Následnice Škody Rapid jménem Scala umí být příjemná i chytrá
test

Následnice Škody Rapid jménem Scala umí být příjemná i chytrá

První dojmy z mladoboleslavské novinky
3
  • Škoda Scala dostala do vínku nejen bezdrátové nabíjení pro chytrý telefon, ale také bezdrátové Apple CarPlay i Android Auto
  • Přepracovaná je aplikace pro chytré telefony, která se změnila především po designové stránce
  • K dispozici je čtveřice motorizací: dvě benzinové, jedna naftová a i ta s pohonem na CNG

Možná už víte, že název Scala pochází z latiny a v překladu znamená schody nebo žebřík. Škoda Auto tedy asi chce s tímto modelem zpátky mezi nejlepší vozy v daném segmentu. Předchůdce Škoda Rapid trpěla neduhy, které má Scala kompletně odstranit. Povedlo se jí to? V okolí Splitu jsme měli možnost se s autem několik kilometrů svézt a dostali jsme i poměrně dost času na to seznámit se s ním i po technologické stránce, kde Scala má jedno zajímavé prvenství.

Líbí, nebo nelíbí? Deset lidí, deset názorů. Mě osobně se líbí záď, podle které Scalu poznáte. Jestli jste zaznamenali zprávu, že vám Škoda na záď místo nápisu šKODA napíše cokoliv, tak vás zklamu. Šlo o aprílový žertík. Designová stránka prošla úpravou, aby bylo dosaženo co nejnižšího aerodynamického odporu. Všechny světlomety používají od výbavového stupně Style technologii full LED.

Scala má na délku 4 362 milimetrů, na šířku 1 739 milimetrů a na výšku 1 471 milimetrů. Rozvor činí 2 694 milimetrů. V interiéru jsou znát kvalitnější materiály. Ten už vsází i na měkčené plasty. Líbí se mi, že Škoda se stále drží své filozofie Simply Clever. Sem dáte žvýkačky, sem zase klíček od auta, dvě kávy včetně neperlivé vody se vám do interiéru také vejdou a oblíbenou knihu můžete dát třeba do kastlíku před spolujezdcem. Chytrý telefon si nabijete pomocí bezdrátového nabíjení. Pokud tuto technologii váš telefon nemá, tak si shánějte redukci na USB-C. Ano, Scala podobně jako Mercedes třídy A nabízí pro drobnou elektroniku pouze tento moderní konektor.

Život bez kabelů

Displeje infotainment systémů třetí generace Swing, Bolero a Amundsen, které jsou v rámci koncernu Volkswagen nabízeny zcela poprvé, mají úhlopříčku o velikosti od 6,5" do 9,2". Škoda Scala má zabudovanou eSIM kartu, takže je neustále připojená k internetu. Aktualizované mapové podklady v reálném čase, eCall a další základní věci z datového limitu hradí Škoda Auto. Za věci, jako je hotspot či využívání dalších funkcí, už si část datového balíčku budete muset platit sami. Infotainment podporuje i ovládání gesty, ale ta nefungují ani zdaleka tak dobře jako v BMW. Využít můžete i hlasové ovládání, které naopak funguje dobře.

Co musím vypíchnout je bezdrátová podpora nejen Apple CarPlay, ale také Android Auto. Přepracovaná je i aplikace pro chytré telefony. Funkčně umožňuje stejné věci, změnil se jen její vzhled. Ve zkratce si tak můžete auto odemknout/zamknout, nechat zablikat či zatroubit a tak podobně.

Displej najdeme také před volantem. Má úhlopříčku 10,25 palců a nabízí hned několik vzhledů. Někdo má rád klasické budíky, jiný zase dá přednost navigaci přes celý displej a někdo chce zase jen jeden budíky s otáčkoměrem. Každý si může vybrat, co mu nejvíce vyhovuje.

Hlavně bezpečně

Změnou prošel asistent změny jízdního pruhu. Ten nově vidí za vozidlo až do vzdálenosti 70 metrů. Na můj vkus byl systém až moc aktivní. Jde však o zvyk a v první řadě také o bezpečí. Připlatit si můžete také za adaptivní tempomat nebo parkovací asistent. Samozřejmostí je hlídání jízdního pruhu, nouzové brzdění či prediktivní ochrana chodců.

Co nabídne dálšího?

Vybírat můžete z 12 barev karoserie a k dispozici jsou kola od 16 do 18 palců. Zavazadelník se nemá za co stydět. Nabízí objem 467 litrů a po sklopení zadních sedadel prostor naroste na 1 410 litrů. Zavírání víka zavazadelníku je elektrické. Nemusíte však mačkat tlačítko – stačí lehce vzít za víko a auto pochopí, že chcete kufr zavřít. Nechybí ani tažné zařízení nebo deštník ve dveřích. Jestli mi něco na Scale vadilo, tak nepřítomnost byť jednoho klasického USB. USB-C je možná budoucnost, ale dokážu si představit, jak zákazníci budou nadávat, že si musejí kupovat různé redukce. Momentálně je USB-C poměrně málo rozšířené.

V pohybu

Jak Scala jezdí? Překvapivě dobře. Především podvozkově je na tom velmi dobře. Překvapil mě také klid při cestování ve vyšších rychlostech. Vyzkoušel jsem variantu 1.5 TSi se sedmistupňovou převodovkou DSG, avšak dost možná by tato verze nebyla ta, kterou bych si koupil. Scalu můžete mít také s naftovou šestnáctistovkou, nebo tříválcovým litrovým benzinem. A právě tříválec zde bude dávat velký smysl. Scala je lehká a pokud s ní nechcete týden co týden navštěvovat čerpací stanice kolem dálnice na cestě do Ostravy, tak může dávat velký smysl. Co se týká elektrifikace, momentálně se údajně s žádnou nepočítá, ale kdo ví, jak to bude za pár měsíců.

Motor Výkon Převodovka Cena vozu ve výbavě Ambition Cena vozu ve výbavě Style
1.0 TSI 70 kW 5st. man. 369 900 Kč -
1.0 TSI 85 kW 6st. man. 394 900 Kč 449 900 Kč
1.5 TSI 110 kW 7st. DSG - 529 400 Kč
1.6 TDI 85 kW 6st. man. 434 900 Kč 489 900 Kč
1.6 TDI 85 kW 7st. DSG - 529 900 Kč

Scala je příjemné auto, které bude pro konkurenci silným soupeřem, ostatně momentálně má Škoda na Scalu více jak 4 tisíce objednávek. Vůz má zajímavý design, dobře jezdí a potěší i fanoušky technologii. Však bezdrátové CarPlay má například BMW X5, které je cenovkou přeci jen trošku jinde.

Diskuze ke článku
Tom
Milá redakce,

koho zajímá hnusnej, předraženej a složitej fosil?
Mot
Tak TOM me predbehl, asi bych dodal, ze interier je fakt nepovedena parodie na moderni vuz. Skoda penez! Smradlava kraxna...
Jan
Teď už chybí jenom Škoda Srala.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze