Škoda Scala
test

Škoda Scala

Zaostřeno na technologie
  • Na místo budíků v přístrojové kapličce nově najdeme 10,25" displej
  • Ve výbavě nechybí bezdrátová podpora Apple CarPlay ani Android Auto

Škoda Scala představená v Izraeli na přelomu letošního roku sbírá kladné ohlasy z řad odborné i laické veřejnosti a po několikadenním testování je poměrně snadné se s tímto stanoviskem ztotožnit. Sympaticky vypadají nástupce Škody Rapid totiž přináší nejen řadu pokročilých technologií, ale podle mého názoru i povedený interiér v duchu Simply Clever, který jde naproti uživatelům a myslí na jejich každodenní potřeby. Tedy možná ne tak docela, ale o tom až o pár řádků níže.

Škoda Scala v motorizaci 1.5 TSI, kterou jsem obdržel na test dorazila, ve výbavě, za kterou by se nemusely stydět ani dražší vozy. Po usednutí do automobilu cestující obklopí hodnotně vypadající interiér, který ušel pořádný kus cesty od dob Rapidu. Před řidičem se nachází sportovně vypadající volant se zkosenou spodní stranou, který byl v případě testovaného vozidla opatřen perforovanou kůží. Volant byl pro mě zároveň způsobem, jak ovládat 10,25" displej umístěný v kapličce, jenž nahradil klasické budíky.

Displej virtuálního kokpitu se chlubí skvělou čitelností za všech okolností.

Pro ovládání virtuálního kokpitu slouží konkrétně pravá strana volantu. Pohybování v nabídce probíhá za pomoci otočného „válečku“, jenž zároveň slouží jako potvrzovací tlačítko. Zbytek funkcí, jako například návrat zpět nebo změnu zobrazované nabídky, zajistí okolní tlačítka. Na velkém displeji, který se mimochodem může pochlubit velmi dobrou čitelností i na přímém slunečním světle, se defaultně zobrazuje tachometr a otáčkoměr. Řidič si zde však může nechat zobrazit mapu takřka přes celou plochu displeje, kombinaci budíků a mapy nebo třeba jen velký tachometr umístěný uprostřed. Obrazovka je po stranách „uříznutá“ ukazateli teploty motoru a nádrže, kde jsou hodnoty vyznačeny svítícími linkami.

Škoda nabízí hned několik velikostí displeje infotainmentu. Od základní 6,5" verze až po 9,2" variantu Amundsen, která mimochodem představuje jednu z největších uhlopříček dostupných v automobilech této třídy. Auto nabízí rovněž i (bez)drátovou podporu Apple CarPlay, Android Auto nebo MirrorLink. V případě, že se nechcete spoléhat na váš telefon, máte k dispozici navigační systém automobilu, který si v reálném čase stahuje mapové podklady a informace k provozu z internetu díky zabudované eSIM kartě. Ta nabídne vysokorychlostní připojení LTE s podporou eCall a Proaktivní servisní služby.

Větší telefony se nemusí do Phone Boxu vlézt.

Poměrně spolehlivě funguje i ovládání hlasem, které lze aktivovat pouhým oslovením. Odpovědi na dotaz se vám dostane poměrně rychle a systém dokáže ve většině případů správně porozumět vašemu příkazu či otázce. Během komunikace s vozidlem se navíc přehrávaná hudba zcela nepozastaví, ale pouze ztiší, stejně jako byste komunikovali s živou osobou. Další možností je ovládat infotainment gesty, od čehož jsem po chvíli zkoušení upustil a raději používal dotykový displej či tlačítka.

Phone Box s indukčním nabíjením umístěný před řadící pákou disponuje několika výstupky, které drží telefon na místě i v prudkých zatáčkách či při sportovnější jízdě. Pokud však máte větší smartphone, můžete mít problém s tím, aby se mezi plastové stěny vlezl. Například s nedávno představeným Samsungem Galaxy Note10 v originálním průhledném pouzdře se již telefon nevešel.

Velikou kontroverzi vzbuzuje také osazení USB-C konektory, jejichž přítomnost se pomalu, ale jistě stává standardem u všech modernějších smartphonů (s výjimkou iPhonů, které stále využívají Lightning port). Kamenem úrazu je v tomto případě ovšem kabel dodávaný k většině telefonů, který je typu USB-A/USB-C, tudíž si nemůžete telefon propojit s automobilem. Řešením je dokoupení redukce k USB-C konektorům v automobilu, které se nachází rovněž u zadních sedadel, případně nutnost pořídit si USB-C/USB-C, respektive USB-C/Lightning kabel pro majitele iPhonů. Přestože se řadím mezi příznivce praktického USB-C konektoru, věřím, že mohl výrobce ponechat i jeden klasický USB-A konektor, a to například v loketní přihrádce.

Motor o výkonu 110 kW nabídne dostatek dynamiky.

Jízdní vlastnosti Scaly mě příjemně překvapily. Motor o výkonu 110 kW má vzhledem k nižší hmotnosti vozidla dostatek dynamiky v naprosté většině situací, se kterými se na silnicích setkáte a průměrná spotřeba se pohybovala kolem šesti litrů při jízdě po dálnici a maximálně osmi litrů při pojíždění po městě během dopravní špičky. K dispozici bylo rovněž několik jízdních režimů či možnost přeřazovat pádly pod volantem. Samotná pádla mi přišla nesmyslně malá a málo vystouplá. Z asistentů však nechybí hlídání jízdního pruhu, parkovací asistent či adaptivní tempomat. Všechny zmíněné technologie fungovaly spolehlivě přesně tak, jak by se očekávalo.

Nové Škodě Scala je těžko co vytknout a po dobu testování jsem byl spokojen jak s provedením a možnostmi infotainmentu, tak s jízdními vlastnostmi i vozidlem jako takovým. Menší výtku lze mít snad jen k výhradnímu osazení USB-C konektory, které se však postupem času promění ve výhodu. Ve své třídě se jedná o velmi povedený automobil, který je více než důstojným nástupcem předchozího Rapidu.

Klady
  • povedený interiér
  • velký 9,2" displej infotainmentu
  • pokročilé možnosti infotainmentu
  • sympatický jízdní projev
Zápory
  • pouze USB-C konektory
  • větší telefony se nemusí vlézt do Phone Boxu
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze