Nová generace BMW X5 narostla ve všech směrech a jak už to tak bývá, je zase o poznání chytřejší a technologicky nabitější. Čtvrtá generace X5ky má na délku 4 922 milimetrů, šířku 2 004 milimetrů a výšku 1 745 milimetrů. Rozhodně nejde o malé auto, což poznáte hned jak sednete za volant. Testovaný kus byl doplněn o prvky od M Performance, což v kombinaci s modrým lakem vypadalo opravdu povedeně. Seděl jsem i ve variantě 30d, která byla zabalena do zlatavého laku, ale ten si mě tolik nezískal. Dotknout se musím i ledvinek, které se ihned po představení často stávaly terčem posměchu. Jsou velké, na šířku mají přes 90 centimetrů, ale mě osobně neuráží. Navíc mají svůj význam. To, čím BMW argumentovalo nejvíc, je to, že motory potřebují lepší chlazení. Tím druhým je to, že novou generaci X5ky v zrcátku rozhodně poznáte.
BMW X5 (zaostřeno na technologie)
BMW X5 se nám do testu dostalo takříkajíc v plné palbě. V tu chvíli už X5ka není jenom autem, ale doslova pojízdným počítačem. Technologií je tady tolik, že na veškeré nastavení si raději vemte jeden den dovolenou. Začneme pozicí za volantem. Světlé interiéry nemám rád, ale chápu, že vypadají hezky. Už jen sedadlo, do kterého sedáte, je kusem sofistikované techniky, neb poskytuje masážní funkce, klimatizování i vyhřívání. Připočtěme elektricky polohovatelný podsedák i opěradlo. To si můžete nejdříve nastavit celé a potom si ještě pohrát se sedačkou od půlky zad nahoru, a to nemluvím o nafukování bočnic či prostoru u ledvin.
Před multifunkčním, elektricky nastavitelným volantem je přístrojový štít. Ten už netvoří klasické budíky, ale displej. A to je jedna z pih na kráse tohoto auta. Sice máte před sebou displej, ale možnosti přizpůsobení jsou žalostně omezené. Zmiňoval jsem to už několikrát a věřím, že BMW na tomhle zapracuje. Opravdu se nepotřebují dívat na otáčkoměr, zvlášť když se vykresluje obráceně, jako to mají modely od Peugeotu. Daleko raději bych si zapnul navigaci přes celý displej a ostatní pokyny o rychlosti si četl z head-up displeje. No, snad se brzy BMW polepší.
Stejně jako Mercedes, tak i BMW se drží dvou displejů. Uprostřed palubní desky tedy najdete displej infotainmentu o velikosti 12,3 palců. Ten můžete ovládat buď dotykově, nebo pomocí kolečka iDrive umístěného na středovém tunelu. U infotainmentu se chvilku zastavíme. Základním bodem je domovská obrazovka, na níž můžete mít tři různé widgety, například mapu, informace o přehrávané skladbě a data o spotřebě. Vytvořit si však můžete I další plochy. Ty jsou označeny na spodním okraji obrazovky stejným stylem jako na iPadu či iPhonu. Na levé straně pak máte rychlou volbu. Buď můžete využít tato virtuální tlačítka, nebo hardwarová tlačítka vedle ovladače iDrive. Za co ale rozhodně musím BMW pochválit je bezdrátové CarPlay. Stačí si nastavit, zda se vám telefon po spárování integruje pouze do systému od BMW, nebo se automaticky spustí CarPlay.
Vytvořit si můžete i několik profilů třeba pro vás, vaši ženu a vašeho řidiče. Stačí jen přepnout profil a auto se nastaví podle preferencí dané osoby. Na co jsem si hodně zvykl je to, že stačí zaparkovat, mít klíček v kapse a prostě odejít – auto se samo zamkne. A funguje to i opačně, takže žádné sahání na kliku – auto se odemkne zhruba metr před tím, než na kliku sáhnete. Říkáte si, co se stane, když jen kolem auta jdete a pak odcházíte zase pryč? X5ka se samozřejmě zase zamkne.
