Škoda Octavia
test

Škoda Octavia

Zaostřeno na infotainment

Nejnovější generaci legendárního vozu Škoda Octavia jsme si mohli vyzkoušet v „ostré“ verzi RS, která se zároveň chlubí plug-in hybridním pohonem. V tomto článku se však zaměřím na dojmy z infotainmentu a jeho zpracování. Je nová Octavia „Simply Clever“ i v této oblasti, nebo má ještě co zlepšovat?

Nová Škoda Octavia se podle mého názoru povedla – jak navenek, tak uvnitř. Po usazení do sedadla řidiče, které u testované konfigurace disponovalo masážní funkcí, se ocitnete ve světě kombinujícím zajímavé technologické vychytávky s léty osvědčenými postupy. Na rozdíl od jiných vozů z koncernu Volkswagen (například ID.3, se kterým jsem mohl nedávno otestovat spotřebu na trase Praha – Brno a zpět) si totiž Octavia zachovala některá tlačítka fyzická. Začněme však pěkně popořadě.

Asi nejdůležitějším vztyčným bodem a rovněž prvkem, se kterým budete při řízení doslova neustále v kontaktu, je volant. Tříramenný volant obšitý perforovanou kůží má ideální rozměry i příjemné tvarování s „gripy“. Spokojen jsem byl také s kvalitou zpracování – všechny plasty a tlačítka na sebe pěkně doléhala a nikde nic nevrzalo.

Kromě standardních tlačítek pro přeskakování skladeb, případně změny hlasitosti či vyhřívání volantu, je zajímavá spíše pravá část. Pomocí ní se lze pohybovat mezi obrazovkami na displeji před řidičem (tzv. digitálním kokpitu), ovládat jízdní asistenty, případně se pohybovat v menu pomocí „válečku“. Ten se kromě rolování dá rovněž zamáčknout, čímž potvrdíte vaši volbu. Jeho odezva i tuhost je příjemná, neočekávejte však žádnou haptickou odezvu, která by uživatelský zážitek ještě vylepšila.

Samotný způsob pohybu v menu digitálního kokpitu popravdě nepatří mezi ty nejvíc intuitivní na trhu, na druhou stranu jsem neměl problém si relativně rychle zvyknout. Rozhodně bych jej vyloženě nekritizoval, jako jsem slyšel od spousty novinářů. Ostatně ani vynulování spotřeby není až tak komplikované, navíc lze „nulovat“ také z hlavního (středového) displeje infotainmentu, ke kterému se teprve dostanu.

Ovládání digitálního kokpitu není tak komplikované, jak se může zdát.

Zpět však k digitálnímu kokpitu. Zobrazovací panel zaujme nejen svou velikostí, ale i jemným rozlišením a dostatečným maximálním jasem. Bez problémů jsem tak viděl vše, co se na displeji zobrazovalo, i pokud do oblasti kapličky svítilo slunce. Z několika druhů obrazovek, které si můžete měnit, jsem nejčastěji využíval klasickou s ukazatelem otáček a rychlosti. Pokud však chcete, můžete si klidně nechat zobrazit i mapu přes celý displej. Vyjma dvou zmíněných mi však další obrazovky přišly poměrně zbytečné, respektive příliš dobře nevyužívaly plochu displeje. Digitální kokpit je po stranách doplněn o ukazatel teploty chladící tekutiny a stavu nádrže, podobně jako například ve Scale.

Jestliže digitální kokpit vyžaduje nějakou tu chvíli, než si na jeho ovládání zvyknete, u hlavní obrazovky infotainmentu je to zcela naopak. Ta má kromě dotykové plochy displeje také tlačítko Home pro návrat na domovskou stránku a Menu, pod nímž se skrývají jednotlivé aplikace/nastavení.

Na tomto displeji si může řidič upravit nastavení exteriéru i interiéru (zde se mimochodem také nachází možnost vynulovat spotřebu). Zaujaly mě také „ECO tipy“. Pod tím si možná představíte pouze obyčejný ukazatel řazení, ale není tomu tak. Octavia vám dokáže například předem oznámit, abyste sundali nohu z plynu, když se blížíte do obce. Vzhledem k tomu, že se jednalo o motorizaci 1.5 TSI s manuální šestistupňovou převodovkou, ECO jízdu jsem ještě podpořil tím, že jsem namísto používání brzdového pedálu snažil zpomalovat zařazením nižšího stupně. Během 763 ujetých kilometrů (kombinace okresních cest a dálnice) jsem dosáhl slušné spotřeby 5,7 l/100 km.

