku roku. Obě patřily Toyotě Mirai.

Bude zajímavé sledovat další vývoj, zda propad dlouhodobě silného pohonu na LPG byl jen momentální výkyv, či zda je to začátek nového trendu. Co si myslíte vy? Udrží se do konce roku elektromobily a plug-in hybridy nad vozy na LPG? Překonají za celý rok počty registrací elektromobilů pohon na LPG? Můžete nám napsat svůj názor na další vývoj do komentářů.

Diskuze ke článku
Josef L
Josef L
Nojo o jsou ty lodní vykládky, statistiky jako na houpačce. Stejné, jako kdyby do Enyaq stojících na poli přišli čipy pro 10 tis. aut :)
Roman Wirgler
Roman Wirgler
Jsem opravdu zvědav na to, kdo bude ta BEV, která jsou drahá, kupovat. Všichni nejsou tak bohatí jako ti nadšenci, kteří si kupují Tesly a Enyaqy. Zatím se spalovákům v užitkovosti nevyrovnají a už to vypadá i tak, že jejich provoz bude dražší, cena elektřiny stoupá a stoupat bude. Mě osobně to zklamalo, třeba auto do města pro toho, kdo může nabíjet doma z FVE a najede za den 50 km, proč ne. Ale to by muselo stát 300 tisíc, a ne od půl míče nahoru a auto pro rodinu přes milion, a to dost přes milion. Navíc se výrobci prsí, že ujede třeba 550 km a ono prdlajs, když se člověk třeba na D1 nedrží zpátky a jede " s davem", tak má pilno, aby ujel v létě 300 km a kolik to bude v zimě netuším, na to to zkoušet jsem nervy neměl.
Takže si počkejme, ono to nějak dopadne, ale že by ceny BEV spadly na polovinu, zázračně se v Evropě zjevila infrastruktura a bylo dost "levné" elektřiny, to se mi moc nezdá. To spíš budeme jako na Kubě oprašovat ty naše miláčky 30 a víc let, ale co to udělá s automobilovým průmyslem ani nechci domýšlet. To bude nezaměstnaných, nebo snad "jinde" zaměstananých.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze