Za první polovinu roku v registracích jasně vedou plug-in hybridy před elektromobily

3
Za první polovinu roku v registracích jasně vedou plug-in hybridy před elektromobily
Fotografie: Škoda Auto
  • Za červen se v ČR registrovalo 243 nových elektromobilů a 472 plug-in hybridů
  • Od začátku roku je to 1 262 elektromobilů a 2 192 plug-in hybridů
  • Celkově v registracích nabíjecích aut vede Škoda před Mercedesem a SEATem

Pravidelně sledujeme vývoj registrací elektromobilů a plug-in hybridů v Česku. Zatímco loni z alternativních paliv jasně vedly elektromobily, letos jsou od začátku roku úspěšnější plug-in hybridy. V tomto trendu dle statistik SDA pokračoval i červen, kdy bylo registrováno 243 nových elektromobilů a 472 plug-in hybridů. Těch je tedy téměř dvojnásobek. Podobný poměr vychází i za celou první polovinu roku, protože nově zaregistrovaných elektromobilů od ledna do června je 1 262, plug-in hybridů 2 192.

Červen byl letos nejlepší měsíc z pohledu registrací elektromobilů

Pojďme se podívat na samotné elektromobily v červnu. Ten totiž mírně překonal dosud nejúspěšnější květen, kdy se registrovalo o 8 elektromobilů méně. Čísla tedy opět stoupla, byť bezkonkurenčně rekordním měsícem zůstává loňský prosinec. Asi nikoho nepřekvapí, že první místo si opět udržela domácí Škoda, protože od loňského prosince, kdy se registrovaly první Enyaqy, tomu s výjimkou letošního února nebylo jinak. V červnu se zaregistrovalo rovných 100 nových aut Škoda, z čehož bylo 92 Enyaqů a pouze 8 Citigo-e iV. Na druhém místě pak byla Tesla s 31 vozy a třetí byl Volkswagen, který zaregistroval 24 elektromobilů. Za zmínku stojí i čtvrtý Hyundai, jenž má pouze o tři registrace méně, špatně si nevedl ale ani Peugeot s 18 registracemi elektromobilů. Nad 10 registrovaných elektromobilů pak mají ještě značky Mercedes-Benz, Opel a BMW.


I z pohledu celé první poloviny roku vede domácí Škoda Auto se 461 registrovanými elektromobily, z nichž opět většinu tvoří Enyaqy. Druhý je Volkswagen se 159 registrovanými elektromobily a třetí Tesla se 119 vozy. Na čtvrtém místě je, stejně jako v samotném červnu, Hyundai se 116 registracemi. Dýchá tedy na záda třetí Tesle. Pátý je pak již s větším odstupem Mercedes-Benz, který má na kontě 75 zaregistrovaných elektromobilů. Nad 50 kusů má ještě Peugeot se 60 registrovanými elektromobily od začátku roku.


Zajímavé je pořadí za první polovinu roku v samotných plug-in hybridech. I tam vede domácí Škoda Auto se 774 registracemi, ovšem druhý je Mercedes-Benz s 280 registrovanými plug-in hybridy. Ten také jako jediná značka prodává i plug-in hybridy s naftovým motorem a právě ty nad benzínovými vedou počtem 176 vozů za první polovinu roku, přičemž těch benzínových se registrovalo pouze 104. Třetí pak je SEAT s 255 registracemi plug-in hybridů a nad stovkou je ještě čtvrté BMW (170) a páté Volvo (113). Absolutně nejspěšnějším plug-in hybridem pak byla Škoda Octavia iV s 500 registracemi.


Celkové pořadí nabíjecích aut pak ovlivňují více registrace plug-in hybridů než elektromobilů. První je samozřejmě domácí Škodovka s 1 235 registracemi od začátku roku, druhý Mercedes, který zaregistroval 355 nabíjecích aut, a třetí je SEAT, i přestože žádné registrované elektromobily zatím nemá. Zkrátka pořadí prvních třech značek kopíruje pořadí registrací samotných plug-in hybridů. Nad dvěma stovkami registrovaných aut do zásuvky pak je ještě Volkswagen s 215 registracemi a BMW, které jich má o 7 méně.

Pokud se podíváme na další alternativní paliva, třetí je LPG s 996 registracemi od začátku roku a CNG nemá ani polovinu, konkrétně pouhých 413 registrací. LPG táhne hlavně Dacia s 864 registracemi a CNG zase domácí Škoda s 341 registracemi. Z pohledu celkových tržních podílů jednoznačně vede benzín s téměř 67 % před naftou s necelými 27 %. Plug-in hybridy si ukrojily 1,95 % z celkového koláče, elektromobily 1,12 %, auta na LPG 0,88 % a vozy na CNG pouze 0,37 %. Plug-in hybridy a elektromobily jsou tedy jasně nejúspěšnější, ale celkem mají pouze mírně přes 3 %, což ve srovnaní s evropským průměrem není mnoho. Hybridů bez nabíjení pak bylo 8 876, ovšem SDA do toho počítá i mild-hybridy, které z tohoto počtu tvoří většinu a reálně jde spíše o vozy na benzín nebo naftu, které jsou i v těchto číslech započítané. Statistiky SDA nerozlišují mild-hybridy a full-hybridy, ale podle uvedených modelů lze odhadnout, že full hybridů jsou z výše uvedeného podílu benzínových vozů přibližně 4 tisíce. Kdybychom tedy z benzínových vozů vyčlenili full-hybridy, měl by samotný benzínový pohon tržní podíl přibližně 63 % a full hybridy necelá 4 %. Elektrifikované vozy, které jsou alespoň plnohodnotné hybridy, tedy mají tržní podíl přibližně 7 % z celkových registrací osobních aut v Česku.