Z hlavního displeje infotainmentu lze nastavit také head-up displej. Ten poslouží k zobrazení nejdůležitějších údajů, jako je spotřeba nebo navigační šipky. Velikost displeje je zcela dostačující a rovněž byl velmi dobře viditelný za jakýchkoliv podmínek.

Pod obrazovkou infotainmentu pak najdeme lesklý „žlábek“, pomocí něhož lze dotykově regulovat hlasitost. Osobně jsem preferoval ovládání hlasitosti volantem, neboť dotykové ovládání není tak citlivé, jak bych si představoval, někdy navíc zareagovalo s mírným zpožděním. Pokud příliš neholdujete dotykovým tlačítkům, potěší vás, že pod tímto prvkem najdete sadu klasických fyzických tlačítek, která se hodí mít vždy po ruce (výstražná světla, odmlžování oken, nastavení jízdního režimu, zámek dveří apod.).

Hlasová asistentka se párkrát samovolně aktivovala.

Klimatizaci či vyhřívání sedadel lze každopádně ovládat pouze dotykem. Samotná klimatizace je rozdělena na tzv. chytrou a klasickou (manuální). Chytrá klimatizace reaguje na příkazy typu: je mi zima na ruce, nohy apod. Následně se teplota zpravidla sníží/zvýší o dva stupně Celsia, případně vůz zapne vyhřívání volantu. Tyto povely jsem zkoušel zadávat i Lauře (chytré hlasové asistentce), která je zpravidla bez potíží rozpoznala. Lauru samozřejmě nemusíte používat jen pro nastavení teplotního komfortu. V této oblasti je na ni však největší spoleh. Laura totiž například nedokáže vyhledat místa navigace při zadání příkazu typu: „Naviguj mě ke Kauflandu v Praze 6.“ Obvykle totiž musíte znát přesnou adresu. Párkrát se také stalo, že při rozhovoru s pasažérem (aniž by byla nějaká Laura zmíněna) se asistentka samovolně aktivovala.

Škoda nabízí podporu Apple CarPlay i Android Auto, které jsem převážně využíval na telefonu OnePlus 8T s originálním kabelem od výrobce. Ten je mimochodem typu USB-C/USB-C, což mi hrálo do not, neboť má Škoda Octavia pouze USB-C, a to vpředu i vzadu. Dokážu si představit, že právě u tohoto vozu však bude spousta majitelů brblat a ocenila by alespoň jeden port USB-A. Párkrát se mi z neznámého důvodu stalo, že nedošlo k propojení vozu a mobilu, nevím však, jestli je na vině vůz, či telefon. Pokud se mi však podařit připojilo, vše fungovalo správně.

Zhodnocení

Nová Škoda Octavia našla ten správný balanc mezi „digitalizací“ interiéru a zachováním osvědčených prvků. Každé okénko má své vlastní tlačítko, klasická hardwarová tlačítka včetně praktických „válečků“ najdeme také na volantu a nechybí ani pod displejem infotainmentu. A přesně tak to podle mě bude vyhovovat i většině zákazníků. Revoluce by totiž zrovna u tohoto modelu měla dorazit postupně a hlavně pouze tehdy, pokud je 100% funkční.

Technické parametry Škoda Octavia (2020) 1.5 TSI

Kompletní specifikace
Konstrukceliftback, 4 689 × 1 829 × 1 470 mm, 1 608 kg
PohonBenzín, hnaná náprava: přední
Výkon110 kW, 150 koní, točivý moment: 250 Nm / 3 500 ot/min
Nádrž45 l
SpotřebaKombinovaná: 4,7 l / 100 km
Cena od647 900 Kč
skoda-octavia-2020
Klady
  • skvělá čitelnost displejů
  • podpora Apple CarPlay i Android Auto
  • kvalitní zpracování ovládacích prvků
  • rozumný kompromis mezi dotykovým ovládáním a tlačítky
  • dobře zpracovaný volant
Zápory
  • vhod by přišlo i klasické USB-A
  • asistentka Laura má své mouchy
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze