Registrace osobních automobilů byly v srpnu srovnatelné s předchozím rokem, za prvních osm měsíců však organizace SDA zaznamenala pokles o 12,67 %. Dodávky nových vozidel na český trh nadále zcela neuspokojují poptávku. Z vozidel s alternativními palivy se v srpnu zaregistrovalo nejvíce elektromobilů (335 ks), následuje 315 vozidel na LPG, 79 na CNG, 1 na vodík a plug-in hybridů bylo 249. Z ostatních kategorií zaznamenaly meziroční pokles pouze lehké užitkové vozy. Nákladní automobily v srpnu vzrostly oproti roku 2021 o 28,8 %, autobusy o 10,34 % a motocykly o 23,94 %. Pojďme se na data podívat tradičně podrobněji zejména mezi elektromobily a plug-in hybridy.
Registrace elektromobilů téměř dvojnásobné oproti loňsku
Zatímco loni se za srpen v Česku registrovalo 178 elektromobilů, letos to za stejný měsíc bylo 335 registrací. Srpnové registrace jsou ve srovnání s loňským rokem téměř dvojnásobné, ale stále jde o velmi malý podíl na celkovém trhu. Zatímco loni to bylo 1,08 %, letos je to okolo 2,02 %. Není překvapením, že nejvíce registrací si i v srpnu připsala domácí Škoda Auto s 89 registracemi Enyaqu včetně varianty Coupé, což bylo zároveň nejúspěšnější nabíjecí auto za srpen. Ani Volkswagen na druhém místě nijak nepřekvapí, ale příjemným překvapením je návrat Tesly do první trojky poté, co se delší dobu pohybovala hluboko za první trojicí. Že by to bylo náběhem výroby v Berlíně, a tím posílením dodávek vozů v Evropě?
Od začátku se registrovalo o 60 % více elektromobilů než loni
Od začátku roku se loni registrovalo 1 604 elektrických aut, zatímco letos to za stejné období bylo 2 564 nově registrovaných elektromobilů. To tedy znamená meziroční nárůst o téměř 60 %. Pořadí automobilek samozřejmě odpovídá letošnímu průměru. To znamená, že po tradičně první domácí Škodovce je druhý Volkswagen, třetí Hyundai a s poměrně malým odstupem čtvrtý Mercedes-Benz.
Pokles plug-in hybridů pokračoval i v srpnu
Naopak u plug-in hybridů pozorujeme od začátku roku pokles registrací oproti minulému roku. Nejinak tomu bylo i letos v srpnu, protože zatímco loni se registrovalo za srpen 264 plug-in hybridů, letos to bylo jen 248. Pokles není nijak dramatický, ale ukazuje, že převládá zájem o elektromobily. Od začátku roku do konce srpna se loni registrovalo 2 708 plug-in hybridů a letos to bylo jen 2 107 nových PHEV. To tedy znamená meziroční pokles o 22,19 %. První je i zde domácí Škoda, ale v této kategorii má nejnižší náskok před druhou pozicí, na které je v tomto případě Mercedes-Benz. Třetí je Hyundai a relativně malý odstup má ještě čtvrtá Toyota a páté BMW.
Nabíjecí auta dohromady, tedy EV + PHEV, zaznamenala pouze mírný nárůst
Celkově nabíjecí auta, tedy součet elektromobilů a plug-in hybridů, meziročně i přes pokles plug-in hybridů rostou. Z loňských 4 312 registrovaných aut od začátku roku do konce srpna v loňském roce stouplo číslo na letošních 4 671 nově registrovaných nabíjecích aut. Nárůst je to tedy pouze o 8,3 %. Letos je podíl nabíjecích aut na českém trhu za prvních 8 měsíců 3,62 %. Jelikož v obou sčítaných kategoriích vede domácí Škoda, je jasné že musí být první i po sečtení elektromobilů a plug-in hybridů. I následující pořadí prvních 5 míst kopíruje pořadí mezi plug-in hybridy s výjimkou 4. místa, kde Toyotu (která s elektromobily teprve přichází) nahradil Volkswagen.
Nakonec se podívejme na podíl paliv, který se také letos nijak významně nemění a poměr zůstává podobný. Sice se v srpnu registrovalo více elektromobilů než vozů na LPG, ale za prvních 8 měsíců LPG stále vede. První dvě místa patří tradičním palivům, tedy benzínu a naftě, a stejně tak třetí, kde jsou hybridy bez externího nabíjení. Jde tedy také o vozy na benzín nebo naftu, které ale tato fosilní paliva díky elektrifikaci alespoň využívají efektivněji. Ze statistik SDA ale nelze odlišit, kolik z toho je plnohodnotných hybridů (u nichž je přínos větší) a kolik pouze mild-hybridů.
Jaký vývoj předpokládáte v následujících měsících? Navýší se podle vás podíl elektromobilů třeba po příchodu nových modelů na trh? Nebo neočekáváte výraznější změnu v poměru jednotlivých pohonů? Můžete nám napsat svůj názor do komentářů.
Uvidíme, jak se do budoucna projeví v pohonech aut energetická krize. CNG pravděpodobně dostalo poslední hřebíček do rakve. Elektromobily a plug-in hybridy do budoucna možná ztratí jeden ze svých dříve avizovaných plusů - nižší provozní náklady - což jim může ubrat vítr z plachet. Diesely jsou pod tlakem už delší dobu. Posílit a upevnit své pozice může klasika všech klasik - benzín. Do něj počítám i švindl-hybridy (MHEV).