Pravidelně se věnujeme registracím elektromobilů a celkově nabíjecích aut zejména v Česku a sledujeme vývoj. Zatímco leden letošního roku byl tradičně slabší, v únoru přišel velký nárůst, kdy ovšem elektromobily zůstaly tak trochu ve stínu vozů na LPG. Pojďme se ale na registrace podívat detailněji z pohledu jednotlivých značek, respektive modelů.
V únoru táhla registrace elektromobilů v Česku Škoda Enyaq iV
Zatímco v lednu se na českém trhu registrovalo pouze 182 elektromobilů, což byl pokles nejen proti tradičně silnému prosinci, ale i meziročně ve srovnání s loňským lednem, v únoru to bylo 309 vozů s elektrickým pohonem. Hlavní zásluhu na tom měla domácí Škoda Auto, která si připsala 191 zaregistrovaných Enyaqů iV, což jsou téměř dvě třetiny celkového počtu. Na druhém místě byl Mercedes s 22 nově zaregistrovanými elektromobily a třetí Hyundai s 19 registracemi elektrických aut.
V březnu vedla Škoda Auto před Teslou a BMW
Za březen se v Česku zaregistrovalo méně elektromobilů, nejspíše se již projevil i výpadek, který vznikl kvůli válce na Ukrajině. Výrobu Enyaqů zastavila domácí Škoda Auto kvůli výpadku dodávek kabelových svazků z Ukrajiny (ta se rozeběhla před pár dny) a do konce března ze stejného důvodu byla zastavená výroba i ve Cvikově (Zwickau), kde se vyrábí ostatní elektromobily koncernu Volkswagen na platformě MEB. Pokles ale nebyl tak výrazný – 286 nově registrovaných elektromobilů za měsíc v Česku je hezké číslo. Propad byl ale vidět u Škody Auto, která si připsala pouze 96 registrací, tedy o téměř 100 méně než v předchozím měsíci. Druhá byla Tesla, která zaznamenala 28 registrací, a třetí BMW s 20 registracemi. Z toho bylo ale 13 vozů BMW i4, které se nově uvádí na trh a lze předpokládat, že většinou jde o předváděcí vozy.
Za celý kvartál se v Česku registrovalo 777 nových elektromobilů
Když se podíváme na výsledky za celý první kvartál letošního roku, zaregistrovalo se v něm celkem 777 nových elektromobilů, což je ve srovnání se stejným obdobím loňského roku nárůst o 38 %. Není žádným překvapením, že první příčku i zde drží domácí Škoda Auto s 311 registracemi, což je přesně 40 % celého trhu elektromobilů. Druhý je Volkswagen s 55 registrovanými elektromobily a třetí Hyundai, který zaznamenal jen o dvě registrace méně. Přes 50 registrací si připsal ještě čtvrtý Mercedes-Benz a pátá byla Tesla se 47 registracemi. V těsném závěsu ale měla BMW, které má jen o dva registrované elektromobily méně.
Elektromobilů se registrovalo více než loni, plug-in hybridů méně
Když se podíváme na celková čísla registrací nabíjecích aut, je zajímavé sledovat vývoj poměru mezi elektromobily a plug-in hybridy. Zatímco loni měly převahu plug-in hybridy, letos se to evidentně otáčí, byť v lednu ještě měly převahu plug-in hybridy. Za celý první kvartál se ale registrovalo 711 plug-in hybridů, což je po dlouhé době nižší číslo u registrací elektromobilů za stejné období. Ještě větší překvapení ale přineslo pořadí značek. Toto je totiž jediný žebříček, kde není první domácí Škoda Auto, ale tuto pozici obsadila Toyota se 111 registracemi. Domácí Škoda byla až druhá s 97 registracemi, třetí Mercedes-Benz si číslovky prohodil, když měl 79 nově registrovaných plug-in hybridů. Zajímavé je, že z první trojky vypadl SEAT, který se tam držel spolu se Škodou a Mercedesem dlouhé měsíce. Ten si za první kvartál připsal pouhé tři registrace nových plug-in hybridů a skončil až 22.
Meziročně zaznamenaly nemalý nárůst i registrace nabíjecích aut celkově
Předně můžeme pozorovat celkový nárůst registrací nabíjecích aut o 23 % z loňských 1 207 za první kvartál na letošních 1 488 vozů. Tento nárůst, jak vyplývá z předchozího odstavce, táhly hlavně elektromobily. A jak dopadlo pořadí značek? Tradičně první je domácí Škoda Auto se 408 registracemi, druhý je Mercedes se 130 registracemi a SEAT v první trojici nahradila Toyota se 111 nově registrovanými plug-in hybridy, z nichž 108 kusů patřilo modelu RAV4. Celkem se modelu RAV4 registrovalo 501 kusů a čistě spalovací pohon mělo pouze 16 z nich. Zbytek totiž tvořily základní hybridy bez externího nabíjení. Toyota RAV4 je tedy zároveň nejprodávanějším plug-in hybridem na českém trhu.
Z alternativních pohonů je nejúspěšnější LPG
Zbývá se ještě podívat na poměr jednotlivých pohonů. Jasné vedení stále drží benzín s 60 % před naftou, která už ale hlásí jen 23 % trhu. Dále jsou hybridy s 11,5 %, ale SDA nerozlišuje mild-hybridy a full-hybridy, takže jsou tyto rozdílné pohony v jedné kategorii a většinu tvoří mild-hybridy, u kterých je označení hybrid přinejmenším sporné. Z opravdu alternativních pohonů tedy vede LPG s necelými 2 %, což je 1 021 registrovaných vozidel s tímto pohonem. Zde je ale potřeba zmínit, že je to výsledek pouze dvou značek – Dacie a Renaultu. Největší podíl na tom ale má Dacia. To ukazuje, že po zdražení pohonných hmot stoupá zájem o pohon na LPG. I dle našeho srovnávacího testu sice vychází elektromobil dlouhodobě výhodněji, ale málokdo si může dovolit počáteční investici. Elektromobily mají přesně 1,5 % trhu a plug-in hybridy 1,37 %. Naopak úplně propadlo dříve úspěšné (po léta nejúspěšnější alternativní pohon) CNG. Tam se projevilo masivní zdražení plynu v důsledku ukrajinské krize. Vozů na CNG se registrovalo pouze 258, zde to naopak táhla domácí Škoda Auto se 169 registracemi. O zbytek se podělily další koncernové značky – Volkswagen, SEAT a Audi.
Sami jsme zvědaví, jaký bude další vývoj. Lze ale předpokládat nárůst zájmu o LPG. Pokud jde o elektromobily, jsou v současné době registrace limitované zejména nabídkou, protože poptávka je větší. Bude to tedy záležet na tom, zda a jak rychle se Škodě Auto podaří dostat na plnou kapacitu výroby Enyaqů, protože zejména ty tvoří většinu registrovaných elektromobilů u nás. Významnou roli ale může hrát i výroba Tesly v nedalekém Berlíně, která by měla zásobovat Evropu Modelem Y, nebo obnovení výroby elektromobilů ve Zwickau. Promluvit do toho mohou ale i další značky, které se na trh chystají. Zejména čínský Dongfeng a britsko-čínské MG.