Lednové registrace osobních automobilů v Česku jsou i nadále poznamenané čipovou krizí a celkový počet registrací je nižší, než býval před dvěma a více lety. Oproti loňskému lednu sice jde o 10% nárůst, ale ve srovnání s lety 2020 a 2019 jde o 15% pokles. Naposledy byla takto nízká lednová čísla v roce 2015. Z hlediska alternativních pohonů došlo u osobních automobilů k meziročnímu poklesu u elektrických vozů, mírně narostly plug-in hybridy a výrazně hybridní vozy bez vnějšího nabíjení.
Elektromobilů se letos v lednu registrovalo méně
Elektromobilů se registrovalo celkem 182, což je nejen meziroční pokles, ale je to i méně než v prosinci 2021, kdy se registrovalo 332 elektromobilů. Nejúspěšnější byla tradičně domácí značka Škoda Auto, ale tentokrát opravdu „o fous“, protože si připsala 24 nově zaregistrovaných elektromobilů a druhý Volkswagen jich má na kontě 23. Třetí BMW pak 20, takže první trojice byla opravdu těsná. Vypadá to, že došlo k podobnému efektu jako loni, kdy lednové registrace klesly, protože co se dalo, to bylo zaregistrováno v prosinci.
Podíváme-li se na plug-in hybridy, nejúspěšnější byla opět domácí Škodovka, ovšem tentokrát před Toyotou a překvapivě Jeepem. Tradičně silný ale byl i Mercedes-Benz, který skončil těsně za Jeepem. Naopak další z tradičně silných značek mezi plug-in hybridy – SEAT – se propadla na chvost. Plug-in hybridů se za leden 2022 zaregistrovalo 271, zatímco loni jich bylo 235. Je to tedy meziroční nárůst přibližně 15,3 %, ale ve srovnání s prosincem 2021, kdy se jich registrovalo 309, je to opět mírný pokles.
Sečteme-li nabíjecí auta celkově, zůstává samozřejmě první Škodovka s 66 registracemi, ale tentokrát před Hyundai s 37 registracemi a Mercedesem, který si připsal pouze o jednu méně. V těsném závěsu jsou ale postupně i značky Toyota, BMW, Volkswagen, Volvo, Peugeot, Jeep a Ford. Jsou odstupňované po jednom nebo maximálně dvou registrovaných vozech s externím nabíjením.
Mezi typy pohonu i nadále vede benzín před naftou, která ale postupně klesá. Na třetím místě jsou hybridy bez nabíjení, ale do této kategorie registrace SDA počítají plnohodnotné hybridy i mild-hybridy. Není tedy jasné, kolik z toho je plnohodnotných hybridů, které jsou schopné pohonu jen elektromotorem při vypnutém spalovacím motoru. Poměrně málo je registrovaných vozů na CNG, ale překvapující je, že vozů na LPG je více než plug-in hybridů. To i přesto, že všechny vozy na LPG jsou pouze od dvou značek – Dacie a Renaultu.
O pozici nejprodávanějšího nabíjecího auta se tradičně přetahují Škodovky – Enyaq iV, Octavia iV a Superb iV, ale letos v lednu zvítězila překvapivě Toyota RAV4 PHEV s 34 registracemi. O druhé místo se pak podělil Enyaq se Superbem se shodným počtem 24 registrací a čtvrtý byl Ford Explorer PHEV s 19 registracemi a až čtvrtá byla Octavia iV, která si připsala o jednu registraci méně.