Tesla nedávno přidala zajímavou funkci s úsměvnou zkratkou „ASS“, tedy „Actually Smart Summon“ neboli „Skutečně chytré přivolání“. I v tomto případě se svým způsobem jedná o schopnost autonomního řízení, avšak s poměrně specifickou aplikací.
Technické parametry Tesla Model Y Long Range Dual Motor
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 750 × 1 921 × 1 624 mm, 2 003 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 324 kW, 441 koní, točivý moment: 493 Nm |
Baterie | 78,1 kWh (75 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 250 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 16,9 kWh / 100 km, dojezd: 542 km |
Cena od | 1 284 900 Kč |
Zadání mise: extrakce z parkoviště
Ještě před hodnocením toho, jak funkce fungovala v podmínkách českých parkovišť si dovolím trochu kontextu, minimálně v tom smyslu, jak na ASS nahlížím já a co (zřejmě) stálo za jejím vznikem. Vznik této funkce je totiž podle mě navázán přímo na americkou kulturu vyřizování mnohého z pohodlí automobilu. Zatímco v ČR jsme zvyklí na drive-trough maximálně u McDonald's a podobných podniků, v USA můžete využít tuto alternativu také při výběru z bankomatů nebo se dokonce nechat oddat v Las Vegas, aniž byste museli vystoupit z auta.
Ochota (ne)vystupovat z automobilu je pak přímo svázána také s infrastrukturou pro auta i chodce. Zatímco u nás totiž zpravidla najdete chodníky i v té nejzapadlejší vesnici, v USA mnohdy nemáte jinou možnost, než se třeba i v rámci centra velkého města dopravovat autem. Tedy pokud se nehodláte procházet po frekventované silnici a riskovat zranění. Ochota či snad možnost průměrného Američana si vyřídit „pochůzky“ pěšky je tedy podle mě o dost menší, kvůli čemuž vznikla také funkce ASS.
V ideálním případě (například podle oficiálního videa Tesly) její používání vypadá tak, že váš vůz zaparkovaný na velkém parkovišti před obchodním domem přivoláte rovnou k východu, kde si do vozu okamžitě odložíte veškeré tašky, nastoupíte a pokračujete v denním programu. Ve zmiňovaném oficiálním videu pak můžeme vidět, jak Tesla bravurně zvládá vycouvat, navigovat se změtí aut a samozřejmě i reagovat na své okolí zpomalením apod. Jaká ale byla realita v rámci českého parkoviště?
Legislativní klacek pod kola
ASS jsem zkoušel v rámci testu sedmimístného Modelu Y na několika parkovištích, například u obchodu Lidl či v Mladé Boleslavi u Leteckého muzea Metoděje Vlacha, které je podle mého názoru pěkně přehledné, zároveň není nijak obří.
Teslu jsem zaparkoval a poté jsme se s kolegou pokusili uvést věci do pohybu, pochopitelně skrze (originální) aplikaci Tesla, kterou jsem používal také jako klíč k vozidlu. Pokud se z nějakého důvodu rozhodnete používat Teslu pouze s dodávanou kartou (což by byla velká škoda), logicky si ASS příliš neužijete.
Vůz musí být podle nařízení UNECE nejdále 6 metrů od řidiče.
V aplikaci tedy spouštím možnost vzdáleného navigování, ovšem ještě předtím zkouším nejprve „hloupé“ přivolání, které je dostupné již nějakou dobu. To je určeno pro manévry, jako je zacouvání do úzkého parkovacího stání. Vůz v takovém případě aktivuje výstražná světla a poté pomocí aplikace (a držením šipky pro pojetí dopředu/dozadu) auto nízkou rychlostí pojíždí. Po této prvotní zkoušce se rozhodnu aktivovat ASS, kdy se v mobilní aplikaci objeví znázorněný kruh, v rámci něhož by měl ASS fungovat. Podobně jako v jiných technologických oblastech má však i v tomto případě výrobce tak trochu svázané ruce, neboť musí být vůz podle nařízení UNECE nejdále 6 metrů od řidiče.
Již na základě tohoto omezení pak správně tušíte, že využitelnost funkce v našich končinách je značně omezená. Omezená je navíc maximální povolená vzdálenost ujetá v režimu ASS, a to na zhruba 15 metrů. V mém případě se mi jednou z neznámého důvodu nepovedlo ASS vůbec aktivovat. Po restartu senzorů/kamer (ADAS) v servisním menu již fungovala, avšak pro její fungování jsem musel být k vozu ještě blíž než udávaných 6 metrů (viz video) a auto se začalo pohybovat až ve chvíli, kdy jsem de facto kráčel vedle něj, případně seděl uvnitř, kdy funkce pozbývá smyslu. V rámci náhledu v mobilní aplikaci však bylo patrné, že si vůz uměl trasu dobře naplánovat (vzhledem k dispozicím parkoviště) a pochopitelně přišly vhod také náhledy z kvalitních kamer.
Zhodnocení: ještě si počkáme
Funkce ASS je na první pohled velmi atraktivní a nepochybně má i velký „cool“ faktor, avšak v tuto chvíli v našich podmínkách víceméně není použitelná právě kvůli tomu, jak je omezená regulacemi. V rámci budoucího vývoje (legislativního i technického) bude jistě zajímavé ASS (či jeho příští generaci, pokud dorazí) otestovat znovu. Lze však očekávat, že nutnost mít vůz neustále kompletně na očích během manévrování jen tak nezmizí.
V neposlední řadě také stojí za zamyšlení, jak by v budoucnu mohlo vypadat typické české parkoviště s vícero automobily, které by od parkovacího místa přejížděly ke vchodu a jestli jsou ostatní řidiči manévrující na parkovištích za volantem dost disciplinovaní na to, aby se s jejich mnohdy nepředvídatelnými kousky dokázal ASS vypořádat.
Foto: Petr Vojtěch, Ioannis Papadopoulos, fdrive.cz