V interiéru najdete jak bezdrátové nabíjení, tak USB, ale i USB C porty. Jsem rád, že aspoň jeden USB port zůstal a BMW nešlo stejnou cestou jako například Mercedes ve třídě A. Infotainment je samozřejmě připojený na internet. K dispozici je i Wi-Fi hotspot nebo ovládání gesty. Zesílení, zeslabení nebo změnu písničky zvládnete gesty. Zvykl jsem si na to velmi rychle a používal jsem to často. Na druhou stranu jsem občas jen gestikuloval rukou, když jsem něco vyprávěl posádce, a ejhle – oblíbená písnička skončila a začala hrát jiná. Holt každé řešení má své klady i zápory.
Asistenčních systémů je v BMW X5 celá řada. Protože X5ka rozhodně není malé auto, začneme parkovacím asistentem. Ten dnes není žádné sci-fi. Jenže BMW X5 má asistenta, který vám auto vyparkuje, a to až do vzdálenosti 50 metrů. Jak to funguje? Auto si pamatuje trajektorie zmíněných posledních 50 metrů vaší cesty, například před tím než zaparkujete do garáže. Druhý den ráno nastartujete, zařadíte zpátečku, aktivujete asistenta a auto samo vyparkuje. Detailněji to popisujeme ve videu, tak se na něj určitě podívejte.
Samozřejmostí je pokročilý adaptivní tempomat, který v kombinaci s hlídáním jízdního pruhu tvoří skvělého společníka na dlouhé cesty. Líbí se mi dva LED pásky na volantu. Jakmile volant nedržíte, tak se rozsvítí oranžově a později i červeně. Díky tomu v případě dlouhého nedržení volantu dostanete signál jak akustický, tak i viditelný. O parkovacích senzorech, kamerách či 3D modelu auta, se kterým si můžete pomocí gest otáčet, ani není třeba se zmiňovat, protože u dražších modelů této německé automobilky jsme si na to už tak nějak zvykli.
Pořádný kus techniky mělo testované BMW i pod kapotou, ostatně třílitrový šestiválec je dopovaný hned čtveřicí turbodmychadel. Dvě z nich jsou nízkotlaká a dvě vysokotlaká. Při menším zatížení fungují dvě nízkotlaká a jedno vysokotlaké. Druhé vysokotlaké se probudí až při překonání 2 500 otáček. A zmínit se musím i o zvuku. Ano, zvukový doprovod BMW X5 M50d je přibarvovaný, ale nemůžu říci, že by mě to uráželo. BMW nešlo cestou doladění, kdy z naftového šestiválce udělá benzinový osmiválec jako některé automobilky. Naopak doladění je decentní a mě se líbí, ačkoli když stojíte před autem, tak zespodu kapoty slyšíte klasický naftový klapot.
Velmi dobře je na tom BMW X5 i jízdně. Ačkoli nová X5ka vyrostla ve všech směrech, poměrně dobře funguje i v zatáčkách. Fyzikální zákony sice nepřekonáte, ale rozhodně X5ka nepatří na seznam SUV, která umí jezdit jenom rovně. Ačkoli velká část majitelů nebude s X5kou jezdit oblíbené okresky, X5ka to obstojně zvládne. Nejvíce doma je přeci jen na dlouhých dálničních tazích. Výkon 400 koní a 760 Nm točivého momentu je slušná porce síly, která X5ku rozhýbe na stovku za 5,2 sekund.
Testovaná verze stála na sportovním podvozku, nikoli na vzduchu. Podvozek byl trošku tužší. Osobně si myslím, že ačkoli BMW X5 M50d je skvělé auto (má výkon, zvuk i technologie), tak většina lidí dá přednost racionálnější volbě, a to BMW X5 30d.