Registrace nových aut v Česku stále klesají, elektromobilů se registruje stále více

Duben 2022
1
Registrace nových aut v Česku stále klesají, elektromobilů se registruje stále více
Fotografie: Škoda Auto
  • Za první čtyři měsíce se i přes celkový pokles registrovalo více elektromobilů než loni
  • Registrace plug-in hybridů ale klesly a mírně i celkové registrace nabíjecích aut
  • Mezi alternativními palivy stále vede LPG

Trh s novými osobními automobily se stále meziročně snižuje. Za první čtyři měsíce letošního roku byl celkový počet registrovaných nových osobních automobilů dle SDA o 9,35 % nižší než v minulém roce a o 24,75 % nižší než v roce 2019. Registrace elektromobilů ale naopak rostou, i když plug-in hybridy se ale oproti loňsku mírně propadly. Celkově počet nově registrovaných aut s vnějším nabíjením ale ve srovnání s rokem 2020 stoupl o 43,3 %. Ve srovnání s loňským rokem byl počet registrací podobný, ale byl tam přece jen mírný pokles o 2,74 %. Změnil se ale poměr elektromobilů a plug-in hybridů ve prospěch plně elektrického pohonu. Proti zmíněnému roku 2019 pak stoupl počet registrovaných nabíjecích aut za první čtyři měsíce téměř osminásobně.

Podívejme se na samostatné elektromobily za duben. Těch se ve čtvrtém měsíci nově zaregistrovalo 256, což představuje 1,74 % z celkového počtu nově registrovaných aut. První byla tradičně domácí Škoda, která si ovšem tentokrát připsala pouze 49 nově registrovaných vozů Škoda Enyaq iV. Druhý byl Volkswagen s počtem 33 registrací nových elektromobilů, ale jen těsně před Hyundai. Korejská automobilka si připsala jen o jeden registrovaný elektromobil méně, tedy 32 vozů. Je vidět, že přichází další automobilky se zajímavými elektromobily, protože tradičně silná Tesla se propadla až na 10. příčku za značky Mercedes, Kia, BMW, Renault a Peugeot. Ovšem je to pravděpodobně i tím, že se čeká na plné rozběhnutí výroby v Berlíně.


Podíváme-li se na elektromobily za celý kvartál, registrovalo se jich nově celkem 1 033, z čehož cca třetina připadla domácí Škodě. Enyaqů se za první čtyři měsíce zaregistrovalo 360. Druhý byl Volkswagen s 88 registracemi nových elektromobilů a i zde to bylo velmi těsné před Hyundai, který jich měl 85. V pořadí od začátku roku je Tesla sedmá po Mercedesu a BMW.


Samotných plug-in hybridů se za první čtyři měsíce registrovalo 985, tedy méně než elektromobilů. V minulém roce byl ještě poměr obrácený. Domácí Škoda si za duben připsala více vozů a posunula se i v této kategorii na první místo před Toyotu, která se tam držela od začátku roku. V těsném závěsu za Toyotou pak byl tradičně silný Mercedes, který těží z toho, že nabízí kromě benzínových plug-in hybridů i naftové.


V celkových počtech registrovaných nabíjecích aut, tedy elektromobilů a plug-in hybridů dohromady, je samozřejmě také první domácí Škoda s 521 registracemi za první čtyři měsíce letošního roku. Druhý Mercedes jich má 197, má tedy docela velký náskok před třetím Hyundai se 158 registracemi. Přes 100 registrací nových nabíjecích aut pak mají i BMW, Volkswagen a Toyota.


Nakonec zbývá pohled na poměr registrovaných nových aut z pohledu paliv. Tradičně samozřejmě vede benzín a nafta, ale k naftovým motorům se stále více přibližují hybridy. V této kategorii jsou ale počítané full-hybridy i mild-hybridy dohromady a nelze rozlišit, jaký poměr mezi těmito principiálně odlišnými pohony je. Ty všechny ale jezdí buď na benzín, nebo naftu, takže z alternativních paliv stále vede LPG, ovšem nemá velký náskok před elektromobily, za kterými jsou v těsném závěsu plug-in hybridy. Úplně vzadu pak jsou auta na CNG, o která klesl zájem v souvislosti s největším nárůstem ceny tohoto paliva v posledních měsících.

Nově registrovaných vozů na alternativní paliva je ale už 5,14 % z celkového počtu. Když k nim přičteme ještě základní hybridy, tedy elektrifikované pohony na tradiční paliva, dostaneme se na 17,15 %. To už není o mnoho méně než 22 % u nafty, o níž v osobních autech zájem také klesá. Budeme nadále sledovat vývoj na trhu.

Diskuze ke článku
Josef L
Josef L
Ta statistika je kouzelná, "osminásobně vzrostl prodej BEV oproti roku 2019", ovšem když se podíváme na čísla je to utrpení. V roce 2019 začal pokles prodejů všech aut a byl obří propad prodejů BEV, stačí porovnat letošní prodeje s rokem 2020 a jsem na růstu 20% za 2 roky :)

Nebudeme si nic nalhávat, nová BEV vzhledem k cenám benzínu se skoro neprodávají (v zemích se srovnatelným počtem obyvatel je to desetinásobně více), z bazarů zmizela auta s rozumným dojezdem do 500 tis. Kč a to je tak vše. Žádný velký boom se nekoná a navíc evidentně přichází celosvětová krize, tak ty prodeje budou horší a horší. Jak jsem psal před lety lety, odhady že bude v ČR jezdit 250 tis BEV a 50 tis. vodíkových aut v roce 2030 u nás byl pouhý blud MPO, realita je jiná. Letos se mělo podle jejich tabulek prodat při nejhorším scénáři asi 12 tis. BEV, realita bude tak 2000.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze